Test: Festfyrværkeriet udebliver i farverig Nissan Juke Hybrid
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder
Mercedes-Benz S-Klasse går helt tilbage til 1954 med W180-generationen, der gik under kaldenavnet ‘Ponton’. S’et står for Sonderklasse, hvilket løst oversættes til ‘særklasse’, og modellen har alle dage været fanebærer for ny teknologi og luksus hos Mercedes-Benz.
Af samme årsag har Mercedes-Benz S-Klasse været forbeholdt det bedre borgerskab. Denne Ugens fund har da også kostet godt 1,8 mio. kr. fra ny engang. I dag kan den blive din for 1,7 mio. kr. mindre.
Denne Ugens fund er en Mercedes-Benz S500 i W220-generation, den sælges af forhandleren Skyggan Holding i København, og i denne artikel ser jeg nærmere på hvorfor, den er SÅ billig, som den er.
Motor: V8 benzin, 4.966 cm3
Ydelse: 306 hk / 460 Nm
0-100 km/t: 6,3 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 8,8 km/l
Mål (L/B/H): 504/186/144 cm
Køreklar vægt: 1.775 kilo
Bagagerumsvolumen: 500 liter
Nypris i ’04: Ca. 1.800.000 kr.
Det er Nils Petter, jeg får fat, da jeg ringer på den svinebillige S-Klasse. Du ved, ham fra Bilklubben Podcast, der altid har helt hånd i hanke med køb og salg af specielle biler. Det er ikke så mærkeligt, at han har det, da det trods alt er specielle biler, der omdrejningspunktet i hans gesjæft Skyggan Holding.
Der er mange spændende biler i fold, og Nils Petter hjælper kunder med at få cremen af cremen på fire hjul fra alverdens auktionshuse til Danmark. Derfor er det måske også lidt mærkværdigt, at det er et af hans afhentningstilbud i form af en billig Mercedes-Benz S-Klasse, der er omdrejningspunktet for mit opkald.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Brabus 800 er gadens grummeste G-Klasse
Ikke desto mindre anerkender han vinklen om den billige luksusøse, da han tit og ofte får spørgsmålet, om det virkelig kan passe, at den er så billig. Det kan det, og det er med afgift, mine damer og herrer. Denne Ugens fund er 2004, solgt fra ny af forhandleren Sand Jensen og står med 182.000 km på klokken.
Størstedelen af de kilometer, der er lagt i herligheden, er lagt af en tandlæge fra Hellerup, der har været den glade ejer de sidste 10 år. Det er huller, plomber og gebis, der har betalt for størstedelen af afskrivningen, således den i dag kan blive din for 99.000 kr.
Det er en besparelse på 1,7 mio. kr. og hvis man med lidt kreativ matematik medregner inflationen i besparelsen, lyder den nærmere på 2,1 mio. kr.
Hvorfor er den så billig? Det er let at skyde skylden på kilometertallet og det faktum, at det er en godt brugt luksusbil, der er dyr at reparere. Det er dog ikke hele historien. For hvis man blot kratter lidt i markedet, vil man se, at forgængeren, W140-generationen, er svær at få fingrene i til den slags penge med afgift – for ikke at sige umulig.
Svaret skal findes i, at W220-generationen, som denne Ugens fund, er en udskældt S-Klasse, hvilket er en synd og skam. Hovedårsagen til den dårlige modtagelse af W220 S-Klasse er nemlig hverken mængden af luksus, komfort eller teknik. Det er designet og den tunge arv fra W140, der gør udfaldet.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Benhård Mercedes-Benz E50 AMG
Designet på W220 var blødt og moderne, hvilket var en skærende kontrast til W140, der var en kantet kampvogn. Derudover blev W220 udviklet efter nogle lidt andre principper end W140, hvilket for mange føltes mindre luksuriøst.
Forgængeren W140 blev udviklet med lidt for frie tøjler. Ingeniørerne gik amok, overskred udviklingsbudgettet med over 25 procent og forsinkede lanceringen hele 18 måneder. Det kostede chefingeniøren jobbet og betød, at Mercedes-Benz derefter måtte gentænke hele udviklingsprocessen bag S-Klasse.
W140 er med andre ord svær at sammenligne med, og for W220 blev arven ubarmhjertig tung at løfte. Foruden det bløde design følte kunderne, at den nytilegnede ‘budgetorientering’ skinnede igennem i kabinen.
W220 fik ikke en fair chance for at overbevise de kræsne kunder om, at det stadig var en ægte S-Klasse. Det kommer dog dig til gode, da værditabet på W220 er stort nok til, at du i dag kan købe denne Ugens fund for 99.000 kr.
Kritikerne kan skælde ud på designet og kabinen, som de har lyst. Det tager ikke denne Ugens fund ud af særklassen. Dykker man ned i mængden af udstyr, står det nemlig klart, at det er en vaskeægte S-Klasse: En pionér for luksus- og sikkerhedsudstyr, som man stadig skal betale ekstra for i dag godt 20 år senere.
Denne Ugens fund er blandt de første biler i verden til at blive udstyret med adaptiv fartpilot. På et lille hjul mellem sæderne bestemmer du selv, hvor stor afstanden skal være til forankørende. Dét var banebrydende for 20 år siden og er stadig noget, der kræver et kryds på udstyrslisten hos forhandlerne i dag.
LÆS OGSÅ | 3x billig Mercedes-Benz til under 150.000 kr.
Radaren til den adaptive fartpilot bruges også til kollisionsadvarsel, som W220 S-Klasse ligeledes var en af de første biler med. Den aktiveres på en knap mellem sæderne, og selvom den ikke aktivt bremser for dig, alarmerer den med lyd, hvis forankørende bremser hårdt op.
Når du selv bremser denne Ugens fund, vil bagvedkørende tydeligt få øje på dig, da W220 også er blandt de første biler til at få LED-bremselys. Det lyser tydeligere, holder længere og er langt sikrere end de gammeldags pærer, som man kørte med for 20 år siden.
På luksusfronten er denne Ugens fund også en pionér. Som den første bil i verden har den nøgleløs adgang, så du kan komme ind i bilen uden at skulle have nøglen op ad lommen. Forsæderne er udstyret med ventilation i sæderne, hvilket stadigvæk er et bekosteligt stykke ekstraudstyr i dag.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Sjælden sølvpil fra Mercedes-Benz
Foruden disse innovationer, hvor W220 var først, er der selvfølgelig også en bred vifte af andet luksusudstyr. Du får et automatisk klimaanlæg i tre zoner, eljusterbare forsæder med hukommelse, elektrisk kabinevarmer samt uovertruffen komfort gennem Airmatic luftundervognen.
Jeg kommer lige alle de kloge Facebook-krigere i møde: Ja. Denne Mercedes-Benz S500 vil være dyrere i vedligehold end din mormors klappede Kia Picanto til samme pris. Til gengæld har den ikke adaptiv fartpilot ventilation i sæderne, 3-zonet klimaanlæg og luftundervogn, selvom den er 15 år nyere.
Den er, indrømmet, en af de mindst elskede S-Klasser i historien – men det sikrer kun den unikke millionbesparelse, som du får på den i dag. Så hvis du tør tage chancen, får du et overset overflødighedshorn til den nette sum á 99.000 kr. Se bilen her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Hvem vil ikke gerne spare penge? I dette afsnit af Bilbasen Strøm bliver vi klogere på, hvordan du billigst får strøm på elbilen derhjemme.
VW Tayron er en forlænget Tiguan, der skal sælges i store dele af verden. Den byder på syv sæder og svarer i høj grad til den nye Skoda Kodiaq.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.