april 15, 2022

Ugens fund: Alpina B6 er en enhjørning i bilformat

En velholdt BMW E30 3-Serie er i sig selv en eftertragtet bil. Hvis E30’eren så oven i købet har været forbi Alpina, har man fat i en enhjørning af en bil – og det har vi her! Vi ser nærmere på Alpina B6, der er denne Ugens fund.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder

I ordets bogstavelige forstand er en enhjørning et fabeldyr, der typisk er afbilledet som en hest med et langt, snoet horn i panden. I overført betydning kan en enhjørning dog også være en sjældenhed, som de fleste vil have fingrene i, men kun de færreste får at se.

Det er præcist hvad, denne Alpina B6 er. En enhjørning med fire døre, fire hjul og 210 hk leveret af de bayerske genier fra Alpina.

Denne Ugens fund er nr. 107 ud af 259 Alpina B6 på verdensplan, og den står som en snorlige investeringsbil hos forhandleren C.C. Cars. Den er til salg for 399.900 kr. og du kan se den her, hvis ikke den er solgt.


Alpina B6 2,8 / 1

Motor: R6 benzin 2.788 ccm
Ydelse: 210 hk / 270 Nm
0-100 km/t: 6,9 sek.
Tophastighed: 230 km/t
Forbrug: 9,8 km/l
Mål (L/B/H): 432/164/138 cm
Bagagerumsvolumen: 
425 liter
Pris: 399.900 kr.


Forhandler fortæller

Det er Kristian fra C.C. Cars, jeg får fat i klokken kvart i påskeferie, og vi kan heldigvis holde det interimistiske telefoninterview kort, da der allerede er skrevet en udførlig og velformuleret salgsannonce.

Denne Ugens fund er, som de fleste andre Alpina-modeller, tysk fra ny. Efter den ruller fra fabrikken i 1985 har den to tyske ejere, før den i 1996 ryger i hænderne på en loyal ejer, der holder fast i den i samtlige 26 år til 2022, hvor den bliver solgt til den danske klassikerforhandler.

LÆS OGSÅ : Ugens fund: Er BMW M3 CSL den bedste BMW M3 nogensinde?

Kristian fortæller, at bilen for blot 8.000 km siden er undergået en større mekanisk renovering. Derudover er den i 2001 blevet fuldlakeret i originalfarven og påført de klassiske Alpina-stafferinger i guld.

Den mekaniske renovering betyder, at både motor, gearkasse og bagtøj har fået den helt store tur. Som resultat står denne Ugens fund, ifølge Kristian, nærmest som en ny bil. 

Som en vigtig fodnote, når man har med klassiskere at gøre, kan det nævnes, at bilen kommer med det originale værktøjssæt. Det er noget, entusiaster lægger mærke til. Herligheden er fra 1985 og står med sølle 109.000 km på klokken.

En overset enhjørning?

Nu har jeg allerede skrevet mig varm på en fortælling om en enhjørning. Alligevel kommer jeg til at argumentere for, at Alpina B6 2,8/1, som den rigtigt hedder, er lidt en overset enhjørning. 

Det er mere reglen end undtagelsen, at bayerske Alpina bygger sjældne biler. De har bygget flere biler, der er mere sjældne og eftertragtede end denne Ugens fund. De har eksempelvis bygget Alpina B6 3,5 S på en base af den i forvejen sjældne BMW E30 M3, som er produceret i kun 62 eksemplarer.

Denne Alpina B6 2,8/1 står derfor lidt i skyggen af andre Alpina-modeller, selvom den er en vigtig model, der fuldstændigt indkapsler, hvad Alpina står for i dag.

LÆS OGSÅ : Ugens fund: Vildt eftertragtet BMW M3 fra 1989

Alpina B6 2,8/1 blev lanceret i 1983, og var baseret på en BMW 323i. Her skal man huske, at BMW E30 M3 først blev lanceret i 1986, hvilket betyder, at denne Ugens fund var den hurtigste BMW 3-Serie, penge kunne købe i 80’erne. 

Da E30 M3 blev lanceret 1986, var det med 195 hk fra en 4-cylindret motor, der var kraftigt inspireret af BMWs DTM-racerbil. Alpina B6 2,8/1 havde i stedet rækkesekseren fra en BMW 528i, som var mindre pumpet og raceragtig.

Alligevel kunne Alpina B6 2,8/1 følge med BMW M3 fra 0 til 100 km/t, hvilket altså illustrerer, hvad Alpina gør bedst i dag. De bygger hurtige versioner af BMW-modeller, uden at gøre dem til hårdtpumpede racerbiler. Alpina-modeller er hurtige men mere komfortable end de M-modeller, BMW selv disker op med.

Alpinas overhaling

Som nævnt er denne Ugens fund bygget på basis af en BMW 323i, hvori Alpina så har skohornet en 6-cylindret rækkemotor, der teknisk hedder M30B28, fra den større BMW 528i. Men selvfølgelig stoppede Alpina ikke dér

Storebror-motoren fra BMW 5-Serie fik lettere Mahle-stempler samt modificeret forbrændingskamrene, knastakslen og udstødningen. Motorens kompression blev øget, ligesom den også fik nyt elektronisk tændingssystem. Overhalingen af motoren betød, at den fik 30 hk mere før den blev smidt i Alpina B6 2,8/1.

LÆS OGSÅ : 3x billig BMW til under 100.000 kr.

Alpina pillede også ved undervognen på de BMW 323i, der blev brugt som udgangspunkt for denne Ugens fund. Alpina B6 2,8/1 kører derfor på en 20 mm lavere undervogn med Bilstein-dæmpere, mens der blev monteret større, ventilerede bremseskiver fra Girling foran.

Indvendigt gav Alpina bilen et læderrat fra Momo, Alpina gearknop, Alpina instrumentering samt sportssæder fra Recaro. Udvendigt er der Alpina for- og bagkofangere samt hækspoiler, mens denne Ugens fund er født med M-Sport sideskørter. Den ikoniske Alpina-staffering, som set her, var i øvrigt ekstraudstyr.

Fra skrivemaskiner til enhjørninger

Manden bag Alpina er Burkard Bovensiepen, der, foruden at være en dygtig forretningsmand, er ingeniør. Tilbage i 1962 driver hans far en skrivemaskine-fabrik, og som ingeniørstuderende direktørsøn kører han rundt i en BMW 1500.

Der er dog noget ved BMW’en, der ikke huer Burkard. Derfor skiller han motoren ad, hvorefter han hurtigt udpeger karburatoren som synderen. Han skruer karburatoren ud af den nye bil og, med faderens accept, får han lov til at modificere en indkøbt Weber-karburator til at sætte i sin bil.

LÆS OGSÅ : Ugens fund: Er BMW 1M den bedste BMW?

Karburatoren er så god, at han begynder at sælge den. Han sælger så mange, at direktionen hos BMW får nys om det i 1964, og i stedet for at køre kontra, inviterer de Burkard til et møde. Her anerkender de arbejdet og certificerer karburatoren så alle BMW-kunder, der havde eftermonteret Burkards karburator, kunne beholde deres fabriksgaranti.

Burkard Bovensiepen, ser det som en mulighed for at lave det, han drømmer om. Alligevel overtager han familieforetagenet med skrivemaskiner. Forretningen er dog skrantende, hvorfor han langsomt udbygger tuningsdelen, som hurtigt vokser sig større end skrivemaskinerne i både personbil- og motorsportsregi.

Resten er historie, og i dag er Alpina kendt for at bygge hurtige, elegante og komfortable specialversioner af BMW-modeller. De er ofte sjældne, men få er så sjældne som denne Ugens fund, der kan blive din for 399.900 kr. Se den her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS