Test: Kia Ceed er populær, og det er velfortjent
Kia Ceed er en af de helt populære i Golf-klassen, og som stationcar er den rummelig og fornuftigt prissat. Perfekt? – Slet ikke.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Toyota Corolla Cross er blevet dyrere, men den er også blevet billigere. Hvad der lyder som en gåde, har en simpel forklaring. Den nye Corolla Cross 2,0 Hybrid steg ved årsskiftet med 10.000 kr., så basismodellen gik fra 364.990 kr. til 374.990 kr.
At Corolla Cross alligevel fås billigere, skyldes den nye 1,8-liters hybrid. Den lanceres til priser, som ligger 30.000 kr. under 2-liters versionen – og med samme udstyrsniveau.
LÆS OGSÅ | Stærke priser på Toyota Corolla Cross Hybrid med 197 hk
Den løftede Corolla med 1,8-liters hybridsystem starter på 344.990 kr., og som den faceliftede Corolla – hatchback og stationcar – har den et femte generations hybridsystem med flere kræfter end i fjerde generation.
Toyota Corolla Cross 1,8 Hybrid leverer samme brændstofforbrug som 2,0 Hybrid, selv om man må undvære en god portion kræfter (18,9-20 km/l). Med 2-liters motor yder hybridsystemet i alt 197 hk, og med 1,8-liters motor falder det med 57 hk til 140 hk.
Muligheden for firehjulstræk falder også fra, som også fører til, at 1,8’eren har et mere simpelt baghjulsophæng end 2-liters versionen. Når der ikke skal være plads til den elmotor, som i firehjulstrækkeren driver baghjulene, bliver der til gengæld mere plads: 37 liter mere, så der i alt er plads til 473 liter.
LÆS OGSÅ | Test: Toyota Corolla Cross Hybrid er ren fornuft fra ende til anden
Den japanske producent bibeholder samme Active-udstyrsniveau til 1,8 Hybrid som billigste mulighed, som 2,0 Hybrid lægger ud med. Til gengæld skæres det øverste udstyrsniveau fra, så 1,8 Hybrid ikke fås som Elegant.
Corolla Cross er en crossover til en fornuftig pris. Faktisk koster den nye Corolla Cross 1,8 Hybrid med Active-udstyr det samme som den faceliftede Corolla 1,8 Hybrid som hatchback – og på næste udstyrstrin (Style) er Corolla Cross 5.000 kr. billigere.
Veludstyret er den også, Corolla Cross. Active-versionen til 344.990 kr. har LED-lygter, 17″ alufælge, tågelygter foran, aut. klimaanlæg med to zoner, digital instrumentering med 12,3″ skærm, internet-forbundet infotainmentsystem med 10,5″ touchscreen, navigation, el-klapbare sidespejle, bakkamera og ratvarme.
LÆS OGSÅ | Toyota Corolla årgang 2023: Fra 309.990 kr.
Style-versionen koster 20.000 kr. mere (364.990 kr.) og kommer med 18″ alufælge, tagræling, nøglefri betjening, ekstra-tonede ruder bagtil, trådløs opladning af smartphones og stemningsbelysning.
Vælger man Comfort-pakken til Style-udgaven, som koster 20.000 kr., kommer Corolla Cross 1,8 Hybrid med el-betjent bagklap, p-sensorer foran og bagtil med bremsefunktion (bremser ned, inden du kører ind i muren) og blind vinkel-system.
Udvalgte annoncer fra Bilbasen:
Se flere biler fra Toyota til salg på Bilbasen.
Kia Ceed er en af de helt populære i Golf-klassen, og som stationcar er den rummelig og fornuftigt prissat. Perfekt? – Slet ikke.
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.