Hvordan fejrer man bedst et 50 års jubilæum? Denne BMW M4 CSL er et bud fra M-divisionen i BMW. Nu kan den blive din.
AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder
Tilbage i 2022 rundede den famøse M-division 50 år. Hvad der tilbage i 1972 startede med en BMW 3.0 CSL har udviklet sig til utallige BMW Motorsport biler.
For at fejre de 50 år, valgte BMW at genskabe det, der startede det hele. Nemlig CSL.
Denne Ugens fund er en ubarmhjertig letvægtsracer, der burde høre til på banen, men som må køre på asfalten blandt alle os andre dødelige.




Competition, Sport, Lightweight
Køber man en ‘standard’ M4 Competition, så vejer den omtrent 1.725 kg. Vælger man derimod en M4 CSL, får man en vægt på 1.625 kg. Med andre ord har BMW skåret 100 kg af vægten, og det ses.
Bagsæderne er pillet ud for at spare 20 kg og de to forsæder i kulfiber er ikke just bygget til komfort, men de sparer i alt 24 kg vægt. Udenpå findes også en masse kulfiber, som for eksempel kølerhjelmen, taget og der sammen bidrager til, at bilen yder 1 hk pr. 2.95 kg.
Den lavere vægt gør også bilen mere agil og øger den sportslige dynamik. I bedste BMW-stil har man valgt at give den hidsige jubilæumsbil baghjulstræk, hvorfor alle 551 hk sendes til to stakkels bagdæk.
Det giver noget liv og bilen er ikke bleg for at slå med halen. Det er heller ikke hvem som helst, der kan sætte sig ind bag rattet og få det meste ud af den 6-cylindrede rækkemotor. Bilen er bygget til sport, og hvis man ser den villavejen, kan man fristes til at tro, at den er en vildfaren racerbil.



BMW M4 CSL
Motor: R6, 2.993 cm3, Benzin Ydelse: 551 hk / 650 nm 0-100 km/t: 3,7 sek. Tophastighed: 307 km/t Forbrug: 10,2 km/l Vægt: 1.625 kg Mål (L/B/H): 479/192/139 cm
07:15:67
Det er tiden, det tager en BMW M4 CSL at runde den 20,6 kilometer lange Nürburgring. Ikke nok med at være i top-50 over de hurtigste biler rundt på Nordsløjfen, er det også den hurtigste tid for en serieproduceret BMW nogensinde.
Du kan sende nok så mange M5’ere, M3’ere og M8’ere ud på banen. Ikke en af dem kommer i nærheden af denne Ugens fund. Den næsthurtigste er en M4 GTS, der klarer en omgang på 07:27:88.
Læs også: Ugens fund: Lotus’ nye elektriske håb
BMW M4 CSL er altså langt fra standard og får man fingrene i en af de blot 1.000 produceret, har man fået noget ganske særligt. Den har det bedst med varm asfalt under hjulene og skal du have smæk for skillingen, tager du den ud på en bane.



Bygget til banen
Det er ingen hemmelighed, at denne Ugens fund slækker lidt på komforten. De to skålsæder har hverken massagefunktion, sædevarme eller lændestøtte. Tværtimod er de bygget og tilpasset, så man for alvor får mest ud af køreegenskaberne og oplevelsen, på banen, vel at mærke.
Den originale BMW 3.0 CSL, som denne Ugens fund er baseret på, startede tilværelsen ud som banebil og blev senere hen modificeret og godkendt til gadekørsel.
BMW har skabt samme oplevelse med denne M4 CSL, som har gennemgået utallige tests på Nürburgring for at perfektioner færdighederne på banen og sætte bilen perfekt op til at angribe baner verden over.
Så mangler man en af de mest hårdkogte BMW’er nogensinde, der bør holdes inden for banekurbs og på varm asfalt, er denne BMW M4 CSL netop nu til salg ved Jan Nygaard A/S.
Man skal hoste op med 59.038 kr/mdr. For den pris får man en yderst sjælden BMW, der kun er produceret i 1.000 eksemplarer. Med den rette bag rattet, kan man hamle op med seriøse superbiler, såfremt man tør tage kampen op med vildbassen.
Du kan opleve den voldsomme sag lige her.