november 6, 2024

Ugens fund: Den dyreste bil i Skandinavien

Aston Martin Valkyrie AMR Pro kommer så tæt på Formel 1 som muligt med et prisskilt i forruden, der får selv millionærer til at blinke en ekstra gang. Vi kigger nærmere på Skandinaviens dyreste bil.

Til denne ugens fund har vi kastet blikket over sundet for at se, hvad vores nabolande kan byde på af vilde brugte biler. For findes der noget dyrere, eller vildere, end den Ferrari F40, der er til salg på Bilbasen? Dét gør der i den grad.

Vores svenske søsterside Bytbil har den, i skrivende stund, dyreste bil i Skandinavien til salg. En Aston Martin Valkyrie AMR Pro – altså, en ekstra hårdkogt udgave af den mest hårdkogte model, Aston Martin nogensinde har lagt navn til. Hvem gider også have en standard Valkyrie?

AMR Pro-udgaven er udelukkende bygget til banebrug, og det vil du hurtigt forstå hvorfor…

Formel 1-geni står bag 

Ideen bag Valkyrie starter eftersigende over en middag mellem fire kæmpestore kanoner. Til bords sidder den legendariske F1-designer, Adrian Newey, chefen for Formel 1-teamet Red Bull Racing, Christian Horner, chefen for Aston Martin, Andy Palmer, samt den daværende chef for Aston Martin’s marketing og kommunikation, Simon Sproule. Høje herrer med et seriøst tag på bilindustriens øverste hylde.

Adrian Newey udtrykker et ønske om at bygge den ultimative bil til vejene. Han vil prøve noget andet end det, han kender fra racerbanerne. Christian Horner vil gøre alt i verdenen for at holde på Newey og sikrer sig, at han ikke skifter til en af de store konkurrenter fra Ferrari eller Mercedes. Dette muliggør et samarbejde med Aston Martin, som er mere end klar på at give Newey fuld kontrol og det sidste ord.

Newey lægger det klart fra start, at der ikke bliver sparet på noget. Den nye model bliver kvalmende dyr, skal veje så lidt som muligt, og hvert eneste trick i bogen vil blive brugt.

Den ekstreme af de ekstreme

Valkyrie AMR Pro må, som tidligere nævnt, ikke køres på vejen. Den er kun til søndagssjov for dem, der har såvel pengene som nerverne til at slippe den løs på racerbanen. For dem, der har pengene men ikke nerverne, så fås Valkyrie også i en version med nummerplader, som man kan hente morgenbrød i.

En af forskellene på en standard Valkyrie og en AMR Pro er størrelsen. AMR Pro er med dens optimerede aerodynamik både længere og bredere. Nærmere specifikt er den 266 mm længere og 115 mm bredere end en standard Valkyrie. Ja, selv akselafstanden er vokset med 380 mm.

Begge udgaver deler den skrigende 6,5 liters V12’er med 1.160 hestekræfter. For en sjælden gangs skyld, så er der ingen fancy eller kompliceret hybridteknologi i motoren, men en rendyrket V12’er, der skriger hele vejen op til 11.000 omdrejninger.

Den eneste batteriteknologi, der er at finde, er en lille ekstra motor som hjælper føreren i gang op til 40 km/t, inden man får et spark i ryggen af den aggressive V12’er. Denne feature er Aston Martins diskrete måde at hjælpe ejerne mere, end det er et miljømæssigt initiativ. Med elektrisk starthjælp slider ejerne mindre på den absurd dyre kobling af kulfiber, når de skal ud af garagen, og slipper derfor for et bekosteligt servicebesøg.

Valkyrie-modellen er udstyret med én vinduesvisker, og hvor meget udvikling kan der gå i en vinduesvisker, tænker du nok? Nu skal du bare høre: Vinduesviskeren alene tager over 1 år at udvikle og er bygget og leveret af samme firma, som leverer dele til NASA.

Motor: V12, 6500 ccm, Benzin
Ydelse: 1160 hk / 740 nm
0-100 km/t: 2,5 sek.
Tophastighed: 321 km/t
Forbrug: N/A
Mål (L/B/H): 500/200/101 cm
Vægt: 1.030 kg


Vægtbesparelser og aerodynamik

Det må være de to ord som beskriver Valkyrie AMR Pro modellen bedst: vægtbesparelser og aerodynamik. 

Sammenlignet med den gadelovlige Valkyrie har AMR Pro udgaven dobbelt så meget downforce, grundet den ekstra aero-pakke. Denne downforce gør en lateral acceleration på mere end 3G mulig, hvilket er omtrent det samme, som Kevin Magnussen oplever, når han giver fuld gas i sin Formel 1-racer. 

Når det kommer til materialer, så brugte Aston Martin så meget titanium i produktionen af Valkyrie, at den engelske regering på et tidspunkt måtte spørge, hvad der foregik. De enorme mængder titanium påvirkede nemlig prisniveauet for titanium på globalt plan. Sidst noget lignende skete var da det amerikanske flyvevåben udviklede SR-71 Blackbird.

Aston Martin har skåret ned, så selv de mindste detaljer har fået en slankekur. Sædet vejer mindre end døren. Døren vejer mindre end fælgen. Fælgen vejer mindre end dækket. Og sådan kan man fortsætte. AMR Pro udgaven ender med at veje 300 kg mindre end den allerede hardcore standard-udgave. For at opnå dette, gør Aston Martin endda brug af teknologi og metoder, som er forbudt at bruge i Formel 1.

Dyr og sjælden mulighed 

Oprindeligt planlægger Aston Martin kun at producere 15 eksemplarer af Valkyrie. Det bliver opjusteret til 24, så 59, og til sidst ender produktionen på 150 gadelovlige Valkyrie. Dertil kommer 85 eksemplarer af cabriolet-udgaven og 40 af denne hardcore AMR Pro-version.

Aston Martin indser hurtigt, at selv med en nypris på over 20 millioner kroner for standardudgaven (27 millioner kroner for en AMR Pro), er der alligevel rigeligt med købere til denne store satsning. Disse priser er selvfølgelig inden ekstraudstyr og særlige tilvalg. Selv til en startpris på over 20 millioner kroner, har man nemlig ikke frit farvevalg.

Hvis man kigger på tallene, giver det god mening, at Aston Martin vælger at producere 10 gange så mange Valkyrie som først planlagt. Ifølge beregninger fra Bloomberg tjener Aston Martin nemlig lige så meget ved salget af én Valkyrie som ved 21 Aston Martin Vantage.

Eftersom Valkyrie modellen allerede har et par år på bagen, tilbyder Aston Martin, at kunderne kan få forlænget fabriksgarantien. Her er to servicepakker med en servicekontrakt på tre år, som er betingede af, hvor meget bilen har været brugt. Disse koster enten 2,4 eller 3 millioner kroner. Altså, cirka det samme som gennemsnitsprisen på en villa i Danmark.

Blandt verdens allerrigeste er der stor prestige i at få fingrene i disse eksklusive biler, som produceres i begrænsede antal. Det betyder, at de ofte kan sælges med millionfortjeneste, inden de overhovedet er færdigproduceret. Det er også tilfældet med ugens fund. Den forlader fabrikken i 2023 og kan nu blive din for 79 millioner svenske kroner, svarende til 51 millioner danske. Det er 24 millioner kroner mere end basisprisen for AMR Pro-udgaven.

Hvis du er blevet fristet, eller blot vil drømme lidt videre, så kan du se flere billeder af den hos vores svenske kollegaer lige her.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Suzuki E Vitara – endelig el fra Suzuki

Suzuki E Vitara er en kompakt elektrisk crossover, som fra foråret 2025 produceres i Indien. Toyota får en udgave med eget logo på, og begge modeller vil kunne fås med forhjulstræk og firehjulstræk.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Rasmus Tønder Christiansen

Rasmus er en bilnørd med stor kærlighed til både nye og brugte biler.

Passionen for biler blev vakt gennem motorsport, som har været en stor interesse i mange år. Tidligere har Rasmus skrevet artikler om netop motorsport, med fokus på Formel 1.

Med en baggrund i international virksomhedskommunikation, som Rasmus i øjeblikket studerer på SDU, kombineres akademisk viden med en stor interesse for biler.

Rasmus vil bidrage med ugentlige artikler som "Ugens Fund" og "3x," hvor der skrives om nogle af de spændende biler, der er til salg på Bilbasen.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS