Video: Vi tester Årets Bil i Danmark 2025
Med et forspring på kun tre point tog Kia EV3 titlen som Årets Bil i Danmark 2025 foran Skoda Elroq. I vores test af den nye EV3 i Long Range-udgave med Prestige-udstyr ser vi, om den fortjener sejren.
Tekst: Bilbasen Blog / Foto: Toyota / Dato: 29. oktober 2021
Toyota producerede mere end 10 millioner biler sidste år. Målt på antal enheder er det japanske mærke således verdens største. Naturligvis tæt forfulgt af tyske Volkswagen Group. Men selvom Toyota har vundet 24-timers Le Mans de sidste fire år, er deres biler ikke længere noget, som får det køreglade publikum op fra stolen.
LÆS OGSÅ | Amerikansk benzinhoved skal kaste magi over Audis elektriske racerbiler
Den vanvittige Yaris GR er måske en af de få undtagelser, som bekræfter reglen, for i dag er der langt mellem snapsene. Siden lanceringen af den første Prius – verdens i øvrigt mest succesfulde hybridbil – har mærket nemlig bevæget sig i en helt anden retning end dengang plakaten på drengeværelset var af en Celica med rallystjernen Carlos Sainz bag rattet.
Men måske bliver det alligevel Toyota, som redder de desperate bilentusiaster, der drømmer om elbiler med lige så lang rækkevidde som deres elskede brændstofbiler. Og som er lige så hurtige at lade op, som det er at hælde benzin i en tank. Japanerne synes i hvert fald at have indtaget førerpositionen i udviklingen af de såkaldte solid state-batterier.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Alfa Romeo GTV6 er en sand italiensk legende
Så sent som i sidste måned afslørede koncernledelsen i en pressemeddelelse, at man har afsat dét, der svarer til næsten 90 milliarder danske kroner til udvikling batteriteknologi. Selv i bilindustrien er dét et gigantisk beløb. En del af investeringen skal bruges på at få gjort solid state-batteriet klar til produktion.
Men hvad er solid state? Det er meget simpelt forklaret et tørbatteri, som er både mindre, lettere, kraftigere – og hurtigere at lade, end det traditionelle, væskefyldte lithium-ion-batteri, som enhver elbil er udstyret med i dag. Således kan solid state-batteriet gøre fremtidens elbiler lettere, stærkere, mere praktiske og mere sportslige. Samtidig med, at rækkevidden forlænges og ladetiden reduceres drastisk.
Nå, ja – og så fungerer solid state-batteriet bedre i både varme og kolde temperaturer. Det er mindre brandfarligt. Det har en længere levetid. Og det kræver tilmed færre naturressourcer at fremstille – hvilket efterlader et lavere CO2-aftryk.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Alfa Romeo GTV6 er en sand italiensk legende
Solid state-batteriet lyder med andre ord som dét, der selv for inkarnerede bilentusiaster kan få elbilen til at give mening. Udfordringen er naturligvis at få det i masseproduktion, for dét er ikke så nemt. Og på nuværende tidspunkt meget dyrt. Men der er heldigvis ikke noget, som kan mobilisere ny teknologi som god gammeldags konkurrence. For Toyota er naturligvis ikke de eneste, som har indset, at solid state-batteriet kan udløse en revolution.
Mens japanerne har teamet op med deres mangeårige partner Panasonic, er Volkswagen Group blevet storinvestor i det amerikanske QuantumScape. De mener at være klar til at producere de første solid state-batterier til elbiler allerede i 2023. BMW og Ford har allieret sig med det Colorado-baserede Solid Power, mens Daimler samarbejder med canadiske Hydro-Québec. Hyundai har investeret i Massachusetts-virksomheden SolidEnergy System, og det samme har General Motors.
Alle kæmper for at være først med den nye batteriteknologi. Og blandt de mere vovede finder man det kinesiske mærke Nio. De hævder at være klar med den solid state-drevne luksussedan ET7 allerede i slutningen af 2022. Her loves der superbilspræstationer, ekstremt korte ladetider og en rækkevidde på over 1.000 km.
LÆS OGSÅ | Tysker-Tesla: Bliver bilerne bedre i Berlin?
Ikke desto mindre er det Toyota, som allerede nu tester solid state-batteriet ude i virkeligheden. Fabrikken har nemlig sluppet et fuldt funktionsdygtigt eksemplar af 2019-konceptbilen LQ fri ude i den japanske trafik. De har endda offentliggjort en kort sekvens med det spacy køretøj på deres Youtube-kanal.
Indrømmet, den ligner noget fra en anden planet. Men den syrede Toyota kan være et bevis på, at det ellers konservative mærke har sat turbo på dét, der kan revolutionere elbilen. Og hvis teknologien virkelig holder, hvad den lover, så kunne det tyde på, at Toyota er på vej tilbage på plakaterne. Og så bliver en Yaris GR kun endnu mere crazy…
Med et forspring på kun tre point tog Kia EV3 titlen som Årets Bil i Danmark 2025 foran Skoda Elroq. I vores test af den nye EV3 i Long Range-udgave med Prestige-udstyr ser vi, om den fortjener sejren.
Udviklingschefen hos Volkswagen afslører, at ID.3 og ID.4 allerede er på vej med så store opgraderinger af design, interiør og udstyr, at det er en god idé at tøjle lysten til at købe en lige nu.
Jeep Avenger blev årets bil i Europa sidste år, og alligevel har danskerne aldrig rigtigt taget den til sig. Det kan et ordentligt prishug måske ændre på.
Den kompakte elbil Kia EV3 overgik otte andre elbiler i finalen til Årets Bil i Danmark 2025. Den koreanske elbil roses for lave priser, god rækkevidde og sit design.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.