Skoda Elroq ligner årets elektriske nyhed med priser fra 249.995 kr.
Selvom Skoda allerede har lagt sig tungt i toppen af de danske salgsstatistikker med elbilen Enyaq, så er den nye Skoda Elroq en potentielt endnu større succes.
TEKST Rasmus Tønder Christiansen FOTO Salgsbilleder
Ferrari 430 Scuderia blev udviklet med ét mål for øje: At bringe oplevelsen fra en vaskeægte racerbil ud på vejen. Specialmodellen er bygget på fundamentet af den allerede imponerende F430, men Scuderia er lettere, hurtigere og langt mere aggressiv.
Det er en bil, der blev til under Ferraris mest succesrige Formel 1-æra, og ingen ringere end Michael Schumacher havde en finger med i spillet, da den blev udviklet.
Den 4,3-liters store V8-motor leverer 510 hestekræfter, hvilket betyder, at den kan nå en topfart på hele 319 km/t, og går fra 0-100 km/t på blot 3,6 sekunder.
Det er dog ikke kun motoren, der gør Scuderia-udgaven unik. Alt fra bilens vægtbesparende design til dens perfektionistiske køreinput er finjusteret for at levere en oplevelse, der ligger så tæt på en racerbil som muligt. Vi ser nærmere på et velholdt eksemplar, der kan leases fra forhandleren Fleasing.
Ferrari 430 Scuderia er ikke bare en opgraderet version af F430, men en bil, hvor Ferraris mangeårige erfaring fra Formel 1 har spillet en central rolle i udviklingen. Udviklingen af 430 Scuderia blev til blandt andet med flittig hjælp fra Michael Schumacher. Med kyndige inputs fra Formel 1-legenden blev 430 Scuderia udviklet til at være en bil, der skulle give føreren en køreoplevelse så tæt på en Formel 1-bil som muligt – altså, med nummerplader på offentlige veje.
En af teknologierne, der stammer fra motorsporten, er gearkassen. Gearkassen i 430 Scuderia kan skifte på kun 60 millisekunder, takket være avanceret teknologi lånt direkte fra Formel 1. Disse gearkasser er kendt for at være fantastiske, når man kører tæt på grænsen, men knap så meget ved lavere hastigheder og bykørsel. Men, hvem køber også en Ferrari for at hente mælk?
Derudover er systemet til Traction Control også direkte inspireret af teknologien i Formel-racerne. Ferrari har altid været notorisk kendt for at integrere motorsportsteknologi i gadebiler, og 430 Scuderia er et skoleeksempel på, hvordan erfaringer fra racerbanen kan bruges på vejene.
Noget af det mest markante ved 430 Scuderia er dens vægtbesparelse i forhold til en standard F430. Under udviklingen af Scuderia kapper Ferrari næsten 100 kg af vægten ved at skrue op for mængden af letvægtsmaterialer som kulfiber og aluminium.
Tag bare bilens interiør, der er totalt strippet for unødvendig luksus for at holde vægten nede. Kulfiber er overalt – på dørsider, instrumentbordet, centerkonsollen og endda på rattet, hvor det kombineres med Alcantara.
Indvendigt er der ikke den luksus, man måske forventer af en Ferrari, men det er heller ikke pointen med Scuderia. Alt er designet til at optimere vægtbesparelse og ydeevne. Alcantara og kulfiber pryder kabinen, og alt overflødigt er blevet fjernet for at gøre bilen så let som muligt. I dette eksemplar er du dog så heldig at få en radio, og det er ellers ingen garanti, da 430 Scuderia kunne bestilles uden.
Motor: V8, 4.308 ccm, Benzin
Ydelse: 510 hk / 470 nm
0-100 km/t: 3,6 sek.
Tophastighed: 319 km/t
Forbrug: 6,37 km/l
Mål (L/B/H): 451/192/121 cm
Vægt: 1.350 kg
Under hjelmen på denne Ferrari 430 Scuderia finder vi en ægte italiensk perle: Ferraris 4,3-liters V8-motor. Med 510 hk og en lyd, der kan få hårene til at rejse sig på enhver bilentusiast, er det ikke svært at forstå, hvorfor Ferrari valgte at satse på deres V8-motor sideløbende med de mytiske V12’ere. V8-motoren er i dag en fast bestanddel af Ferraris stolthed med en dedikeret fanskare.
Det er ikke første gang, Ferrari har taget en eksisterende model og gjort den mere ekstrem. 430 Scuderia er en direkte efterfølger til den ikoniske 360 Challenge Stradale, der også var en lettere og mere hardcore version af 360 Modena. Scuderia følger den samme filosofi; tag noget, der allerede er godt, og gør det endnu bedre. Og hurtigere. Og måske lidt mere ukomfortabelt.
Ferrari 430 Scuderia er ikke bare en bil. Det er et stykke af motorsportshistorien. Med sin kombination af italiensk charme, letvægtsdesign og V8 musik, er det en bil, der leverer en køreoplevelse, som få andre biler kan matche. Og selvom du måske aldrig kommer til at køre den på en Formel 1-bane, så vil hver eneste tur i denne bil føles som en sejr.
Der blev produceret omkring 2.000 af Scuderia modellen, hvilket gør den eftertragtet blandt samlere fra hele verden. Så hvis du drømmer om en superbil med en historie, der går dybt ind i Ferraris DNA, er denne Ferrari 430 Scuderia din chance. Er du blevet fristet? Så se flere billeder af bilen her.
Selvom Skoda allerede har lagt sig tungt i toppen af de danske salgsstatistikker med elbilen Enyaq, så er den nye Skoda Elroq en potentielt endnu større succes.
Ugens 3x er fyldt med store tørstige motorer fra Guds eget land. Vi har fundet tre fuldfede amerikanere, som har de største motorer på Bilbasen målt på slagvolumen.
Er der virkelig plads til flere nye kinesiske bilmærker i Danmark? Det mener giganten Changan, der vil lancere den fuldelektriske SUV Deepal S07 herhjemme inden årets udgang.
Den vigtigste model for Audi i mange år er endelig klar til test, og den er, som en Audi er bedst – men også dyr! Vi kører Audi Q6 E-Tron Ultra.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.