Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 26. april 2019
Forestil dig at du kører på den tyske motorvej en tidlig morgen. Det er lidt køligt. Du kører 160 km/t og vil overhale. Din højre fod søger længere ned mod tæppet. Du kan ikke dy dig. Der jo ingen fartgrænse. Du træder speederen ned. Helt ned.
LÆS OGSÅ: Prut om prisen: 6 gode råd fra en erfaren forhandler
Du mærker et kortvarigt sug i maven. Nærmest kun et splitsekund, så blinker en gul trekant i instrumentbordet. De 800 hk kan bare ikke omdannes til acceleration med mindre grebet er perfekt.
Sådan er livet med en Brabus 800. Og hvis ikke den er solgt, så er der en til salg lige her. Tallet 800 er meget passende antallet af hestekræfter, men det er faktisk momentet, der er allermest imponerende – nå, ja ud over nyprisen. Her er 12 cylindre og to turboladere, der moser luft gennem vandkølede intercoolere. Det resulterer i 1.420 Nm. Eller samme resultat, som kunne leveres af 15 VW Up-motorer. Slagvolumen er 6,3 liter – altså kun 6,3 Up-motorer, hvis vi skal bruge det som målestok.
LÆS OGSÅ: Topløs offroader er enhver svigermors mareridt
Resultatet er knusende – især for bagdækkene, som er de eneste trækkende hjul. På tør varm asfalt er det muligt at ramme 100 km/t på 3,9 sekunder og 315 km/t på toppen. Topfarten er i øvrigt begrænset fra 350 km/t, som ville være muligt.
Gearkassen på en S600 var på dette tidspunkt en syvtrins, men den kunne ikke holde til det enorme moment, så i en Brabus 800 må du nøjes med 5 gear på automatgearkassen, men det gør ikke alverden – den kunne have klaret sig fint med to gear
Basis for Brabus 800 2011 er en Mercedes-Benz S600 som i sig selv var en temmelig luksuriøs maskine i 2011. Men efter en opgradering til en Brabus 800 landede prisen på 3,5 mio. danske kroner – hvilket ville have bragt prisen tæt på 10 mio på danske plader.
SE OGSÅ:Video: Audi Q8 Bilen Berner hader at elske
Dette eksemplar har dog startet sit liv i Dubai, som VIP-taxi for et flyselskab – blandt andet finder du et køleskab, hvor du normalt ville se en skilem.
Hvis du kender lidt til biler fra Dubai, så ved du også, at farvekombinationerne kan være ret så bizarre. Sort læder er ret sjældent, da solen er nådesløs. I dette tilfælde er det lyst, men heldigvis hverken blåt eller pink. En speciel detalje er at bilen ikke har tæpper i bunden, men quiltet læder.
Bilen er netop nu til salg ved Michaels Automobiler i Varde
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.