Test: Nio ET5 har, hvad der skal til – men prisen spænder ben
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Af: Simon Hallenslev / d. 2. august 2021
Den første BMW 6-Serie, der går under navnet E24-generationen, er den model fra BMW, der er blevet produceret i længst tid. Fra lanceringen i 1976 gik der 13 år, før produktionen igen stoppede i 1989. En intern BMW-rekord der stadig står i stand i dag.
Derfor skulle man mene, at BMW havde al tid i verden til at udvikle og producere en hurtig sportsversion af den smukke coupé, og sælge den vidt og bredt til hele verden. Men sådan skulle det ikke gå. BMW M635CSi var i produktion i fem år fra ’83 til ’89 og blev kun produceret i 5.855 eksemplarer.
Det lave produktionstal og det usandsynligt smukke udseende har gjort M635CSi til én af de mest eftertragtede klassiske BMW’er i dag. Nu er der en til salg på Bilbasen, som naturligvis er denne Ugens fund. Se den her hos MBT Sportscars, hvor den står til salg for 749.900 kr. uden afgift, hvis ikke den er solgt.
Motor: R6, 3.451 ccm, benzin
Ydelse: 286 hk / 340 Nm
0-100 km/t: 5,8 sek.
Tophastighed: 255 km/t
Forbrug: 8,8 km/l
Vægt: 1.450 kg
Nypris i ’86: ca. 1.020.000 kr.
Med 5.855 eksemplarer produceret er denne BMW M635CSi sjælden nok i sig selv – men det bliver kun bedre, når man dykker lidt ned i tallene. For af de 5.855 eksemplarer der er produceret, var 1.767 eksemplarer øremærket til det Nordamerikanske marked. Det efterlader 4.088 BMW M635CSi i Europa.
Og det bliver bedre endnu. For denne Ugens fund er fra 1986, hvilket betyder, at det er af sidste aftapning, før katalysator blev indført på modellen. Fra 1987 og frem er M635CSi begrænset til 260 hk med katalysator, mens denne M635CSi fra 1986 trækker vejret bedre og yder 282 hk.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Fabelagtigt flagskib er den sidste BMW med 12 cylindre
Produktionstallene med og uden katalysator er ikke nemme at opdrive. Det er dog et faktum, at det gør udvalget af netop denne variant BMW M635CSi endnu mere sjælden – og endnu mere eftertragtet, fordi det er den helt rigtige variant. Og gad vide, hvor mange der er gået til i årenes løb?
Forhandleren MBT Sportscars, der er baseret i Tyskland, men handler biler i Danmark, fortæller til Bilbasen, at standen og kilometertallet på 93.000 km kun gør denne specifikke BMW M635CSi mere sjælden og eftertragtet. De sidste fem år har bilen stået hos en dansk privatsamler, der ikke har haft den indregistreret. Generelt er der passet godt på bilen, hvorfor den siden 1999 kun har gået godt 2.000 km.
Hvis vi ser bort fra det lave produktionstal, er der yderligere to faktorer, der gør BMW M635CSi særligt attraktiv i samlerkredse. Det er designet, og det er motoren. Udadtil er den en elegant og harmonisk coupé med fire sæder og dermed en Grand Tourer i ordets bogstavelige forstand. Under huden gemmer der sig en sand sportsvognmotor.
De elegante streger er sat af bildesigneren Paul Bracq, som enhver bilentusiast bør kende. Det er ham, der har lagt hoved og navn til ikoniske modeller som Mercedes-Benz W113, bedre kendt som Pagode, samt den store diktatorslæde Mercedes-Benz 600, bedre kendt som Pullman eller Grosse Mercedes. Hos BMW står han bag den første 3-Serie, den første 7-Serie og altså den første 6-Serie.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Hårdkogt Mercedes fra før MAG tog over
Som historikken afslører, designede Paul Bracq elegante biler, og 6-Serien var en elegant bil – også bag rattet. Her var det komfort, der var i højsædet, og motoren var en stærk men afdæmpet M30 rækkesekser, der varierede fra 2,8 liter til 3,5 liter. Eller, det var indtil BMWs Motorsport-afdeling fik fingrene i 6-Serien.
BMW Motorsport gik i gemmerne og tog motoren fra deres første rigtige sportsvogn, BMW M1, og smed den i den smukke coupé med kun få ændringer. Dermed fik M635CSi mere end 100 hk mere end den mere dødelige BMW 628CSi, og skar tre sekunder af accelerationstiden fra 0 til 100 km/t. Således kunne BMW’en bide skeer med Porsche 928, der ellers sad tungt på markedet for hurtige Grand Tourers.
Det er klart, man smider ikke bare en sportsvognmotor i en Grand Tourer og kalder det dét. BMW Motorsport smed også en strammere Bilstein-undervogn på, gav den større bremser samt et differentialespærre på M635CSi.
Resultatet blev ikke en hårdkogt racer, men derimod en ægte Grand Tourer. Det er en smuk cruiser, der vågner op og er klar til leg, når du vil. Det er ikke et under, den er blevet så eftertragtet som klassiker i dag, og hvis du spørger os, er det den smukkeste Bimmer, der er til salg på Bilbasen lige nu. Hvad mener du?
Hvis ikke den er solgt, kan du se bilen her, hvor den står til salg for 749.900 kr. uden afgift.
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Hvornår kan det egentlig betale sig at reparere på en gammel bil, man gerne vil sælge? Læs med her og find ud af det.
Føler du, at livet bag rattet af din Golf eller Focus er lidt langtrukkent? Vi har samlet tre bud på biler med over 250 hk, der kan gøre livet lidt sjovere, uden det koster spidsen af en F-35.
Det ser ud til, at Volvo EX90 bliver præcist den strømførte luksusssvensker, vi alle regner med. Vi har fået første kig på flagskibet.
EQS SUV 680 er den første elbil fra Mercedes-Maybach, og den 658 hk stærke SUV er smurt ind i luksus og overflod.
Volkswagen har premiere på sit nye elektriske flagskib – ID.7. Den store model kommer med ny elmotor med 286 hk og rækkevidde op til 700 km.
Lancia skal tilbage på landkortet, og det sker med en genstart. Ny designlinje, italiensk luksus – og i 2024 den første nye model. Konceptbilen Pu+Ra viser vejen.
Launch control. To ord du nok ikke havde forventet at høre i sammenhæng med en Volkswagen Lupo, men den er god nok. Ugens fund er et komplet sindssygt et af slagsen.