Test og anmeldelserVideo

Janteloven? Den kender bilfabrikkerne ikke

Af i Test og anmeldelser, Video
Anders Berner er sjældent enig med bilfabrikkerne, når de fortæller om, hvor sjove deres egne biler egentlig er.

Video: Anders Berner  | Dato: 14. juni 2019

Kan du se dig selv i spejlet og åben og ærligt fortælle, at du aldrig praler af dine egne bedrifter? Nej, vel? Men hvor vi mennesker for det meste lægger en naturlig begrænser på vores egen selvfedme, fordi vi godt kan se, at det er alt for nemt at gennemskue pralerierne, gælder det ikke bilfabrikkernes marketingafdelinger.

Janteloven gælder i Danmark, men ikke bilernes verden. Og heldigvis er det ikke ulovligt at prale, for så ville samtlige af bilfabrikkers direktører for længst sidde tremmer – i øvrigt sammen med de fleste af mine mandlige venner …

Med ord som dynamisk, kontant og sportslig holder bilfabrikkerne humøret  oppe hos læseren. Læser du brochurerne eller skimmer pressematerialet om en ny bil, kan du være sikker på én ting; der bliver  smurt tykt på, fordi det sælger, og fordi marketingafdelingerne gør alt, hvad de kan for at undgå negativ omtale og for at holde sig gode venner med cheferne internt i bilvirksomheden. Derfor bliver der ikke sparet på superlativerne. Og hvem ved? Der skal nok findes nogle potentielle bilkøbere, som charmeoffensiven virker på.

Lad os snuppe et par stykker…

BMW er ikke de værste, men BMW ligger bestemt ikke under for janteloven, når de til den nye BMW 3-serie skriver: “Som noget helt nyt kommer både standardaffjedringen og M sportsaffjedringen med variabel støddæmperkontrol, hvilket giver en perfekt balance mellem sportslighed og komfort”.

Perfekt balance? Tak for kaffe siger jeg bare. Den ville ikke gå i Vestjylland – ikke engang, hvis det passede: “Æ er den perfekte landmand” Kan du se det for dig? Jeg KAN dog ikke udelukke, at man ville kunne slippe afsted med at kalde sig sit parforhold for “perfekt” her i Nordsjælland, hvor jeg kommer fra …

Den her sætning er også god:

 

“I mere end 40 år har BMW 3serie Sedan stået for sportslige køreegenskaber, dynamisk design, effektive motorer og innovative udstyrsmuligheder.” Jojo. Det er sikker sandt nok – men igen: den ville ikke gå i Vestjylland. Siger det bare!

Jeg er lige nødt til at smide en Lotus i puljen – nu bliver det vildt, så hold godt fast:

“Ikonet Lotus Esprit er tilbage med en 5-liters V8-motor og 620 hk. “Lotus Esprit er den ultimative sportsvogn. Det er en fin balance at anerkende fortidens storhed og stadig formå at se ind i fremtiden for at sikre at denne model ikke kun bringer navnet retfærdighed men også Lotus mærket.”

Wow – bare wow! Ingen mad-instagram-kendis kunne have gjort det bedre.

Det kan Bentley til gengæld:
“Topmodellen i Continental GT-serien, GT Speed, cementerer sin unikke forening af superbils præstationer og uforlignelig luksus i 2014”.

Og så har vi en helt dugfrisk gang pral fra Porsche:
“Mere dynamiske proportioner og specifikke designelementer giver den nye Cayenne Coupé en enestående elegance. ”Taglinjen, der falder markant hurtigere hen mod bagenden, giver Coupé-varianten af Cayenne en endnu mere dynamisk fremtoning og positionerer den rent optisk som den mest sportslige model i segmentet”, siger Michael Mauer, der er chef for Style Porsche. ”

… Nemlig ja!

I videoen herunder tager jeg fat i tre biler, som dybest set ikke underholder – og fem biler med nerve og som formidler køreglæde gennem sæde, rat, gearskifte og styretøj. Man kan selvfølgelig indvende, at køreglæde er et spørgsmål om smag. To tons tunge biler kan sagtens give køreglæde, hvis tryghed og retningsstabilitet og uanstrengt kørsel er et ønske. Men der hvor kæden ofte hopper af, er når bilfabrikkerne bruger ord som sportslig og dynamisk i den samme brochure hvor du kan læse om “klasseledende komfort”.

LÆS OGSÅ: Læs alt om den nye BMW 3-serie Touring her

 

Om forfatteren

Anders Berner

Som redaktionens videojournalist og TV-vært er Anders den primære testkører af de nyeste og mest interessante bilmodeller, hvilket blandt andet kan opleves på Bilbasens youtube-kanal.