Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Toyota har siden 1960’erne bygget luksuslimousinen Century til det japanske marked. Nu topper japanerne den med en ultra-luksuriøs og meget stor SUV-udgave af Century.
TEKST Morten Bek FOTO PR
At putte Bentley og Toyota i samme sætning er som at bruge remoulade til foie grasen. Noget virker forkert. I Japan er der imidlertid en Toyota, som siden 1967 har været i mere eller mindre direkte konkurrence med limousinerne fra Bentley: Century. En ultra-luksuriøs, men også ultra-konservativ sedan, der i 1997 kom med noget så sjældent som en V12-motor.
Sedanen lever i bedste og stille velgående i Japan og på få udvalget markeder langt fra Danmark, og i dag er Century udstyret med et hybridsystem med en V8-motor som kraftværk. Det er en sedan for de rigeste og de royale.
LÆS OGSÅ | Bentley siger goodbye til W12-motoren
Men selv om Century er et symbol på konservatisme og traditioner, mener Toyota også, navnet og modellen skal rykke sig. Derfor lanceres nu en stor luksus-SUV ved siden af sedanen, og det er en stor bil, som ikke vil se forkert ud ved siden af en Bentley Bentayga eller Rolls-Royce Cullinan.
Century som sedan har altid været henvendt til mennesker, som ikke skal køre, men som skal køres. Der sidder en chauffør bag rattet, og det vigtigste er komforten på bagsædet. Century som SUV, der også bare bærer navnet Century, er i endnu højere grad indrettet til at bringe absolut komfort i de bageste gemakker.
Century som SUV har to separate bagsæder mod et sæde til tre i sedanen, og den 521 cm lange og 181 cm høje SUV fås endda i en version med skydedøre bagtil, som gør det nemmere at stige ind. De to separate bagsæder er fuldt justerbare, så man kan læne sig tilbage og tage en lur – eller få arbejde fra hånden. Der er et lille køleskab til drikkervarer mellem de to sæder.
LÆS OGSÅ | Ny Toyota Land Cruiser i fed retrostil
Toyota beskriver førermiljøet med få ord: Det er udstyret med funktioner og udstyr, som understøtter professionelle kørere (chauffører) og gør det nemt at gå til. Og så lægger Toyota op til, at det faktisk er et sted, ejeren selv kan placere sig, når chaufføren skal have en nødvendig fridag.
Hvor den nye SUV fra Toyota adskiller sig fra en bil som Cullinan, er når det kommer til drivlinjen. Der er ingen V12, Toyota kan bruge i sin store luksusbil, så i stedet er SUV’en en plug-in hybrid med en 3,5-liters motor og firehjulstræk. Ydelse? Den nævner Toyota ikke, men på den gode side af 400 hk, må vi formode.
Firehjulsstyring og aktiv undervogn skal gøre Century til en både komfortabel og agil SUV. Chaufføren kan aktivere en indstilling, Rear Comfort, som blandt andet påvirker de uønskede bevægelser, der kommer, når en bil bremses ned. Alt for passagererne i bagsædet.
Pressemeddelelsen er en anelse kryptisk, når det kommer til, hvor den store SUV skal sælges. Toyota skriver, at den nye Century vil være tilgængelig til individuel sammensætning på globalt plan, så Century bliver tilgængelig for flere mennesker. Det er næppe europæiske kunder, japanerne snakker om, men man skal aldrig sige aldrig.
I Japan regner Toyota med, at den store luksus-SUV kan sælges i cirka 30 eksemplarer om måneden. Prisen i yen er 25.000.000, som svarer til cirka 1,2 mio. kr. Det er, for at blive ved de engelske konkurrenter, det samme som Bentley tager for den billigste Bentayga.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.