Test: Hyundai Santa Fe – strømført koreansk kampvogn med 7 sæder
Man behøver ikke smide alle ambitioner om en fed familiebil over styr, bare fordi man har mange børn. Det er den nye Hyundai Santa Fe et lysende eksempel på.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Toyota har allerede den lille Yaris Cross, den kompakte C-HR og den mellemstore RAV4 i crossover-folden, men det er ikke nok for japanerne. Der er plads til flere.
Den nye Corolla Cross, den første højbenede Corolla nogensinde, er en gennemtænkt tilføjelse til modelprogrammet – det viser sig især nu, hvor der er priser på den nye crossover.
LÆS OGSÅ | Toyota Yaris Cross GR Sport ser ud af mere
RAV4 Hybrid er for dyr for mange (til priser fra 513.000 kr.), og C-HR Hybrid er mere spændende, end den er praktisk. Corolla Cross Hybrid, derimod, har rummeligheden fra RAV4 og de fornuftige priser fra C-HR.
Corolla Cross Hybrid med nyt hybridsystem med 197 hk er faktisk ikke dyrere end Corolla Touring Sports Hybrid med 184 hk – til priser fra 364.990 kr. for en veludstyret grundversion.
Hybridsystemerne fra Toyota er under konstant udvikling, også selv om bilbranchen i dag næsten kun kan fokusere på elbiler. Der er langt fra den hvæsende benzinmotor i en gammel Prius, der holdes ved ekstreme omdrejninger af en trinløs CVT-gearkasse til de nyeste systemer i RAV4 og C-HR (Yaris Cross er en anden snak).
LÆS OGSÅ | Brint i overhalingsbanen – BMW og Toyota går sammen
I alle udgaver af Corolla Cross får man et hybridsystem med 2-liters benzinmotor og en elmotor foran og i alt 197 hk – eller samme system med to elmotorer og samme 197 hk, men med den ene elmotor ved bagakslen som grundlag for firehjulstræk.
Den spurter næsten GTI-agtigt fra 0-100 km/t på 7,6 sekunder, men brændstofforbruget er alligevel rigtig fornuftigt: Op til 20 km/l i basisudgaven
Den nye crossover fra Toyota ligger tæt på VW Tiguan i størrelse (Corolla Cross er 446 cm i længden), men priserne ligger et niveau under. Udstyrspakken, selv i basismodellen Active, er dog rigtig god til prisen.
Corolla Cross kommer i fem udstyrsvarianter, og alle kan, formedelst 40.000 kr., fås i firehjulstrækket, som kaldes AWD-i.
Corolla Cross Active koster 364.990 kr. (privatleasing 4.695 kr. om måneden) – 17″ alufælge, LED-lygter, læderrat med varme, sædevarme foran, digital instrumentering med 12,3″ skærm, infotainment med 10,5″ touchscreen, netbaseret navigation med trådløs net-opdatering, bakkamera, regnsensor, adaptiv fartpilot, aut. klimaanlæg med to zoner og el-foldbare spejle er standard.
Corolla Cross Style koster 384.990 kr. (privatleasing 4.995 kr. om måneden) – 18″ alufælge, tagræling, ekstra tonede ruder bagtil, nøglefri betjening, stemningsbelysning og trådløs opladning af smartphones er standard (udover Style).
LÆS OGSÅ | Lidt nyt er godt nyt i Toyota RAV4
Corolla Cross Style Comfort koster 404.990 kr. (privatleasing 5.245 kr. om måneden) og har, udover Style, elektrisk betjent bagklap med håndfri betjening, p-sensorer for og bag og udvidet blind vinkel-system.
Corolla Cross Elegant koster 429.990 kr. (privatleasing 5.545 kr. om måneden) – udover Style Comfort får man sædebetræk i læder/kunstlæder og elektrisk justerbart førersæde.
Corolla Cross Elegant Luxury koster 454.990 kr., og i denne topudgave får man, udover udstyret i Elegant-versionen, indbygget navigation, panoramaglastag og JBL-lydsystem med 9 højttalere.
Corolla Cross skulle stå klar hos de danske Toyota-forhandlere i november.
Man behøver ikke smide alle ambitioner om en fed familiebil over styr, bare fordi man har mange børn. Det er den nye Hyundai Santa Fe et lysende eksempel på.
Den ligner en Maersk-skibscontainer, og den har samme farve. Den første elektriske Mercedes-Benz G-Klasse er lige så vild, som den skal være.
Det kræver nærmest ekspertviden at gennemskue muligheder og faldgruber, når man skal have ny elbil. Netop derfor spørger vi en forbrugerøkonom om, hvordan man bedst navigerer mellem køb og leasing i et uforudsigeligt marked.
Der er god plads mellem Kia EV3 og EV6, og i efteråret fyldes hullet ud med den kinesisk producerede EV5. Den elektriske afløser til Sportage byder på rækkevidde op til 555 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.