Kia EV3 bliver billigere end forventet
Sammen med priser på flere EV3-modeller kommer også nyheden om, at Kia sælger versionen med den store batteripakke 5.000 kr. billigere end forventet.
Af: Simon Hallenslev / d. 27. maj 2020
Da BMW 320Si blev præsenteret tilbage i slutningen af 2005, blev den kaldt for fattigmands-M3. Siden er det adjektiver som ”en glemt perle”, der er knyttet til bilen.
Begge beskriver bilen perfekt: BMW 320Si er nemlig en raceorienteret personbil, der kun er produceret i 2.600 eksemplarer, og som du sikkert aldrig har hørt om.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den sidste Lamborghini Diablo
Denne Ugens fund er en hårdkogt familieøse, der kan tage fusen på de fleste, og hvor kun kendere vil vide, at du kører i en ganske sjælden bil. Hvis den ikke er solgt, kan du se den lige her.
Motor: R4 benzin, 1.997 cm
Ydelse: 174 hk / 200 Nm
0-100 km/t: 8,1 sek.
Tophastighed: 225 km/t
Forbrug: 11,2 km/l
Nypris fra: 570.000 kr.
Navnet fattigmands-M3 er ikke helt skævt. For selvom cirka 600.000 kr. i nypris er mange penge, blegner det ved siden af de omkring 1,3 millioner, som datidens BMW M3 kostede fra ny i tidernes morgen.
Prisdifferencen betyder naturligvis, at du ikke får den samme brølende V8-motor, der ligger i E90-generationen af M3. I 320Si må du tage til takke med en 4-cylindret benzinmotor på to liter uden turbo. Til gengæld får du en hulens masse M-udstyr og -optik, der får bilen til at se mere rå ud end den gængse 320’er.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: VW Passat med to motorer
Inden du fnyser af motoren, skal du vide, at BMW 320Si er udviklet specifikt til racerløb. I starten af 2006 blev reglerne for WTCC-deltagelse (World Touring Car Championsship) ændret, hvilket betød, at bilproducenterne skulle sælge minimum 2.600 personbilsversioner af deres racere, før de måtte deltage.
BMW producerede præcist 2.600 af BMW 320Si og kun 12 eksemplarer røg til Danmark. Det var dog besværet værd, for BMW vandt to WTCC-verdensmesterskabstitler i 2006 og 2007. Herhjemme vandt Casper Elgaard DTC i 2006 og 2010 bag rattet af en 320Si, mens Jan ’Big Mac’ Magnussen gjorde det i 2008
For at gøre en ellers halv-tam 4-cylindret sugemotor sjov, var BMW nødt til at tilkalde hjælp fra sin Formel 1-afdeling. De optimerede motoren ved blandt andet at bore den en smule op, give den aluminium-indmad, andre tændrør og et finpudset topstykke.
Resultatet blev 173 hk, der kan skubbe herligheden fra 0 til 100 km/t på 8,1 sekunder. Den raceorienterede fintuning betyder dog, at kræfterne skal hentes helt oppe i toppen af omdrejningstælleren.
Bilen skal med andre ord behandles, som Elgaard og Magnussen gjorde det, når du vil have den til at flytte sig: Motoren yder nemlig kun 200 Nm. Så når du skal flette ind på Køge Bugt Motorvejen, bliver det med 7.000 skrigende omdrejninger. Fremragende underholdning for dig – knap så meget for medpassagererne.
Med racehistorien taget i betragtning og de sølle 2.600 eksemplarer produceret, skulle man tro, at BMW 320Si i dag er en dyr samlerbil. Denne uges fund kan du dog få fingrene i for bare 129.000 kr. Den er altså stadig væsentligt billigere end de tilsvarende BMW M3 fra samme periode.
Du skal ikke særligt mange Google-søgninger væk, før du kan læse internettets generelle begejstring for BMW 320Si. Går du lidt tilbage i tiden, og læser de første anmeldelser fra bilens introduktion, finder du stort set også kun rosende gloser.
Så hvad venter du på? Her får du en bil med vaskeægte racingblod i årene, der er produceret i et yderst begrænset antal, men som stadig kan fragte dig diskret til kontoret uden at vække naboer eller skabe unødig opsigt, som en V8-drevet M3 vil gøre det. Måske den endda ender med at være en god investering.
Sammen med priser på flere EV3-modeller kommer også nyheden om, at Kia sælger versionen med den store batteripakke 5.000 kr. billigere end forventet.
En af de bedste elbiler i den dyre ende af skalaen er lige blevet endnu bedre. Mød BMW i5 Touring, der som stationcar giver endnu mere mening.
Engang var det nemt at pege den koksgrå VW Passat med synlige dioder ud i mængden. I dag råder politiet dog over flere modeller, og så har de taget nye tricks i brug. Kan du stadig spotte civilbilen?
GTX-betegnelsen pryder hele VW’s program af nyere elbiler, men her i den mindste af slagsen føles den særlig sportslig.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.