KlummeNyheder

Tysker-Tesla: Bliver bilerne bedre i Berlin?

Af i Klumme, Nyheder
Teslas nye kinesiske fabrik har ikke en gang spyttet biler ud i en uge, før Elon Musk allerede har løftet sløret for den næste nye fabrik, der bliver placeret i Tyskland. Mon de nye fabrikker kan rette op på Teslas samlekvalitet?

Af: Simon Hallenslev / d. 13. november 2019

Den første ’Gigafactory’, som Musk ynder at kalde dem, ligger i Nevada, Gigafactory 2 ligger i New York og nu er Gigafactory 3 i Shanghai lige begyndt at rulle de første Model 3 ud fra deres 86 hektar store produktionsområde.

På Musks foretrukne kommunikationskanal Twitter, løfter han nu sløret for, hvor den næste Gigafactory 4 bliver bygget. Den første europæiske Tesla-fabrik kommer til at ligge i Berlin! Og sammen med fabrikken i Shanghai tror jeg det er virkelig gode nyheder for Tesla såvel som fremtidige Tesla-ejere. Hvorfor, forsøger jeg at forklare i denne klumme.

Kinesisk korrigering af kvaliteten

De første kinesisk-producerede Tesla Model 3 er kun lige begyndt at rulle ud fra fabrikken, før folk taler om bedre materiale- og samlekvalitet. En kinesisk journalist, som i øvrigt selv ejer en amerikansk-produceret Model 3, gennemgår en kinesisk-produceret Model 3 grundigt i en video på Youtube.

Her gennemgår han diverse samlinger og taler om hvilke punkter, de to biler er forskellige på – og der hersker ingen tvivl; kvaliteten på den kinesiske Model 3 er bare bedre!

LÆS OGSÅ | FDM advarer: Så meget stiger populære elbiler i pris

Journalistens påstande i videoen er ganske uden bevis eller belæg. Som når han kommenterer på lakkvaliteten, der har været et problem på de amerikanske Teslaer. Vi får intet bevis for, at det skulle være bedre på de kinesiske. Det har vi kun hans ord for.

Alligevel taler billederne deres tydelige sprog, når man eksempelvis ser på hængslerne og samlekvaliteten ved bagagerumsklappen. Det ser bedre og mere gennemtænkt ud på den kinesiske. Derudover har Tesla også givet den kinesiske journalist håndgribelige beviser på, at både lyd- og vandisolation er bedre i den kinesiske Model 3. Det amerikanske elbilmedie ‘Inside EVs‘ faktatjekker også på videoen, og den ser ud til at være god nok.

Tysk Tesla i topklasse?

Jeg tænker, at hvis kineserne kan give kvaliteten et løft, så bliver vi jo blæst bagover, når først tyskerne får fat i Teslaerne. Hvis kineserne får lov til at gennemtænke nogle løsninger og arbejdsgange, der forbedrer kvaliteten, kan jeg næsten ikke vente med at se, hvad tyskerne kan præstere, hvis de får samme ’frie’ tøjler.

Selvom Tesla-ejerne herhjemme ikke er meget for at indrømme det, så er den tyske fabrik spændende, fordi Tesla generelt har haft problemer med kvaliteten. Paneler der gaber, for tynd lakering og senest hukommelseskort, der brænder af, så skærmene lukker ned.

LÆS OGSÅ | Middelmådig Model 3: Tesla er presset på pålideligheden

Uden at træde flere over tæerne, mener jeg i øvrigt, at problemet med samlekvalitet er ikke en Tesla-ting. Det er en amerikaner-ting. I amerikanske pålidelighedsundersøgelser ligger deres egne mærker som Dodge, Cadillac og GMC konsekvent i bunden. Et par af General Motors’ horrible kreationer fra slut 90erne og start 00erne, som Northstar-motoren, har også bidraget til det blakkede ry.

Derfor er det spændende, at Tesla begynder at rykke produktionen ud. Kineserne og tyskerne kan give Tesla indsigtsfuld viden samt dele lidt ud af deres mangeårige erfaring, de har med at producere biler af høj kvalitet.

Gigafactory 3 i Shanghai blev bygget og var produktionsdygtig på under ét år. Musk siger, at den tyske Gigafactory 4 i Berlin bliver produktionsdygtig allerede i 2021.

Vi må vente lidt endnu

Det er endnu begrænset med information om den kommende tyske fabrik. Forventet kapacitet på produktionen og de eventuelle kortere leveringstider på det europæiske marked, bliver spændende at høre mere om.

Teslas skandinaviske Kommunikationschef, Maria Lantz, siger, at der ikke kommer til at blive ændret i de nuværende leverancer. Fabrikken i Shanghai kommer til at dække det asiatiske marked, mens vi i Europa er afhængige af amerikanerne lidt endnu. Først når fabrikken i Berlin er funktionsdygtig i 2021, får vi tysk-producerede Teslaer til Danmark.

Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.