Test: Festfyrværkeriet udebliver i farverig Nissan Juke Hybrid
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder
Hvem har sagt, at elbiler ikke kan være drømmebiler? Det må være folk, der ikke har prøvet at køre en Porsche Taycan Turbo S. Det er toppen af fødekæden inden for elbiler med høj performance og så er denne Ugens Fund tilmed udstyret med et ekstra trick.
Denne Ugens Fund er nemlig en Cross Turismo, hvilket giver den en øget frihøjde, så den gør sig bedre ved mere tvivlsomt underlag end asfalt.
Taycan Cross Turismo Turbo S er på mange måder elbilernes svar på en allroad-stationcar. Nu kan din drøm blive til virkelighed.
Jaja, det er en elbil og selvfølgelig er den hurtigere grundet sit ‘instant torque’, men når først man har prøvet sådan en acceleration, så vil man have mere. Det er yderst vanedannende og burde kunne fås på recept.
2,9 sekunder skal den bruge for at ramme 100 km/t og det er på niveau med Ferrari 812 Superfast, Lamborghini Aventador og McLaren 720S. Det er pænt hurtige biler og siger mere om denne Ugens Funds vilde acceleration end superbilernes mangel på selvsamme.
De 625 hk og 1.050 nm er heller ikke til at tage fejl af. Det kan godt være, man mangler lidt lyd fra en benzinmotor, men det glemmer man hurtigt, når man træder på pedalen og Taycan flyver afsted.
Forestil dig en rutsjebanetur, der aldrig stopper. Der er smil over hele femøren og drømmen om en benzinmotor er for længst glemt.
Normalt forbinder man ikke en Taycan med kørsel op andet end asfalt, men netop denne Cross Turismo-udgave, skal give en del mere selvtillid til at trække ud i gruset.
Det kan for eksempel være, når der bliver trængsel på vejene omkring sommerhuset eller hvor der ellers kan være brug for at tage en afstikker.
Frihøjden er øget med 20 cm og særlige materialer på for- og bagkofanger skal give mere frihed og ro til at drage på eventyr på grusstien eller i mudderet.
Denne ugens fund har også et særligt Gravel-mode, der kun kan fås, hvis man vælger en Cros Turismo. Som navnet antyder, er denne køreindstilling især god, hvis man skal ud på grusveje.
I Gravel-indstillingen hæves bilen ved hjælp af luftundervognen med 10 mm og denne højde bibeholdes op til 120 km/t. Man kan med andre ord få god fart på uden for de asfalterede veje.
Står man som familie eller er man bare på udkig efter en stationcar, der gerne må være elektrisk, finder jeg det svært, at komme på bedre og smukkere bud end denne Ugens Fund.
Som den står der i sin Crayon Metallic-farve, der forresten koster over 40.000 kr fra fabrikken, er det svært at finde konkurrenter i feltet af elektriske stationcars, som tager sig bedre ud.
Der er på nuværende tidspunkt ikke mange elektriske stationcars, men jeg tør godt vove pelsen og sige, at Taycan Cross Turismo, såvel som Sport Turismo, kommer til at sidde på tronen et godt stykke tid endnu.
Det er dyre biler og man kan helt sikkert finde elbiler til mere spiselige priser, men man har altid lov til at drømme.
Skulle jeg drømme om en elbil, så havde det helt sikkert været en Porsche. Mon ikke det også ville være en Taycan Turbo S og faktisk gerne som Cross Turismo. Så må du selv drømme om farven, men i Crayon ligesom denne Ugens Fund ser den nu ikke helt skidt ud.
Hvis man skal sætte pris på sine drømme, så koster denne drøm helt præcist 1.499.900 kr. Og skal man realisere sin drøm, så findes netop denne Ugens Fund til salg ved CARCLUB og du kan finde den lige her.
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Hvem vil ikke gerne spare penge? I dette afsnit af Bilbasen Strøm bliver vi klogere på, hvordan du billigst får strøm på elbilen derhjemme.
VW Tayron er en forlænget Tiguan, der skal sælges i store dele af verden. Den byder på syv sæder og svarer i høj grad til den nye Skoda Kodiaq.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.