Test: Nio ET5 har, hvad der skal til – men prisen spænder ben
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder
Med udgangspunkt i én af de mest eftertragtede modeller i Golf-regi, har privatsælgeren Steffan nusset, pudset og kælet for denne Ugens fund, så den står i en stand, der er ganske ud over det sædvanlige.
Modellen, der er tale om, er VW Golf IV R32. På sænket undervogn og 19” OZ Superleggera ligner den lidt en banditbil – men der er tale om en sand perle.
Jeg tager en kort snak med sælgeren Steffan og ser nærmere på den berømte og berygtede VW Golf IV R32. En bil, der er mere sjælden, end man lige går og tror. Den er til salg for 265.900 kr., og du kan se den her, hvis ikke den er solgt.
Motor: VR6, 3.189 cm3, benzin
Ydelse: 241 hk / 320 hk
0-100 km/t: 6,6 sekunder
Tophastighed: 247 km/t
Forbrug: 9,2 km/l
Mål (L/B/H): 415/174/144 cm
Køreklar vægt: 1.452 kilo
Bagagerumsvolumen: 245-1.099 liter
Nypris i ’04: Ca. 550.000 kr.
Da jeg fanger Steffan er han travl på job, og med en særdeles velskrevet annoncetekst på Bilbasen, vil jeg ikke forstyrre ham unødigt. Foruden den udførlige beskrivelse af de dele, der er smidt på bilen, som jeg vender tilbage til, har Steffan kun et par ting at tilføje.
Han kan fortælle, at bilen er hentet til Danmark fra Tyskland i 2009. Han indrømmer også, at bremserne på dét tidspunkt allerede var opgraderet. Resten af arbejdet har han selv stået for – og hvad består det arbejde så af, spørger du?
Denne Ugens fund er passet og plejet til mindste detalje. Før Steffan vender tilbage til arbejdet pointerer han, at han i forbindelse med lakering har fået skiftet et væld af sliddele ud med nye, originale dele: Som rem, kondensator, AC-kompressor og jeg skal komme efter dig.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Kør stationcar som Senna med 5-cyl, turbo og Quattro
Og før puristerne korser sig, er der tale om originalfarven ‘Deep Blue Pearl’, som er lidt mere iøjnefaldende end den ‘Black Magic Pearl’, den er født i. Foruden lakeringen har den fået et komplet service med udskiftning af alle væsker.
Er man religiøs VW-purist, er det nu, man skal kigge væk. Der er nemlig også tilføjet eftermonterede dele som 350mm skiver foran med 6-stemplede kalibre fra Porsche Cayenne, sænket KW-undervogn fra Gepfeffert og Superleggera-fælge fra OZ. Og ja, R32 er født på OZ, men ikke Superleggera-modellen.
Kabinen er prydet med sort himmel og røde seler – men hovedretten findes bagtil. Den er nemlig også udstyret med Miltek udstødning fra katalysator samt manifold. Golf IV R32 er kendt for at være den Golf af alle, der lyder bedst, og med trylleriet fra Miltek er lydbilledet utvivlsomt kun blevet bedre.
Nu lagde jeg ud med at beskrive denne Ugens fund som én af de mest eftertragtede Golf-modeller, og det baserer jeg på to faktorer:
Den første er selvfølgelig, at VW Golf IV R32 er den første R-model i rækken. Den har skabt grobund for adskillige hottere hot hatches, der er hurtigere end GTI’erne, og da den blev lanceret i 2002 fik den alle til at tabe kæberne.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Vanvittig Audi er hurtigere end Bugatti Chiron
VR6-motoren deler mange komponenter med den 3,2-liters høvl, man finder i Audi TT, og yder 241 hk, der formøbles af et Haldex-baseret 4Motion-firehjulstræk. Ved lanceringen var R32 den næsthurtigste model på VW-programmet – kun overgået af VW Phaeton W12.
Efterspørgslen på Golf R32 kommer bag på VW, der oprindeligt kun havde planlagt at sælge den i modelår 2003. De udvider straks til modelår 2004, som denne Ugens fund, og vælger også at tilbyde den til det amerikanske marked såvel i et begrænset antal til Australien.
Apropos begrænset antal, så bringer dét mig til faktor to: Selvom VW udvider produktionen, er Golf IV R32 stadig en sjælden bil. Det anslås, at 14.000 eksemplarer ruller fra fabriksbåndet i Wolfsburg med 5.000 til USA, 7.500 til Europa, 200 til Australien og 1.300 spredt til øvrige markeder.
Denne Ugens fund hører dog til blandt de ekstra sjældne. Hovedparten af ovennævnte biler er nemlig 3-dørs, mens kun ganske få europæiske biler er 5-dørs. Faktisk mener man, at der kun blev produceret 500 stk. som 5-dørs!
Det ellers så omfangsrige tyske brugtmarked indikerer, at dét tal ikke er skævt. Der er nemlig kun fire til salg i hele Tyskland. Med denne Ugens fund kan du derfor blive kørende som de færreste andre i en model, der får de fleste til at dåne – i hvert fald mig! Se bilen her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Hvornår kan det egentlig betale sig at reparere på en gammel bil, man gerne vil sælge? Læs med her og find ud af det.
Føler du, at livet bag rattet af din Golf eller Focus er lidt langtrukkent? Vi har samlet tre bud på biler med over 250 hk, der kan gøre livet lidt sjovere, uden det koster spidsen af en F-35.
Det ser ud til, at Volvo EX90 bliver præcist den strømførte luksusssvensker, vi alle regner med. Vi har fået første kig på flagskibet.
EQS SUV 680 er den første elbil fra Mercedes-Maybach, og den 658 hk stærke SUV er smurt ind i luksus og overflod.
Volkswagen har premiere på sit nye elektriske flagskib – ID.7. Den store model kommer med ny elmotor med 286 hk og rækkevidde op til 700 km.
Lancia skal tilbage på landkortet, og det sker med en genstart. Ny designlinje, italiensk luksus – og i 2024 den første nye model. Konceptbilen Pu+Ra viser vejen.
Launch control. To ord du nok ikke havde forventet at høre i sammenhæng med en Volkswagen Lupo, men den er god nok. Ugens fund er et komplet sindssygt et af slagsen.