Ugens fund

Ugens fund: Den nye Corvette har fundet vej til Danmark

Af i Ugens fund
Den nye Chevrolet Corvette var ‘big news’, da den for lidt over et år siden blev præsenteret. Siden har vi ikke set meget til den på vores side af Atlanten — indtil nu! Denne Ugens fund er den første nye Corvette i Danmark.

Af: Simon Hallenslev / d. 8. marts 2021

I både Danmark og Europa har det været de elektriske bilnyheder, der har trukket flest overskrifter det sidste års tid, med modeller som VW ID.3 og Porsche Taycan. På den anden side af Atlanten ser det lidt anderledes ud. Her var det en 6,2-liters V8’er, der var én af årets største bilnyheder i 2020.

Den nye og ottende generation af Chevrolet Corvette trak flere og større overskrifter, end modellen tidligere har gjort. Det gjorde den, fordi Chevrolet for alvor har rystet posen og ændret grundopskriften på den populære sportsvogn.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Køb Mærsk Mc-Kinney Møllers gamle Buick

Det er dog ikke meget, vi har hørt til nyheden, fordi Corvette ikke sælger i Europa. Sidste år solgte Chevrolet under 700 Corvette i Europa, mens Porsche til sammenligning solgte over 16.000 911-modeller.

Forhandleren eCar i Randers kommer dig dog til undsætning, hvis du har kastet din kærlighed på den nye Corvette. De har hentet en Chevrolet Corvette C8 til lille Danmark, som selvfølgelig er denne Ugens fund. Vi ser nærmere på den største bilnyhed, du ikke har hørt meget om.

Specifikationer

Chevrolet Corvette

Motor: V8, benzin, 6.162 ccm

Ydelse: 495 hk / 637 Nm

0-100 km/t: 3 sek.

Tophastighed: 312 km/t

Forbrug: 11,5 km/l

Startpris: Ca. 700.000 kr. eks. moms og afgifter

(Endelig pris er ikke bekræftet)

Nye boller på suppen

Lige siden den første Chevrolet Corvette så dagens lys i 1953, har grundopskriften været den samme: En stor motor foran, der sender kræfterne til baghjulene. Det ændrede sig imidlertid i 2020, hvor Chevrolet overraskede bilverden og nu i højere grad ville tage kampen op med de europæiske sportsvogne.

Den nye Chevrolet Corvette er nemlig en centermotoriseret sportsvogn. Det giver bedre balance og køreegenskaber, end når der ligger en tung V8’er på forhjulene.

Det amerikanske islæt er dog ikke smidt helt i skraldespanden, da Chevrolet på ingen måde har downsizet på motor-fronten. Det er nemlig stadig en V8’er på sug og 6,2 liter, der ligger i – nu ligger den bare i midten af bilen. De 495 hk, den yder, formøbles for første gang af en moderne dobbeltkoblingsgearkasse. Selvom den kun trækker på baghjulene, går den fra 0 til 100 km/t på bare 3 sekunder.

Et udfordrende marked

Den splinternye Corvette og flotte medieomtale fik stukket en kæp i hjulet, da pandemien ramte. Som så mange andre var General Motors, der ejer Chevrolet, nødsaget til at lukke produktionen ned i en periode og sende medarbejderne hjem.

Det betyder, at efterspørgslen på den nye Corvette i mellemtiden har vokset sig større end det antal, der bliver produceret. Amerikanske kunder betaler derfor glædeligt overpris for Chevrolet Corvette på brugtmarkedet, så de slipper for at vente på, at produktionen for alvor genoprettes.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Bilbasens dyreste bil er 66 år gammel

Det er noget, de kan mærke hos forhandleren eCar i Randers, som sælger denne Ugens fund. De havde nemlig planlagt at hente flere af de nye Corvette-modeller hjem. Men hver gang de aflægger bestilling hos amerikanske forhandlere, bliver de overbudt af sultne købere, til hvem forhandlerne hellere vil sælge til, fordi de slipper for at fragte modellen til Danmark.

Sælgeren Mads fortæller til Bilbasen, at de har planer om at hente flere hjem, men indtil videre er det kun denne Corvette, de kan sælge. Prisen er de stadig ved at klarlægge, fordi der skal danske afgifter på. Lignende eksemplarer, som har fundet vej til Europa, ligger dog i omegnen af 700.000 kr. eks. Moms og afgifter.

Hvis ikke den er solgt, kan du se denne Ugens fund her.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.