Test: Nio ET5 har, hvad der skal til – men prisen spænder ben
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Af: Simon Hallenslev / d. 27. maj 2020
Da BMW 320Si blev præsenteret tilbage i slutningen af 2005, blev den kaldt for fattigmands-M3. Siden er det adjektiver som ”en glemt perle”, der er knyttet til bilen.
Begge beskriver bilen perfekt: BMW 320Si er nemlig en raceorienteret personbil, der kun er produceret i 2.600 eksemplarer, og som du sikkert aldrig har hørt om.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den sidste Lamborghini Diablo
Denne Ugens fund er en hårdkogt familieøse, der kan tage fusen på de fleste, og hvor kun kendere vil vide, at du kører i en ganske sjælden bil. Hvis den ikke er solgt, kan du se den lige her.
Motor: R4 benzin, 1.997 cm
Ydelse: 174 hk / 200 Nm
0-100 km/t: 8,1 sek.
Tophastighed: 225 km/t
Forbrug: 11,2 km/l
Nypris fra: 570.000 kr.
Navnet fattigmands-M3 er ikke helt skævt. For selvom cirka 600.000 kr. i nypris er mange penge, blegner det ved siden af de omkring 1,3 millioner, som datidens BMW M3 kostede fra ny i tidernes morgen.
Prisdifferencen betyder naturligvis, at du ikke får den samme brølende V8-motor, der ligger i E90-generationen af M3. I 320Si må du tage til takke med en 4-cylindret benzinmotor på to liter uden turbo. Til gengæld får du en hulens masse M-udstyr og -optik, der får bilen til at se mere rå ud end den gængse 320’er.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: VW Passat med to motorer
Inden du fnyser af motoren, skal du vide, at BMW 320Si er udviklet specifikt til racerløb. I starten af 2006 blev reglerne for WTCC-deltagelse (World Touring Car Championsship) ændret, hvilket betød, at bilproducenterne skulle sælge minimum 2.600 personbilsversioner af deres racere, før de måtte deltage.
BMW producerede præcist 2.600 af BMW 320Si og kun 12 eksemplarer røg til Danmark. Det var dog besværet værd, for BMW vandt to WTCC-verdensmesterskabstitler i 2006 og 2007. Herhjemme vandt Casper Elgaard DTC i 2006 og 2010 bag rattet af en 320Si, mens Jan ’Big Mac’ Magnussen gjorde det i 2008
For at gøre en ellers halv-tam 4-cylindret sugemotor sjov, var BMW nødt til at tilkalde hjælp fra sin Formel 1-afdeling. De optimerede motoren ved blandt andet at bore den en smule op, give den aluminium-indmad, andre tændrør og et finpudset topstykke.
Resultatet blev 173 hk, der kan skubbe herligheden fra 0 til 100 km/t på 8,1 sekunder. Den raceorienterede fintuning betyder dog, at kræfterne skal hentes helt oppe i toppen af omdrejningstælleren.
Bilen skal med andre ord behandles, som Elgaard og Magnussen gjorde det, når du vil have den til at flytte sig: Motoren yder nemlig kun 200 Nm. Så når du skal flette ind på Køge Bugt Motorvejen, bliver det med 7.000 skrigende omdrejninger. Fremragende underholdning for dig – knap så meget for medpassagererne.
Med racehistorien taget i betragtning og de sølle 2.600 eksemplarer produceret, skulle man tro, at BMW 320Si i dag er en dyr samlerbil. Denne uges fund kan du dog få fingrene i for bare 129.000 kr. Den er altså stadig væsentligt billigere end de tilsvarende BMW M3 fra samme periode.
Du skal ikke særligt mange Google-søgninger væk, før du kan læse internettets generelle begejstring for BMW 320Si. Går du lidt tilbage i tiden, og læser de første anmeldelser fra bilens introduktion, finder du stort set også kun rosende gloser.
Så hvad venter du på? Her får du en bil med vaskeægte racingblod i årene, der er produceret i et yderst begrænset antal, men som stadig kan fragte dig diskret til kontoret uden at vække naboer eller skabe unødig opsigt, som en V8-drevet M3 vil gøre det. Måske den endda ender med at være en god investering.
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Hvornår kan det egentlig betale sig at reparere på en gammel bil, man gerne vil sælge? Læs med her og find ud af det.
Føler du, at livet bag rattet af din Golf eller Focus er lidt langtrukkent? Vi har samlet tre bud på biler med over 250 hk, der kan gøre livet lidt sjovere, uden det koster spidsen af en F-35.
Det ser ud til, at Volvo EX90 bliver præcist den strømførte luksusssvensker, vi alle regner med. Vi har fået første kig på flagskibet.
EQS SUV 680 er den første elbil fra Mercedes-Maybach, og den 658 hk stærke SUV er smurt ind i luksus og overflod.
Volkswagen har premiere på sit nye elektriske flagskib – ID.7. Den store model kommer med ny elmotor med 286 hk og rækkevidde op til 700 km.
Lancia skal tilbage på landkortet, og det sker med en genstart. Ny designlinje, italiensk luksus – og i 2024 den første nye model. Konceptbilen Pu+Ra viser vejen.
Launch control. To ord du nok ikke havde forventet at høre i sammenhæng med en Volkswagen Lupo, men den er god nok. Ugens fund er et komplet sindssygt et af slagsen.