Kategorier
Ugens fund

Ugens fund: Brabus 800 er gadens grummeste G-Klasse

En Mercedes-AMG G63 er grum nok i sig selv – bare ikke hvis du spørger Brabus. Derfor har de givet den kantede offroader svimlende 800 hk. Ugens fund er en Brabus 800 Widestar, og vi ser nærmere på den lige her.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder & Brabus PR

Mercedes-Benz G-Klasse er en SUV i ordets bogstaveligste forstand – og den var det, før det var hverken sejt eller populært. Den var intet mere end en landevejsvenlig traktor og arbejdshest. Sådan er det ikke længere.

De uopslidelige dieselhakkere er erstattet af pumpede turbomotorer, de spartanske kabiner er erstattet af et dekadent luksus og kundegruppen tæller nu flere galleriejere end godsejere. Trods de 585 hk er den blevet en halvblød hovskisnovski-bil til kreative klamhuggere, der bare spiller smart i storbyen.

Nu har du muligheden for at trække noget råt og brutalt tilbage i det at være G-Klasse-ejer. Denne Ugens fund er nemlig en G-Klasse, der har været i fingrene på Brabus. Den kan blive din for 24.000 kr. i privatleasingydelse om måneden ved Aros Leasing. Se den her, hvis ikke den er solgt.


Brabus Widestar 800

Motor: V8, benzin 3.982 ccm
Ydelse: 800 hk / 1.000 Nm
0-100 km/t: 4,1 sek.
Tophastighed: 240 km/t
Forbrug: 7,6 km/l
Mål (L/B/H): 487/203/196 cm
Bagagerumsvolumen: 
667 liter
Vægt: 2.460 kg
Pris: 24.000 kr. pr. md. privatleasing


Forhandler fortæller

… ikke så meget. Det er ikke fordi, de gæve gutter jeg snakker med ved Aros Leasing ikke ved noget om deres vognpark. Det gør de! Der er bare ikke så meget at tilføje, hvis man kender til Brabus-ombygningen. Og det gør jeg!

Denne Ugens fund er en forholdsvist ny bil fra 2019 med 38.000 km på klokken. Der er derfor ikke slibrige sidehistorier om kendisfester på bagsædet eller noget, der ligner. Dem må du selv stå for, og det kan du gøre, for den nette sum á 24.000 kr. pr. måned i privatleasingydelse med 248.000 kr. i udbetaling. 

Se Ugens fund her eller læs videre, når jeg kigger nærmere på gadens grummeste G-Klasse.

Som navnet antyder

Man kan sige meget om Brabus, men diskretion og fine fornemmelser er ikke det første, man kommer i tanke om. Når Brabus kaster sig over en Mercedes-model inkluderer det typisk kolossale mængder af kulfiber og brølende motorer. Denne Ugens fund er ingen undtagelse.

Brabus pakker intet ind og kalder denne Ugens fund for 800 Widestar. Som navnet så tydeligt antyder, har den 800 hk og et widebody-kit på – ikke så meget fikumdik! Det betyder, at ydelsen er hævet med 215 hk fra en ‘almindelig’ G63, ligesom Brabus 800 Widestar nu også yder 1.000 Nm i stedet for 850 Nm.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Benhård Mercedes-Benz E50 AMG

Turen fra 0 til 100 km/t er forkortet til 4,1 sekunder, hvilket putter denne Ugens fund i selskab med verdens hurtigste SUV’er som BMW X5M, Audi SQ7 og Porsche Cayenne Turbo. Topfarten er også hævet men kun med 20 km/t til 240 km/t, hvor den stadig er elektronisk begrænset. Du har ganske enkelt ikke lyst til at køre hurtigere i en bil med vægt og aerodynamik som Thomas Tog.

Hvad Brabus helt nøjagtigt tryller med under kølerhjelmen på en G-Klasse, når 800 Widestar bliver til, er de ikke meddelsomme med. De lover dog et Brabus-udstødningssystem med spjæld, som giver enten fuld V8-symfoni eller en tyst rumlen, til når du triller hjem om aftenen.

Bred stjerne

Det såkaldte widebody-kit, som Brabus udstyrer 800 Widestar med, lægger ikke uvæsentlige 10 cm til bredden over skuldrene på G-Klassen. Det er meget til en bil, der i fra fabrikken måler 1.93 meter i bredden. De brede skærme er dog ikke alene for syns skyld.

De brede skærme gør også plads til de massive 23-tommer Brabus Monoblock-fælge. De kræver 305/35-dæk, hvilket er samme dækmål som en baghjulstrukken supersportsvogn som Lamborghini Huracan STO kører med. Det bliver med andre ord ikke billigt at finde vinterdæk.

LÆS OGSÅ | 3x billig Mercedes-Benz til under 150.000 kr.

Indvendigt giver Brabus også G-Klassen et nøk opad, selvom den er født dekadent. Interiør-afdelingen hos Brabus slår sig på individuel personalisering, og derfor vil to Brabus-modeller næppe være ens. Førstekøber til denne Ugens fund har valgt at gå med en cremefarvet læderkabine og dertil købt Brabus-broderinger og stjerneeffekt i loftet.

Som ypperlig luksusslæde fra 2019 er den fabrikken født med alle de fornødenheder, man forventer det. Her er klimaanlæg i fire zoner, 360-graders kamera, fuld LED-lygtepakke, nightvision og jeg skal komme efter dig. Mercedes tager godt 3 mio. kr. for den slags, og det er uden Brabus-trylleriet. Pludseligt virker 24 af de lange om måneden som en god pris.

Brabus hvem?

Kleemann. Hartge. Hamann. Manhart. G-Power. Mansory. Alpina. Listen over virksomheder, der vil gøre allerede hurtige, tyske personbiler endnu hurtigere er meget lang. De fleste er niche-brands, der bygger et par kulfiberbefængte biler til rige oliesheiker, mens få er slået igennem med bred kendskabsgrad blandt bilelskere. Én af dem, der er slået igennem, er Brabus fra Bottrop i Tyskland. 

Den 21-årige og allerede succesfulde ingeniør Bodo Buschmann blev i 70’erne beordret til kun at køre Mercedes af sin Mercedes-forhandlende far, efter han demonstrativt var mødt op i butikken med en nyindkøbt Porsche 911. Valget faldt på en S-Klasse i W116-generationen, som var lidt af en død sild ved siden af den 911, han havde stående.

Buschmann ombyggede S-Klassen til et niveau, hvor den en dag kunne stikke fra 911’eren. Dét bed kunderne i fars biks mærke i, som hurtigt derefter begyndte at lægge særbestillinger på motorombygninger, når de købte en ny Mercedes. Dét fik Buschmann til at øjne en forretningsidé.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: BMW 3-Serie med V10-motoren fra M5!

Tysk forretningslov krævede minimum to bestyrelsesmedlemmer til stiftelsen, hvorfor Bodo Buschmann greb fat i studiekammeraten Klaus Brackmann, som indvilligede i at hjælpe. Brackmann og Buschmann stiftede tuningsvirksomheden Brabus i 1977, og da bestyrelsesposten var ren proforma, solgte Brackmann sin andel til Buchmann for 100 euro kort efter. Det ærgrer ham måske lidt i dag.

I dag er Brabus nemlig bredt anerkendt som en af de bedste og vildeste Mercedes-tunere foruden AMG, der i dag opererer som en in-house-tuner i Affalterbach. Brabus var Buschmanns hjertebarn, og han stod i spidsen for hele svineriet indtil 2018, hvor han døde i en alder af 62 år efter kort tids sygdom.

Brabus’ vildeste

Det startede med beskedne ombygninger af W116 S-Klasser men voksede sig hurtigt større og vildere. Den første bil, som Brabus selv indkøbte og totalombyggede til videresalg, var en E-Klasse W124 i 1984, mens det store gennembrud først kom i 1992.

I starten af 90’erne havde Bodo Buschmann kastet sin kærlighed over 12-cylindrede motorer. Efter at have skohornet flere V12’ere i E-Klassen med voksende succes, kom Brabus E V-12 7,3S i 1996 med 574 hk og en topfart på 329 km/t. Det gjorde det til verdens hurtigste sedan.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Alpina B6 er en enhjørning i bilformat

Siden har Brabus slået sig løs med vilde og brutale ombygninger, der har fået stor medieopmærksomhed. Med Brabus G63 6×6 tog bilbyggerne fra Bottrop en allerede latterlig, sekshjulet bil med 536 hk og gav den større turboer og over 700 hk. Også den sjældne Mercedes-McLaren SLR har fået en tur i Brabus’ laboratorium.

På modelprogrammet i dag tilbyder Brabus ombygninger af Porsche 911 Turbo S og Rolls Royce Ghost, mens adskillige Mercedes-modeller udbydes med +900 hk. Har du penge nok, kan du endda få bygget en ‘superbåd’ med Brabus logoer. For os er denne Brabus 800 Widestar dog mere end rigeligt for os! Se den her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.