Den besynderlige Citroën CX bliver kaldt for ”den sidste ægte Citroën”. Det er nemlig den sidste model Citroën nåede at udvikle selvstændigt, før de gik konkurs og blev opkøbt af Peugeot. Du kan købe dit eget stykke franske automobilhistorie lige her på Bilbasen.
Af: Simon Hallenslev / d. 22. januar 2020
Du behøver ikke være frankofil, for at blive forelsket i denne fantastiske franskmand. Denne Citroën CX er den perfekte blanding af blød hat og gæv GTI, og er selvfølgelig proppet med skøre løsninger á la Citroën.
De store, tunge sofastole og den komplekse luftundervogn sikrer, at du altid er komfortabel bag rattet. Trykker du på pédale d’accélerateur (speederen), kommer den gamle 80’er turbo hurtigt i arbejde og sender dig fra 0 til 100 km/t på respektable 7,8 sekunder. Det er stadig hurtigere end de fleste moderne yoghurtbægere på hjul, der sælges som mikrobiler – og den koster det samme.

Alt andet end konventionel
Kigger du Citroën CX efter i sømmene, er det ret tydeligt, at det er Citroën, som helt og holdent står bag. Den har nemlig et utal af spøjse og ukonventionelle løsninger, som kun Citroën kunne finde på at montere på en produktionsbil.
Tag fx det store monstrum af et rat. Inspireret af den gamle Citroën DS, er der kun én eger, som går ind i ratsøjlen. Det betyder, at der ikke er plads til de konventionelle stilke til blinklys og vinduesviskere. Derfor må du op på instrumentbordet og trykke på knapper, hvis du vil bruge blinklys, sprinkler eller horn.
Derudover valgte Citroën, at blinklyset ikke skulle slå tilbage automatisk. Det skulle være bilistens eget valg, om man ville have blinklys på eller ej. Det gjorde blandt andet, at CX aldrig blev godkendt som udlejningsbil.








Et stykke fransk ingeniørkunst?
Bilens bløde ydre er ikke blot en tilfældig designlinje. Citroën CX er nemlig uhyre aerodynamisk. Navnet CX er også en reference til luftmodstands koefficienten (drag coefficient), der typisk betegnes som Cx i fransk matematik. Helt præcist var luftmodstands koefficienten 0,36, hvilket er på niveau med nutidens biler.
Selvom den ligner – og føles – som en tung bil, så vejer den faktisk kun lige over 1300 kilo, hvilket ikke er så unormalt. Hvad der er unormalt er, at hele 70 % af al vægten ligger på bilens forreste aksel. Citroën købte med andre ord ikke ind i idéen om 50/50 vægt distribution tilbage i 1974, da bilen blev udviklet.
Citroën CX fik, ligesom dens forgænger Citroën DS, den berømte hydropneumatiske affjedring. Et system der sikrede uovertruffen komfort, og som kunne hæve og sænke kørehøjden vilkårligt efter behov. Men det var også et system, der var så komplekst, at det krævede særuddannede mekanikere med specialværktøj. Jeg ikke tør kaste mig ud i en teknisk forklaring af det. Dér må Google være din ven.
CX var også én af de første produktionsbiler, der havde hastighedsafhængig servostyring. Skulle du parkere den over 4,5 meter lange franskmand i byen, var styringen let og elegant. På motorvej skruede bilen automatisk ned for servo-assistancen, så styringen blev tungere. Det var teknisk fremsynethed som dette, der gjorde, at bilen blev kåret som Årets Bil i Europa i 1975.
Forelsket?
Er du ligeså forelsket, som jeg er? Og har du beskedne 95.000 kr., der ligger og klør i lommen? Så er det med at komme afsted til Stenstrup på Fyn med det samme, hvor denne røde herlighed holder hos Dansk Bilimport. Den er i pinligt god stand indvendigt såvel som udvendigt.
Hvis 95.000 kr. er lige i overkanten for dig, så har Dansk Bilimport gudhjælpemig endnu en Citroën CX til salg. Det er også en GTI Turbo, og er sågar den forlængede ”Prestige”-udgave. Den koster 50.000 kr. mindre, men kræver også lidt mere kærlighed.
