Første billeder af elektrisk Mercedes CLA
Mercedes er tydeligvis ikke ude på at skjule ret meget med en let kamufleret udgave af den nye CLA. Den kommer i 2025 som elbil med lav vægt og rækkevidde langt over 700 kilometer.
Tekst: Bilbasen Blog / Foto: Rolls Royce / Dato: 15. oktober 2021
Den elektriske bølge har fået så godt fat i bilverdenen, at selv bundtraditionelle mærker er begyndt at melde sig ind i klimakampen. Et af de mest ædle, Rolls-Royce, holder sig heller ikke for fine. Senest har det BMW-ejede mærkes tyske topchef, Torsten Müller-Ötvös, meddelt, at fabrikken i 2030 ikke længere vil producere brændstofdrevne biler. Eller sagt med andre ord: Om ni år har den sidste Rolls-Royce med en benzinmotor under hjelmen forladt de hellige haller i Goodwood, West Sussex.
Udviklingen af en elektrisk Rolls-Royce er derfor i fuld gang. Således har det 117 år gamle mærke offentliggjort billeder af en prototype, som vi egentlig ikke ved meget om. Andet end at den er fuldt elektrisk. Og at navnet er, i tråd med andre af mærkets spøgelsesinspirerede modelnavne, Spectre. Vi kan imidlertid fastslå, at der under den sorte og gule camouflage er tale om en 2-dørs coupé i stil med den nuværende Wraith. Og forvent rigeligt med power.
SE OGSÅ | Sælg huset, hunden og kæresten og køb en BMW M4
Under præsentationen erklærede Müller-Ötvös desuden, at de elektriske prototyper snart vil være at se på gaden. De skal nemlig tilbagelægge en samlet distance på over 2,5 millioner test-kilometer. Dette svarer efter sigende til omkring 400 års anvendelse af den gennemsnitlige Rolls-Royce. Teknikken skal med andre ord være gennemprøvet, når de første kunder kan tage imod deres biler i slutningen af 2023.
Det er heller ingen hemmelighed, at Spectre bygger på samme platform som de seneste udgaver af gigantlimousinen Phantom, den lidt mere sporty Ghost samt SUV-modellen Cullinan. Denne tekniske arkitektur, som blev introduceret i 2017, er nemlig udviklet til forskellige former for drivlinjer. Såvel både brændstof, hybrid og el.
Og hvor eksempelvis en elektrisk Ferrari lyder som ren galimatias, giver det faktisk god mening med en Rolls-Royce. At de kostbare limousiner er udstyret med store V12-motorer skyldes netop deres stilfærdige, vibrationsfri og komfortable karakteristik. De færreste forbinder i det hele taget en Rolls-Royce med lyden af en motor. Tværtimod er det mærkets fornemste opgave at transportere dig på den mest luksuriøse manér. Jo mere stilhed, jo bedre.
LÆS OGSÅ | De 5 fedeste James Bond-biler (og de værste)
Og vægten? En Phantom med hele svineriet, inklusive tjenestefolk og champagneflasker på køl, kan i forvejen få en Mercedes S-Klassen til at ligne en fluevægter. Så en grandios batteripakke for en ekstra lang rækkevidde gør nok ikke den store forskel…
Rolls-Royce har ikke ligefrem tradition for at bygge elbiler. Men den ene af de to grundlæggere, Henry Royce, var ifølge historiebøgerne fascineret af alt, der var elektrisk og producerede blandt andet dynamoer og elektriske kraner. Den anden grundlægger, Charles Rolls, var endnu mere opsat på, at elektriske biler var fremtiden, og skabte allerede i 1900, altså fire år før bilmærket Rolls-Royce blev stiftet, et elektrisk køretøj kaldet Columbia. Han sagde, at “den elektriske bil er både lydsvag og ren. Den lugter ikke, den giver ingen vibrationer, og den bliver utrolig praktisk, når først der er ladestationer tilgængelige. Indtil da forudser jeg ikke, at den bliver særligt eftertragtet.”
Vi skal helt frem til 2011, før Rolls-Royce gav et bud på en funktionsdygtig elektrisk bil. Prototypen EE blev præsenteret på den internationale biludstilling i Genève og var en Phantom med to elmotorer og den største batteripakke i en elbil nogensinde. Datidens teknologi tillod imidlertid blot en rækkevidde på omkring 200 kilometer, og opladningstiden på otte timer var ikke noget, som imponerende de kunder, som fik lov at prøve bilen. En smart detalje var dog, at opladningen kunne ske trådløst via induktion – det krævede dog endnu mere tålmodighed. Projektet blev droppet og kun ét eksemplar blev bygget.
Trods længden på seks meter har den kun plads til to personer i den silkebetrukne sofa, men adgangsforholdene er til gengæld sublime, da taget åbner op som en del af døren. Og i virkeligheden er det helt op til kunden selv at bestemme, hvordan bilen skal indrettes, for den fuldt elektriske konceptbil, NEXT 100, som Rolls-Royce præsenterede 2016 er et bud på, hvordan den ultimative bil ser ud om 20-30 år. På dét tidspunkt vil alt være muligt – altså lige bortset fra at tage fat i rattet, for dét eksisterer ikke længere. I stedet har du en virtuel chauffør, som sørger for, at bilen kører dig hen, hvor du ønsker.
Mercedes er tydeligvis ikke ude på at skjule ret meget med en let kamufleret udgave af den nye CLA. Den kommer i 2025 som elbil med lav vægt og rækkevidde langt over 700 kilometer.
Efter fire lange år får vi endelig, hvad Tesla har lovet fra begyndelsen: En Tesla Model Y med plads til syv personer.
De japanske bilproducenter har altid haft en særlig evne til at skabe ikoniske modeller, som ikke bare præsterer, men også får en helt speciel plads i bilentusiastens hjerte.
Citroën får endelig lov at vise en konceptbil, der fører til den første model på Stellantis’ STLA-platform. Konceptbilen bliver snart til en fuldelektrisk C5 Aircross. Der er også premiere på en fornyet C4.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.