Hongqi varmer op til flere danske premierer
Nyt fra bilmessen Auto China i Beijing: Kinesiske Hongqi lancerer to helt nye elbiler, SUV’en E-HS7 og sedanen E-H7, der har opladning med helt op til 365 kW!
Af: Simon Hallenslev / d. 10. december 2020
Z står for ’Zunkunft’, der betyder fremtid på tysk. Og det var netop fremtid, Z1 skulle symbolisere. I 1985 etablerede BMW en teknisk innovations-enhed, der skulle udvikle fremtidens løsninger til personbiler og -transport. Egentlig skulle BMW Z1 blot have været en konceptbil, der kunne illustrere enhedens arbejde.
Men BMW mente, at Z1 var for godt et koncept til blot at være et koncept. Kun fire år efter innovations-enheden blev etableret, begyndte BMW at spytte de første Z1’ere ud af fabrikken. På papiret stod kunderne i kø. I virkeligheden solgte bilerne dog dårligt, ligesom produktionsprocessen viste sig dyrere og mere kompliceret end først antaget.
Derfor er BMW Z1 et særsyn – og særligt herhjemme. Nu er der én til salg på Bilbasen, som selvfølgelig er Ugens fund. Se den her, hvis ikke den er solgt.
Motor: R6 benzin, 2.494 ccm
Ydelse: 168 hk / 222 Nm
0-100 km/t: 7,9 sek.
Tophastighed: 225 km/t
Vægt: 1.250 kg
Forbrug: 10,9 km/l
Brugtpris: 499.900 uden afgift
Hvis du køber denne BMW Z1 som samlerbil og investeringsobjekt, er du ikke den første ejer, der gør det. I løbet af de 31 år, som bilen har på bagen, har den kun kørt lidt over 1.000 km om året. Der står nemlig sølle 34.000 km på tælleren.
Tommy fra CC Cars i Ans By, som sælger bilen for privatejer, kan også fortælle, at den nuværende danske ejer udelukkende har haft den som samlerbil. Vedkommende har ejet bilen i seks år og har ikke lagt én eneste dansk kilometer på tælleren men blot haft den stående som del af en større samling.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Verdens mest eftertragtede BMW?
Derfor kommer bilen også uden danske plader og dansk afgift. Skal du købe den her og nu, skal du af med 499.900 kr. Tommy kender ikke registreringsafgiften, men fortæller at bilen blev registreringssynet i går, hvorfor de venter på svar fra SKAT. De har dog næppe et sammenligningsgrundlag, hvorfor vurderingen af afgiften kan trække ud.
Den nuværende ejer, der sælger gennem CC Cars, er tredje ejer af bilen. Ligesom 90 procent af alle de BMW Z1, der blev solgt, er den tysk fra ny. Kort efter røg den på danske hænder, som tog den med til sin samling i England. I 2014 fik den en ny, dansk ejer, som altså nu har den til salg.
… det klinger ikke så godt i ørerne i dag, vel? I 1985 var plastik ikke et problem, vi skulle have bugt med i verdenshavene, men var omvendt et af de hotteste materialer, man kunne lege med. Det var billigt, let og fleksibelt. Derfor blev Z1’erens formstøbte stålchassis beklædt i plastikpaneler.
Det var smart, fordi det var fleksibelt og ikke bulede som aluminium gjorde. Derudover var det let at skifte. Derfor anbefalede BMW, at køberne skulle tilkøbe et ekstra sæt plastikpaneler i en anden farve. Z1-ejerne kunne ifølge BMW skifte samtlige paneler på bare 40 minutter og dermed selv skifte farven på deres bil.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Boss Mercedes-Benz bygget af Porsche
Det kom dog hurtigt frem, at BMW måske havde været lidt for optimistiske i forhold til, hvor længe det tog at skifte panelerne ud. Ejerne berettede i al fald, at arbejdet med udskiftning var noget være bøvl. Da det britiske bilprogram ’Wheeler Dealers’ senere satte en professionel mekaniker til opgaven, tog det også seks timer at skifte panelerne.
Hele bilens underside er også beklædt med plastik, hvilket er med til at gøre den uhyre aerodynamisk. Og hvis vi skal hænge fast i dynamikken, så var det nøjagtigt det, som BMW Z1 blev rost for: En dynamisk køreoplevelse. Motoren er seksbenet, hentet fra BMW E30 325i, mens affjedring og ophæng blev udviklet specifikt til Z1 og satte standarden for sportslige BMW-modeller adskillige år fremefter.
Selvom bilens plastikpaneler var en innovation, der trak en del overskrifter, var det stadig dørene, der fik mest opmærksomhed og blev Z1’erens helt store partytrick.
Skydedøre, Lamborghini-døre og selvmordsdøre var set før, men et sæt døre der forsvandt nedad var alligevel en nyhed. På papiret er dørene mere en praktisk foranstaltning, der skal beskytte dig for vind og vejr. Selve sikkerheden er bygget ind i chassiset og de brede dørrammer, hvorfor det også er lovligt at køre med dørene nede på en varm sommerdag, hvis du har lyst.
Teknisk innovation og partytricks. Det lyder alt sammen lovende, og det troede BMW også, det var. Efter at have præsenteret Z1 på den store bilmesse i Frankfurt i 1987, modtog BMW hurtigt op mod 4.000 forudbestillinger på bilen. Selv påstod BMW på et tidspunkt, at de havde omkring 35.000 forudbestillinger.
Den store interesse for bilen faldt dog lynhurtigt, så snart fabrikken begyndte at spytte dem ud. Faktisk faldt den så meget, at der blev spekuleret i, om BMW kunstigt havde pustet forudbestillingerne op efter præsentationen i Frankfurt.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Sjælden BMW 320 med racerblod i årene
Derudover viste produktionen sig mere kompliceret, end BMW først havde regnet med. Det betød, at basisprisen måtte hæves ved introduktion, ligesom man også måtte indse, at fabrikken ikke kunne producere mere end 10-20 biler om dagen.
Efter kun to års produktion trak BMW stikket på Z1’eren efter kun 8.000 stk. En katastrofe dengang, men selvfølgelig en historie, der er med til at gøre bilen eftertragtet som samlerbil i dag. Heldigvis nåede Z1 også at smitte af på produktporteføljen hos BMW, som siden har lavet de sprøde sportsvogne BMW Z3 og BMW Z4 siden.
Nyt fra bilmessen Auto China i Beijing: Kinesiske Hongqi lancerer to helt nye elbiler, SUV’en E-HS7 og sedanen E-H7, der har opladning med helt op til 365 kW!
Hvilke fordele og ulemper er der ved at bruge vinterdæk i sommerperioden? Det kan du læse om her.
Den nye Mercedes-Benz CLE Coupe trækker lange blikke fra misundelige forbipasserende, men skønheden kommer med et stort kompromis.
Det er ikke accelerationen, der trækker fokus i nyheden om Tesla Model 3 Performance 2024. Det er alt det andet, der tilsyneladende gør den meget vildere, end den før har været.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.