2025-bz4xtouring-main-05
Nyheder
15. maj 2025

Toyota BZ4X Touring: En elektrisk (højbenet) stationcar

Toyota BZ4X Touring er en BZ4X forlænget med 14 centimeter, så den ligner en højbenet stationcar. Den kommer med op til 380 hestekræfter.

Morten B. Bek

Morten Bek

2025 er et elektrisk år for Toyota. Efter den langsomme og ikke ligefrem heldige start med BZ4X, der kom på markedet i 2022 med problematisk batteristyring og alt for højt forbrug, sender japanerne hele to nye elbiler og en fornyet BZ4X på markedet i 2025.

Og den næste elbil er allerede klar, selv om den først i foråret 2026 kommer til Europa: modellen er den hidtil største elbil fra Toyota og en forlænget og forhøjet udgave af BZ4X - med selvstændigt design på bagenden, men stort set samme interiørdesign som den faceliftede BZ4X.

Den nye model har det ikke helt hensigtsmæssige navn BZ4X Touring. Det er svært at afkode af navnet, om der er tale om andet end en udstyrsvariant i BZ4X-familien. BZ4X Touring er tydeligvis en selvstændig model, så det er ærgerligt, at Toyota vælger et navn, der ikke er mere gennemskueligt.

2025-bz4xtouring-main-04
FOTO: Toyota PR
2025-bz4xtouring-main-01
FOTO: Toyota PR
bz4x touring
FOTO: Toyota PR
2025-bz4xtouring-ext-01
FOTO: Toyota PR
2025-bz4xtouring-ext-03
FOTO: Toyota PR

14 centimeters forlængelse giver god plads

BZ4X er Toyota-udgaven af Subaru Trailseeker (Subaru har valgt et helt selvstændigt navn, der ikke har noget med modellen Solterra at gøre), som samarbejdspartneren præsenterede for cirka en måned siden. Om Subaru Trailseeker kommer til Europa har vi ingen information om - mærket er kendt for helst at holde information fra europæiske journalister.

Toyota bruger en masse flotte ord omkring BZ4X Touring til at beskrive, hvordan bilen taler endnu mere til folk med aktiv livsstil end BZ4X - og hvordan den er mere eventyrlysten. Det er nok en god idé, at låse garagen om natten, så BZ4X Touring ikke stikker af på egne eventyr.

Det er mere interessant, synes vi, at vide, at Toyota har forlænget BZ4X med 14 centimeter og forhøjet den med to centimeter for at gøre den langt mere rummelig; BZ4X Touring er 483 centimeter lang og 167 centimeter høj og har et bagagerum på 600 liter (148 liter mere end i BZ4X).

Selv om den altså er højere end BZ4X, får længden bilen til at ligne en højbenet stationcar - og det mener vi på en meget positiv måde.

2025-bz4xtouring-int-02b
FOTO: Toyota PR
2025-bz4xtouring-int-03
FOTO: Toyota PR
2025-bz4xtouring-int-05b
FOTO: Toyota PR
2025-bz4xtouring-int-08
FOTO: Toyota PR
2025-bz4xtouring-int-10
FOTO: Toyota PR
2025-bz4xtouring-int-11
FOTO: Toyota PR
2025-bz4xtouring-int-13
FOTO: Toyota PR
2025-bz4xtouring-int-17
FOTO: Toyota PR
2025-bz4xtouring-int-16
FOTO: Toyota PR
2025-bz4xtouring-int-07b
FOTO: Toyota PR

Op til 560 kilometer på en opladning

Den for nyligt faceliftede BZ4X introduceres med et nyt basisbatteri med en kapacitet på 57,7 kWh, der er ret lille i forhold til de fleste konkurrenter. Toyota har endnu ikke åbnet for, hvor lang rækkevidden bliver med det batteri, når bilen kommer til Danmark til sommer.

I den forlængede BZ4X Touring ville rækkevidden naturligvis blive endnu kortere end i BZ4X, og derfor kommer den nye model ikke med det lille batteri. Den har et batteri på 74,7 kWh, og fordi Toyota tror på et lavt forbrug, står rækkevidden i den svagest motoriserede af to versioner til op til 560 kilometer.

Det er en anseelig rækkevidde i en så stor bil med et batteri, der ikke har en højere kapacitet. Hvis BZ4X Touring kan komme relativt tæt på den oplyste rækkevidde, er det en god præstation af japanerne.

DC-lynladning kan lade sig gøre med op til 150 kW, og mens 11 kW AC-ladning er standard, så er der mulighed for at opgradere til 22 kW AC-opladning; det kan være relevant for kunder, som ikke har adgang til en lader derhjemme, men i stedet bruger offentligt tilgængelige AC-ladere.

2025-bz4xtouring-main-07
FOTO: Toyota PR
2025-bz4xtouring-ext-04
FOTO: Toyota PR
2025-bz4xtouring-ext-07
FOTO: Toyota PR
BZ4X Touring
FOTO: Toyota PR

Den stærkeste elbil fra Toyota

Udover muligheden for et mindre batteri i den faceliftede BZ4X kommer elbilen også i en meget stærkere udgave med firehjulstræk. Hidtil har forskellen i ydelse mellem forhjulstrækkeren og den firehjulstrækkeren været nærmest ikke-eksisterende: 204 hestekræfter med en elmotor og træk på forhjulene, 218 hestekræfter med to elmotorer og firehjulstræk.

Nu er der meget stor forskel, så BZ4X med forhjulstræk og det store batteri har 224 hestekræfter - og firehjulstrækkeren har 343 hestekræfter. I den helt nye BZ4X Touring er forskellen endnu større, så modellen virkelig kan give indtryk af at være topmodellen blandt Toyotas elbiler.

Basisudgaven af den nye model kommer med 224 hestekræfter, så her er ingen forskel fra BZ4X. Det er den firehjulstrukne, der stikker af med i alt 380 hestekræfter fra to elmotorer. Det gør modellen til den stærkeste elbil fra Toyota.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Andre fandt dette interessant