januar 10, 2023

Toyota Corolla årgang 2023: Fra 309.990 kr.

Med flere hestekræfter og mere udstyr kan Toyota Corolla udbygge sin rolle som en af de mest populære biler i Golf-klassen. Hybriden med 140 hk fra 309.990 kr.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Der myldrer af liv i Golf-klassen. Kia Ceed er den ubestridte salgskonge med 2.322 eksemplarer i løbet af 2022, men også Skoda Octavia er en populær model med 1.676 nye eksemplarer på hvide plader i 2022.

Med 1.470 nye biler i 2022 ligger Toyota Corolla lunt i svinget på klassens fjerdeplads og ikke alt for langt efter nummer tre – Mercedes-Benz A-Klasse med 1.549 styk.

LÆS OGSÅ | Ny Toyota C-HR kommer som plug-in hybrid

Corolla kan komme til at gøre det endnu bedre i 2023. En solid række opgraderinger blev offentliggjort i sommeren 2022, og det er med blandt andet nyt infotainmentsystem og langt kraftigere motor i basis-hybriden, at Corolla kommer på markedet her i løbet af foråret.

Basis-hybriden har 18 hk mere

Toyota Corolla er en ren hybrid-affære. Den opdaterede Corolla kommer som hatchback og stationcar (sidstnævnte hedder Touring Sports), og både den korte Corolla og den lange kommer udelukkende med hybriddrivlinjer.

Der er først og fremmest flere kræfter i basisudgaven, 1,8 Hybrid. Den lettere astmatiske hybrid går med en ny generation hybriddrivlinje fra 122 til 140 hk. Omsat i fartressourcer betyder det, at Corolla 1,8 Hybrid er 1,7 sekunder hurtigere fra 0-100 km/t; 9,2 sekunder hedder den nye tid.

LÆS OGSÅ | Test: Toyota Corolla Cross Hybrid er ren fornuft fra ende til anden

Også den kraftigere 2,0 Hybrid, som også før havde et godt overskud, har fået flere kræfter, så den nu har 195 hk. Med 2-liters motoren man bundet til de to højeste udstyrsniveauer, mens 1,8’eren fås med fire niveauer. Elegant-udstyrsniveau er forbeholdt Corolla stationcar med 2-liters motor.

Prisforskellen mellem hatchback og stationcar er lavere end hos Kia og på højde med det, man betaler hos Volkswagen: 10.000 kr.

Active med Comfort-pakke giver mest mening

Corolla 1,8 Hybrid findes i fire udstyrsvarianter fra 309.990 kr., og de tre øverste niveauer kan udvides med en eller flere pakker.

Essential-versionen er den mest basale Corolla, man kan købe. Lygterne er LED hele vejen rundt, og man kører med 16″ stålfælge. Adaptiv fartpilot, sædevarme foran, aut. klimaanlæg med to zoner, netbaseret infotainment med 8″ touchscreen, trådløs opkobling til Apple CarPlay/Android Auto og navigation, armlæn for og bag og el-justerbar lændestøtte i førersædet er standard.

LÆS OGSÅ | Toyota Prius som du aldrig har set den før

Active-versionen (merpris 35.000 kr.) kommer med ting, som vi gerne så som standard i Essential (16″ alufælge og læderrat med varme), og så kommer Active også med den store infotainmentskærm på 10,5″, digital instrumentering (12,3″), tågeforlygter og opvarmning af forrudeviskerne.

En Safety-pakke med p-sensorer for og bag, trådløs opladning af smartphones og Comfort-pakke koster 10.000 kr. Comfort-pakken med regnsensor, el-foldbare sidespejle og aut. nedblændeligt bakspejl koster i sig selv 1.000 kr., så den burde bare være inkluderet. Men Active med Comfort-pakke er, trods alt, den mest oplagte Corolla-udgave.

Hvis man vil have den mere praktiske stationcar, som Toyota kalder Touring Sports, koster den 10.000 kr. mere

Corolla Style (merpris 25.000 kr. i forhold til Active) har mere avancerede LED-forlygter, 17″ alufælge, regnsensor, aut. nedblændeligt bakspejl, nøglefri betjening, trådløs smartphoneopladning, indtræk delvist i kunstlæder, stemningsbelysning, ekstra tonede bagruder og el-foldbare sidespejle. Safety-pakke med p-sensorer for og bag, blind vinkel-system og udbygget advarsel, når man bakker, koster 12.000 kr.

LÆS OGSÅ | Test: Toyota BZ4X falder til jorden med et brag

Dyreste Corolla er GR Sport, som koster 35.000 kr. mere end Style. Den bygger på udstyret fra Style, men har også 18″ alufælge, GR Sport-styling ude og inde, sportssæder, p-sensorer for og bag, blind vinkel-system, metallak og sort tag/sorte sidespejle. GR Sport kan udvides med Premium-pakke til 45.000 kr. med læderindtræk, adaptive forlygter, JBL-lydanlæg og head-up-display.

Elegant-udstyrsniveau findes kun til Corolla stationcar og i forbindelse med 2-liters motoren, og merprisen er 35.000 kr. mere end Style. Den er udstyret som GR Sport, men kommer uden sportslig styling og uden sort tag. I forhold til GR Sport har den adaptive LED-forlygter.

Juniper Blue er en ny farve til Corolla. Der er også nye alufælge, men ellers skal man se godt efter for at se faceliftet

Den komplette prisliste – fra 309.990 kr. til 508.980 kr.

Fra den mest skrabede Corolla 1,8 Hybrid hatchback til Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid GR Sport/Elegant med Premium-pakke er der næsten 200.000 kr. Den billigste koster 309.990 kr., mens en 2,0 Hybrid Elegant stationcar med det hele koster 508.980 kr. Hele prislisten får du herunder – og husk at lægge 10.000 kr. til, hvis Corolla skal være en stationcar.

LÆS OGSÅ | Toyota holder hånden under dit billån

Corolla 1,8 Hybrid Essential 140 hk – 309.990 kr.
Corolla 1,8 Hybrid Active 140 hk – 344.990 kr.
Corolla 1,8 Hybrid Style 140 hk – 369.990 kr.
Corolla 1,8 Hybrid GR Sport 140 hk – 404.990 kr.

Corolla 2,0 Hybrid Style 195 hk – 404.990 kr.
Corolla 2,0 Hybrid GR Sport 195 hk – 439.990 kr.
Corolla 2,0 Hybrid Elegant 195 hk – 449.990 kr. (kun stationcar)

Safety-pakke til Active koster 10.000 kr. Den inkluderer Comfort-pakke, som kan tilkøbes alene for 1.000 kr. Safety-pakke til Style koster 12.000 kr. JBL-anlæg til Elegant koster 25.000 kr. (kun til stationcar), men er også inkluderet i Premium-pakke til GR Sport og Elegant til 45.000 kr.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS