ce008f93-1031-4991-8383-fa25d0ed3516
Ugens fund
11. november 2023

Ugens fund: Frygtindgydende banebil til landevejen

Zacharias Lund

Ved første øjekast ligner den en rendyrket banebil, men Ultima GTR kan også skræmme livet af dig på landevejene.

AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder

Store spoilere, letvægts chassis og rigeligt med kræfter er nogle af de ting denne Ugens fund har til fælles med de legendariske gruppe C racerbiler fra 90’erne.

Den ligner mest af alt noget, der hører hjemme på racerbanen, hvor den i bund og grund nok også bør køres, men den er altså fuldkommen lovlig på vejene.

Denne Ugens fund er en Ultima GTR, og det er ikke hvilken som helst bil. Ultima GTR havde i mange år den uofficielle rekord på Top Gear-testbanen. Med sin utrolig lave vægt og vanvittige performance, er det en bil, der kræver meget af føreren bag rattet.

Er du klar til en udfordring? Så er denne Ugens fund bestemt noget for dig!

4dafed03-e245-415a-9adc-bdac894ef12f
059b52bb-80c4-4d38-92aa-7bea8fd0cb60
314bdecd-7c4e-47c2-84d6-44475bf21411
1e7f87d2-997f-48ca-905b-f6fc1c725220

Rekordholder

0-160-0 km/t på 9,8 sekunder virker temmelig absurd. Det var rekorden Ultima satte sig for at slå i 2006 med deres seneste kreation Ultima GTR720. Rekorden havde de selv sat et par år forinden, men nu var det altså tid til at give den et skud mere.

Med en større motor og flere kræfter skar Ultima GTR720 0,4 sekunder af rekorden, så den nu hed 9,4 sekunder. Rekorden blev slået på lovlige gadedæk i med en standard Ultima, der ikke var pillet ved. Det gav Ultima blod på tanden.

Der var i Storbritannien et vis bilprogram, der uge efter uge sendte ‘The Stig’ ud på banen. Alverdens biler har efterhånden været en runde på banen med den hvidklædte racerkører bag rattet. Alle for at stryge til tops på tidstavlen i studiet, hvor Koenigsegg CCX tronede med tiden 1:17:6.

Det var den trone, som Ultima i 2007 sigtede skarpt efter, men Top Gear tillod ikke såkaldte ‘kit cars’ at være med i programmet. Det stoppede ikke Ultima fra at give et forsøg på banen uden for BBC’s sendetid og dermed give et forsøg på en uofficiel rekord.

Den dag i 2007 satte Ultima GTR720 alle superbiler på tavlen til vægs med tiden 1:12:8, der er adskillige sekunder hurtigere end Koenigsegg, der toppede listen.

Den dag i dag er Ultima fortsat i top tre over hurtigste biler rundt på banen, kun overgået af Ferrari 488 Pista og Ferrari SF90 Stradale. Der er dog aldrig sat en officiel tid i Ultima GTR.

8a45c446-3723-4c6e-aa06-8bfe687e8963
3c3f400c-9bab-41af-8a10-990a044a9034
3f80b3ae-7229-4037-834a-3c1ae5a91a5d
e1c04887-a2b1-477e-b71f-d19de1082157

Ultima GTR 7.0

Motor: V8 benzin 7.011 ccm Ydelse: 722 hk 0-100 km/t: 2,6 sek. Tophastighed: 300 km/t Forbrug: Højt Vægt: 980 kg Mål (L/B/H): 400/185/107 cm


Gruppe C inspiration

Ser man på silhuetten af denne Ugens fund og derefter på en racerbil fra den mytiske Gruppe C, er der klare tegn på inspiration. Ultima GTR har ligesom racerbilerne af 90’erne den store vinge, en stor luftkanal hen over kølerhjelmen og en centreret kabine.

Den ligner på mange måder den Sauber Mercedes C9, som Michael Schumacher i 1990 sad bag rattet af.

Med udformning som en racerbil er præstationerne selvfølgelig essenetielle. Ultima GTR rammer 100 km/t på 2,6 sekunder og fortsætter ufortrødent mod topfarten på omkring 300 km/t. Hvis dét ikke imponerer, så bruger den 5,3 sekunder på at ramme 160 km/t, hvilket er det samme som en Porsche Macan S bruger på at ramme 100 km/t.

Lyden fra V8-motoren er herlig og leder tankerne i retning af Gruppe C racerbilerne, der i 90’erne rullede rundt på Le Mans og sørgede for, at decibellene oversteg det anbefalede. Symfonien af de otte cylindre er overdøvende og i kabinen bliver hyggesnak til hyggeråb.

Motoren er placeret lige bag ved kabinen og ved 7.500 omdrejninger i minuttet, går det ikke stille for sig. Faktisk er der ikke noget ved denne bil, der går stille for sig

dcc39322-f432-4483-9022-bcbf5675e8f1

Ren racer

Ligesom eksteriøret er inspireret af de hårdeste racerbiler, følger interiøret samme formsprog. Her finder man hverken varme i sædet eller vejbaneassistent. Der er med andre ord sparet fuldstændigt på overflødige ting i kabinen, hvor man kun finder et par kontakter, en startknap, nogle målere, en gearstang, et aftageligt rat og et sæt sæder. Og så er der vist ikke mere for den 25 øre!

Når først man får kæmpet sig ned i sædet og ind bag rattet, er det med at være forberedt på det, der skal ske. Der er ingen nåde og man skal for alvor kende sine færdigheder, før man udfordrer skæbnen bag rattet. Baghjulstræk og 722 hk er en yderst interessant cocktail, og selvom det kun kræver et kørekort, burde det også kræve en racerlicens.

50a87fb1-a7d8-4522-8a2b-efbf486e7b82
d4c087a1-d68c-4c25-bda1-fab723c7c16d
d50c15a0-db64-49db-b6f8-5d7911d4d2c0

Superbil præstationer til overkommelige penge

Så man blot på præstationerne for denne Ugens fund ville man hurtigt skyde den til at være en dyr sag. Dyr er den da også, men sammenlignet med superbiler, er det peanuts at købe en Ultima GTR. Denne Ugens fund koster bare 649.900 kr.

Med sin vægt på 980 kg og 720 hk er fordelingen at Ultima GTR har 745 hk pr. ton. Det er højere end Bugatti Veyron, Ferrari Enzo og Koenigsegg CCX, der var de vildeste biler i den tid.

Så man får altså superbilspræstationer, men til en brøkdel af prisen og som man reelt selv kan bygge. Det er Lindholm Biler, der har den vilde gule sag til salg. Du kan opleve det racerbilsinspireret monster lige her.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: