Suzuki E Vitara – endelig el fra Suzuki
Suzuki E Vitara er en kompakt elektrisk crossover, som fra foråret 2025 produceres i Indien. Toyota får en udgave med eget logo på, og begge modeller vil kunne fås med forhjulstræk og firehjulstræk.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR/Morten B. Bek
Hos de fleste har en bekymring, større eller mindre, sneget sig ind og har plantet sig i adfærden. Økonomien er under pres, så det at købe en ny bil og samtidig have svært ved at se udviklingen på længere sigt, kan være uforenelige ting.
Mens priserne på brugte biler lige nu ligger på et usædvanligt højt niveau, kan det ser meget anderledes ud om nogle år. Det er en usikkerhed, der skal regnes ind – især hvis man køber en bil med forbrændingsmotor og er usikker på, om den langt ude i fremtiden kan sælges som brugt.
LÆS OGSÅ: Stærke priser på Toyota Corolla Cross Hybrid med 197 hk
Toyota har derfor sendt et nyt koncept på markedet, som holder hånden under kunder, der optager et billån hos mærket med mindst 20 procent i udbetaling: Garanteret tilbagekøbspris.
Toyota skal have ros for god timing i forhold til at lancere et koncept, hvor kunderne efter 5 år er garanteret en tilbagekøbspris – som de kan vælge at benytte sig af eller lade være – som svarer til restgælden på deres billån.
Men æren for konceptet som sådan går til Peugeot, som i 2020 lancerede et tilsvarende koncept. Peugeot Complete blev også lanceret med en garanteret tilbagekøbspris i forbindelse med billån, men i forhold til Toyotas koncept kunne kunderne bruge tilbuddet allerede fra 24 måneder og helt op til 72 måneder.
LÆS OGSÅ: Video: Skarp pris på Toyota BZ4X
Peugeot Complete blev ingen succes og konceptet findes derfor ikke længere.
Garanteret tilbagekøbspris hos Toyota kræver som sagt billån med mindst 20 procent i udbetaling, og den gælder fra bilens 5. år frem til billånet er fuldt afdraget.
Et eksempel fra Toyota på hvordan et scenarie med garanteret tilbagekøbspris kan spille ud, ser sådan ud: Man køber en ny Aygo X til 149.990 kr., og købet finansieres gennem Toyota Finans med 20 procent i udbetaling (29.998 kr.). Man afdrager som på ethvert andet billån.
Når bilen så fylder 5 år eller er ældre, men får billånet er fuldt afdraget, kan man sælge sin Aygo X til garanteret pris. Toyota dækker restgælden, så selv om en Aygo X efter 5 år kun skulle være eksempelvis 35.000 kr. værd, som dog er ret usandsynligt, betaler Toyota ved salg til en af sine forhandlere mindst de 52.000 kr., der er i restgæld på lånet.
LÆS OGSÅ: Test: Toyota Aygo X er en fin bil, man ikke behøver være rig for at købe
Garantien kommer med betingelser, men de er ikke voldsomme. Garantien er baseret på, at man kører cirka 15.000 kilometer om året, og at bilen serviceres på et autoriseret Toyota-værksted.
Det bedste ved det hele? Man kan løbe for aftalen, for den er kun bindende for Toyota. For kunden er det en gratis omgang, men en potentiel sikring mod ændringer i restværdien.
Hvis Aygo X efter 5 år har en markedsværdi på 65.000 kr., er det sjovere selv at sælge den. Og det kan man frit gøre, som man har lyst til.
Suzuki E Vitara er en kompakt elektrisk crossover, som fra foråret 2025 produceres i Indien. Toyota får en udgave med eget logo på, og begge modeller vil kunne fås med forhjulstræk og firehjulstræk.
Den nye VW ID.7 Tourer er ikke bare en gennemført stationcar men en Volkswagen i højeste potens. Det er nok til, at Audi og BMW nappes i haserne.
Der er ikke solgt mange eksemplarer af den nye Mercedes-AMG C 63 S – og det forstår vi godt. Læs med og find ud af hvorfor.
Vi hylder tre tyske baghjulstrækkere med V8-motor, der tager dig tilbage i tiden, hvor køreglæde handlede om dækrøg og dramatik frem for assistentsystemer og acceleration.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.