BMW Z1
december 10, 2020

Ugens fund: Sær sportsvogn fra BMW med trylledøre og plastiktag

Hvordan så fremtidens bil ud for 35 år siden? Spurgte du BMW, så den ud som Z1 med udskiftelige paneler og døre, der åbner nedad. Kunderne var ikke overbeviste, hvorfor der kun blev produceret 8.000 stk. Nu er ét af dem til salg på Bilbasen.

Af: Simon Hallenslev / d. 10. december 2020

Z står for ’Zunkunft’, der betyder fremtid på tysk. Og det var netop fremtid, Z1 skulle symbolisere. I 1985 etablerede BMW en teknisk innovations-enhed, der skulle udvikle fremtidens løsninger til personbiler og -transport. Egentlig skulle BMW Z1 blot have været en konceptbil, der kunne illustrere enhedens arbejde.

Men BMW mente, at Z1 var for godt et koncept til blot at være et koncept. Kun fire år efter innovations-enheden blev etableret, begyndte BMW at spytte de første Z1’ere ud af fabrikken. På papiret stod kunderne i kø. I virkeligheden solgte bilerne dog dårligt, ligesom produktionsprocessen viste sig dyrere og mere kompliceret end først antaget.

Derfor er BMW Z1 et særsyn – og særligt herhjemme. Nu er der én til salg på Bilbasen, som selvfølgelig er Ugens fund. Se den her, hvis ikke den er solgt.

Specifikationer

BMW Z1

Motor: R6 benzin, 2.494 ccm

Ydelse: 168 hk / 222 Nm

0-100 km/t: 7,9 sek.

Tophastighed: 225 km/t

Vægt: 1.250 kg

Forbrug: 10,9 km/l

Brugtpris: 499.900 uden afgift

Ingen danske kilometer

Hvis du køber denne BMW Z1 som samlerbil og investeringsobjekt, er du ikke den første ejer, der gør det. I løbet af de 31 år, som bilen har på bagen, har den kun kørt lidt over 1.000 km om året. Der står nemlig sølle 34.000 km på tælleren.

Tommy fra CC Cars i Ans By, som sælger bilen for privatejer, kan også fortælle, at den nuværende danske ejer udelukkende har haft den som samlerbil. Vedkommende har ejet bilen i seks år og har ikke lagt én eneste dansk kilometer på tælleren men blot haft den stående som del af en større samling.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Verdens mest eftertragtede BMW?

Derfor kommer bilen også uden danske plader og dansk afgift. Skal du købe den her og nu, skal du af med 499.900 kr. Tommy kender ikke registreringsafgiften, men fortæller at bilen blev registreringssynet i går, hvorfor de venter på svar fra SKAT. De har dog næppe et sammenligningsgrundlag, hvorfor vurderingen af afgiften kan trække ud.

Den nuværende ejer, der sælger gennem CC Cars, er tredje ejer af bilen. Ligesom 90 procent af alle de BMW Z1, der blev solgt, er den tysk fra ny. Kort efter røg den på danske hænder, som tog den med til sin samling i England. I 2014 fik den en ny, dansk ejer, som altså nu har den til salg.

Fremtiden er plastik …

… det klinger ikke så godt i ørerne i dag, vel? I 1985 var plastik ikke et problem, vi skulle have bugt med i verdenshavene, men var omvendt et af de hotteste materialer, man kunne lege med. Det var billigt, let og fleksibelt. Derfor blev Z1’erens formstøbte stålchassis beklædt i plastikpaneler.

Det var smart, fordi det var fleksibelt og ikke bulede som aluminium gjorde. Derudover var det let at skifte. Derfor anbefalede BMW, at køberne skulle tilkøbe et ekstra sæt plastikpaneler i en anden farve. Z1-ejerne kunne ifølge BMW skifte samtlige paneler på bare 40 minutter og dermed selv skifte farven på deres bil.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Boss Mercedes-Benz bygget af Porsche

Det kom dog hurtigt frem, at BMW måske havde været lidt for optimistiske i forhold til, hvor længe det tog at skifte panelerne ud. Ejerne berettede i al fald, at arbejdet med udskiftning var noget være bøvl. Da det britiske bilprogram ’Wheeler Dealers’ senere satte en professionel mekaniker til opgaven, tog det også seks timer at skifte panelerne.

Hele bilens underside er også beklædt med plastik, hvilket er med til at gøre den uhyre aerodynamisk. Og hvis vi skal hænge fast i dynamikken, så var det nøjagtigt det, som BMW Z1 blev rost for: En dynamisk køreoplevelse. Motoren er seksbenet, hentet fra BMW E30 325i, mens affjedring og ophæng blev udviklet specifikt til Z1 og satte standarden for sportslige BMW-modeller adskillige år fremefter.

Et opsigtsvækkende partytrick

Selvom bilens plastikpaneler var en innovation, der trak en del overskrifter, var det stadig dørene, der fik mest opmærksomhed og blev Z1’erens helt store partytrick.

Skydedøre, Lamborghini-døre og selvmordsdøre var set før, men et sæt døre der forsvandt nedad var alligevel en nyhed. På papiret er dørene mere en praktisk foranstaltning, der skal beskytte dig for vind og vejr. Selve sikkerheden er bygget ind i chassiset og de brede dørrammer, hvorfor det også er lovligt at køre med dørene nede på en varm sommerdag, hvis du har lyst.

Hvad gik galt?

Teknisk innovation og partytricks. Det lyder alt sammen lovende, og det troede BMW også, det var. Efter at have præsenteret Z1 på den store bilmesse i Frankfurt i 1987, modtog BMW hurtigt op mod 4.000 forudbestillinger på bilen. Selv påstod BMW på et tidspunkt, at de havde omkring 35.000 forudbestillinger.

Den store interesse for bilen faldt dog lynhurtigt, så snart fabrikken begyndte at spytte dem ud. Faktisk faldt den så meget, at der blev spekuleret i, om BMW kunstigt havde pustet forudbestillingerne op efter præsentationen i Frankfurt.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Sjælden BMW 320 med racerblod i årene

Derudover viste produktionen sig mere kompliceret, end BMW først havde regnet med. Det betød, at basisprisen måtte hæves ved introduktion, ligesom man også måtte indse, at fabrikken ikke kunne producere mere end 10-20 biler om dagen.

Efter kun to års produktion trak BMW stikket på Z1’eren efter kun 8.000 stk. En katastrofe dengang, men selvfølgelig en historie, der er med til at gøre bilen eftertragtet som samlerbil i dag. Heldigvis nåede Z1 også at smitte af på produktporteføljen hos BMW, som siden har lavet de sprøde sportsvogne BMW Z3 og BMW Z4 siden.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS