november 11, 2023

Ugens fund: Frygtindgydende banebil til landevejen

Ved første øjekast ligner den en rendyrket banebil, men Ultima GTR kan også skræmme livet af dig på landevejene.

AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder

Store spoilere, letvægts chassis og rigeligt med kræfter er nogle af de ting denne Ugens fund har til fælles med de legendariske gruppe C racerbiler fra 90’erne.

Den ligner mest af alt noget, der hører hjemme på racerbanen, hvor den i bund og grund nok også bør køres, men den er altså fuldkommen lovlig på vejene.

Denne Ugens fund er en Ultima GTR, og det er ikke hvilken som helst bil. Ultima GTR havde i mange år den uofficielle rekord på Top Gear-testbanen. Med sin utrolig lave vægt og vanvittige performance, er det en bil, der kræver meget af føreren bag rattet.

Er du klar til en udfordring? Så er denne Ugens fund bestemt noget for dig!

Rekordholder

0-160-0 km/t på 9,8 sekunder virker temmelig absurd. Det var rekorden Ultima satte sig for at slå i 2006 med deres seneste kreation Ultima GTR720. Rekorden havde de selv sat et par år forinden, men nu var det altså tid til at give den et skud mere. 

Med en større motor og flere kræfter skar Ultima GTR720 0,4 sekunder af rekorden, så den nu hed 9,4 sekunder. Rekorden blev slået på lovlige gadedæk i med en standard Ultima, der ikke var pillet ved. Det gav Ultima blod på tanden. 

Der var i Storbritannien et vis bilprogram, der uge efter uge sendte ‘The Stig’ ud på banen. Alverdens biler har efterhånden været en runde på banen med den hvidklædte racerkører bag rattet. Alle for at stryge til tops på tidstavlen i studiet, hvor Koenigsegg CCX tronede med tiden 1:17:6. 

Det var den trone, som Ultima i 2007 sigtede skarpt efter, men Top Gear tillod ikke såkaldte ‘kit cars’ at være med i programmet. Det stoppede ikke Ultima fra at give et forsøg på banen uden for BBC’s sendetid og dermed give et forsøg på en uofficiel rekord. 

Den dag i 2007 satte Ultima GTR720 alle superbiler på tavlen til vægs med tiden 1:12:8, der er adskillige sekunder hurtigere end Koenigsegg, der toppede listen. 

Den dag i dag er Ultima fortsat i top tre over hurtigste biler rundt på banen, kun overgået af Ferrari 488 Pista og Ferrari SF90 Stradale. Der er dog aldrig sat en officiel tid i Ultima GTR.

Ultima GTR 7.0

Motor: V8 benzin 7.011 ccm
Ydelse: 722 hk
0-100 km/t: 2,6 sek.
Tophastighed: 300 km/t
Forbrug: Højt
Vægt: 980 kg
Mål (L/B/H): 400/185/107 cm


Gruppe C inspiration

Ser man på silhuetten af denne Ugens fund og derefter på en racerbil fra den mytiske Gruppe C, er der klare tegn på inspiration. Ultima GTR har ligesom racerbilerne af 90’erne den store vinge, en stor luftkanal hen over kølerhjelmen og en centreret kabine. 

Den ligner på mange måder den Sauber Mercedes C9, som Michael Schumacher i 1990 sad bag rattet af.

Med udformning som en racerbil er præstationerne selvfølgelig essenetielle. Ultima GTR rammer 100 km/t på 2,6 sekunder og fortsætter ufortrødent mod topfarten på omkring 300 km/t. Hvis dét ikke imponerer, så bruger den 5,3 sekunder på at ramme 160 km/t, hvilket er det samme som en Porsche Macan S bruger på at ramme 100 km/t.

Lyden fra V8-motoren er herlig og leder tankerne i retning af Gruppe C racerbilerne, der i 90’erne rullede rundt på Le Mans og sørgede for, at decibellene oversteg det anbefalede. Symfonien af de otte cylindre er overdøvende og i kabinen bliver hyggesnak til hyggeråb. 

Motoren er placeret lige bag ved kabinen og ved 7.500 omdrejninger i minuttet, går det ikke stille for sig. Faktisk er der ikke noget ved denne bil, der går stille for sig

Ren racer

Ligesom eksteriøret er inspireret af de hårdeste racerbiler, følger interiøret samme formsprog. Her finder man hverken varme i sædet eller vejbaneassistent. Der er med andre ord sparet fuldstændigt på overflødige ting i kabinen, hvor man kun finder et par kontakter, en startknap, nogle målere, en gearstang, et aftageligt rat og et sæt sæder. Og så er der vist ikke mere for den 25 øre!

Når først man får kæmpet sig ned i sædet og ind bag rattet, er det med at være forberedt på det, der skal ske. Der er ingen nåde og man skal for alvor kende sine færdigheder, før man udfordrer skæbnen bag rattet. Baghjulstræk og 722 hk er en yderst interessant cocktail, og selvom det kun kræver et kørekort, burde det også kræve en racerlicens.

Superbil præstationer til overkommelige penge

Så man blot på præstationerne for denne Ugens fund ville man hurtigt skyde den til at være en dyr sag. Dyr er den da også, men sammenlignet med superbiler, er det peanuts at købe en Ultima GTR. Denne Ugens fund koster bare 649.900 kr.

Med sin vægt på 980 kg og 720 hk er fordelingen at Ultima GTR har 745 hk pr. ton. Det er højere end Bugatti Veyron, Ferrari Enzo og Koenigsegg CCX, der var de vildeste biler i den tid. 

Så man får altså superbilspræstationer, men til en brøkdel af prisen og som man reelt selv kan bygge. Det er Lindholm Biler, der har den vilde gule sag til salg. Du kan opleve det racerbilsinspireret monster lige her.

Del artikel:

Flere biler Ultima er hurtigere end på Bilbasen.

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Zacharias Lund

Zacharias er ved at uddanne sig til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han er i forbindelse med sit studie i praktik ved Bilbasen, hvor han får lov at udnytte sin store interesse for biler.

Zacharias har trods sin korte tid som motorjournalist allerede bevæget sig rundt blandt større etablerede medier som Børsen og Bilmagasinet, hvor han også har været redaktør for årbogen “Årets Biler” i 2022 og 2023.

Ved siden af skole og praktik driver Zacharias det lille videomedie 3-Punkts-Vending, hvor han laver videoer med biler i fokus.

Zacharias er stor fan af design og flotte linjer, ligesom en vellydende og gennemført sportsvogn også nemt fanger hans opmærksomhed.

Ved Bilbasen laver Zacharias en masse forskelligt, men arbejder typisk med at skrive artikler og finde interessante artikler at bringe.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS