Toyota GR Supra A90 Final Edition 4
Nyheder
29. november 2024

Toyota GR Supra siger farvel med 435 hestekræfter

Morten B. Bek

Morten Bek

Toyota gør klar til at sende den nuværende GR Supra til de evige racerbaner med en A90 Final Edition med 435 hk, manuel gearkasse og en produktion på kun 300 eksemplarer.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Bilmodeller kommer og går, og nogle gør et større indtryk end andre, mens de er på markedet. Efter cirka 20 års pause kom Toyota i 2019 med en ny Supra, der blev skabt af den sportslige afdeling Gazoo Racing, og det er en sportsvogn, der har gjort et stort indtryk; GR Supra, som den hedder med fuldt navn, er et mesteværk, man ikke lige sådan glemmer.

Men det er på tide for GR Supra at sige farvel, for Toyota indleder nu produktionen af den sidste bølge af modellen, som den er i dag. Det bliver med et brag af en finale, som, meget passende, hedder Final Edition – og til mellemnavn hedder den sidste model A90, som hentyder til modellens interne kode.

Toyota producerer kun i alt 300 eksemplarer af den særlige GR Supra, og de skal fordeles over hele verden. Danskerne får også chancen for at bestille den, og man kan sidde klar ved tasterne i løbet af januar 2025.

Toyota GR Supra A90 Final Edition 3
Toyota GR Supra A90 Final Edition 2
Toyota GR Supra A90 Final Edition 5
Toyota GR Supra A90 Final Edition 6
Toyota GR Supra A90 Final Edition 7
Toyota GR Supra A90 Final Edition 8
Toyota GR Supra A90 Final Edition 1

En sekscylindret med det hele

GR Supra A90 Final Edition er mere end bare en standardudgave med ny lakering og et par smarte nye fælge. Finalemodellen har så mange mekaniske ændringer, at sportsvognen må føles som en helt ny model i forhold til standardvarianterne.

Hvor man hidtil har haft mulighed for en 2-liters turbomotor med 258 hk eller en 3-liters R6-turbomotor med 340 hk (i USA har den længe kørt med 388 hk), er A90 Final Edition udstyret med en udgave af 3-liters motoren med 435 hestekræfter. For at vise, at den nye virkelig kan køre fra de gamle, så er topfarten hævet med 20 km/t til 270 km/t. Og den har selvfølgelig manuel gearkasse, som Supra skal have.

Finalemodellen har racerinspireret og justerbar KW-undervogn, og styringen af sportsvognens aktive differentiale er optimeret for at slippe af med enhver form for understyring. Servostyringen er ændret, karosseriet forstærket, og bagtil i undervognen er der aluminiumsbeslag i underrammen fra racerbilen GR Supra GT4. 10 mm bredere dæk, letvægtsfælge i størrelsen 19″ foran og 20″ bagtil, 19″ Brembo-bremser foran og bremseslanger i rustfrit stål skal gøre GR Supra A90 Final Edition til banens skræk.

Siden den nye generation Supra kom til i 2019, er der solgt 12 eksemplarer i Danmark, og der er lige nu tre til salg på Bilbasen. Gazoo Racing-folkene arbejder sandsynligvis på en ny generation, men indtil videre har japanerne kun indrømmet, at de arbejder på en helt ny Celina, som er en klasse under Supra.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: