Auto China i Beijing er vild og forvirrende
Biludstillingen Auto China, som i år foregår i Beijing, er voldsom i størrelse og folkemængde – og fyldt med bilmærker, man aldrig har hørt om.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Den gode nyhed er, at alle nye biler er sikre biler. I hvert fald når det kommer til de bilmodeller, den fælleseuropæiske organisation Euro NCAP har testet i løbet af 2023. Med en ny omgang testresultater offentliggjort, står det klart, at alle 17 bilmodeller testet i løbet af 2023 er meget sikre biler – af de 17 biler får 14 biler de fulde 5 stjerner. De sidste tre opnår pæne resultater med 4 stjerne.
Den dårlige nyhed er, at sikkerheden på de europæiske veje principielt kan lide et knæk. Euro NCAP kan, som alle med bare en smule indsigt, konstatere, at bilerne bliver meget tungere og højere, som går ud over blandt andre bilister i små biler og potentielt også forgængere. Årsagen står helt klar: det er store elektriske SUV-modeller, der bekymrer. Med store batterier er det meget tunge biler, som nemt vejer 2.300-2.600 kilo. Når sådan en kolos rammer en minibil på 1.100 kilo, er der en klar “vinder”.
Det er ikke kun store og høje elbiler, Euro NCAP har testet i år. Der er også lave biler at finde blandt de 17 bilmodeller, og det er to af de biler, der har klaret sig bedst. Blandt de mest sikre modeller finder vi en kinesisk sedan og en tysk hatchback.
Euro NCAP startede med udelukkende at vurdere passiv sikkerhed, som er de systemer, som træder til, når ulykken sker. Deformationszoner, crashprofiler i dørene og muligheden for at åbne dørene efter et sammenstød. I dag er der også stor vægt på de aktive sikkerhedssystemer som nødbremse og sporassistent. Antallet af stjerner en bil får rummer i dag lidt af hvert: crashsikkerhed for voksne, crashsikkerhed for børn, crashsikkerhed for fodgængere og så de aktive sikkerhedsystemer.
Tre biler har fået 4 stjerner i 2023, og det er Honda ZR-V (sælges ikke i Danmark), Hyundai Kona og Vinfast VF8 (en vietnamesisk elbil). Kona får 4 stjerner for middelmådig beskyttelse af fodgængere og sine assistentsystemer.
To af de mest sikre biler i Euro NCAP-test i 2023 er Nio ET5 og Volkswagen ID.7. Nio ET5 får en score på 96 procent for beskyttelse af voksne i bilen (85 procent for børn), og ID.7 følger den tæt med 95 procent (88 procent for børn). En anden sedan testet i år er Årets Bil i Danmark 2024, BMW i5, som overrasker negativt, selv om den får 5 stjerner: en score på “kun” 89 procent for beskyttelse af voksne ved et sammenstød.
At en høj bil kan passe nogenlunde på fodgængere viser BYD Seal U, som får en score på 83 procent i fodgænger-testen. Det er samme resultat som de lavere modeller Nio ET5 og VW ID.7.
Den bil i 2023-testrangeringen, der yder ringest beskyttelse, er Vinfast VF8 med kun 76 procent score for voksne, som altså alligevel får 4 stjerner. Blandt de øvrige biler med 5 stjerner er bl.a. Xpeng G9, BYD Dolphin, BYD Seal, Nio EL7, Lexus RZ, Kia EV9 og Mercedes EQE SUV.
Biludstillingen Auto China, som i år foregår i Beijing, er voldsom i størrelse og folkemængde – og fyldt med bilmærker, man aldrig har hørt om.
Nu har du muligheden for at sidde bag rattet af samme bil som den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna! Du skal dog have det store checkhæfte klar.
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.