Kategorier
Ugens fund

Ugens fund: Mercedes G500 4×4 Squared med Brabus-lir og overlevelsesudstyr

Forbered dig på det værst tænkelige med denne Ugens fund. Det er en Mercedes-Benz G500 4×4², der ikke kun har fået Brabus-lir, men også den store offroad-overlevelsespakke fra amerikanske Front Runner.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder

At være såkaldt doomsday prepper, er et skrupskørt, amerikansk påfund, hvor folk hamstrer konserves, toiletartikler og skydevåben til deres tungt armerede krybekældre. Det er en forberedelse på det værst tænkelige, og det er ikke noget, jeg før har været specielt optaget af – indtil nu.

Med denne Ugens fund har man nemlig muligheden for at blive prepper i automobil forstand! Bilen, der er tale om, er en Mercedes-Benz G500 4×4², der ab fabrik gør det ufremkommelige fremkommeligt. Denne Ugens fund har dog fået tilført udstyr, så overlevelsen er endnu bedre sikret, når zombierne kommer.

Vi ser nærmere på en overlevelsesparat Mercedes-Benz G500 4×4² (også kaldet 4×4 Squared), der sælges af forhandleren C.A. Larsen. Se bilen her, hvis ikke den er solgt.


Mercedes G500 4×4²

Motor: V8 benzin, 3.982 cm3
Ydelse: 422 hk / 610 Nm
0-100 km/t: 7 sek.
Tophastighed: 210 km/t
Forbrug: 7,2 km/l
Mål (L/B/H): 
450/219/223 cm
Køreklar vægt: 
2.946 kg
Bagagerumsvolumen: 970 liter


Forhandler fortæller

Det er Frederik fra forhandleren C.A. Larsen, jeg får fat i, da jeg ringer på bilen – og han ved en ting eller to om den vilde G-Klasse. Bilen er hentet ind fra Sverige, hvor en ung, svensk gut har brugt bilen som primære transportmiddel, og blandt andet har slået sine folder i indre København.

Derfor er det også mere brolagte sidegader, end det er tungt terræn, der har stået på menuen for den ellers offroad-kyndige, turkisblå bandit. Et kudos skal hermed lyde til den svenske ejer, der har bakset denne Ugens fund rundt på snævre parkeringspladser blandt vanvittige, københavnske cyklister.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: 4 turboer i dieseldrevet motorvejsmissil fra BMW

Frederik kan også fortælle, at denne Ugens fund står i en ret sjælden konfiguration. For ikke alene har den, som ganske få, fået en optisk ombygning hos tyske Brabus – den er også blevet tilført ekstra offroad-udstyr, der højner dens potentiale som overlevelsesbil i brændpunkter.

Det er de anerkendte amerikanere fra Front Runner, der har leveret udstyret, og måske ringer dét navn en klokke. Der findes nemlig en anden svensk biltosse, der, ligesom tidligere ejer af denne Ugens fund, brugte både Brabus og Front Runner til sin G-Klasse: En vis Jon Olsson.

Den pensionerede skiløber nøjedes dog ikke med en optisk Brabus-ombygning, og fik peppet sin bil op til 800 hk. Udstyret fra Front Runner holdt kun indtil, at Jon Olsson besluttede sig for at save taget af G-Klassen…

Overlevelse med stil

Hvis det værste skulle ske, og verden gik endnu mere af lave, end den allerede er, så kan man lige så godt overleve uordenen med stil og i luksus. Til dét er denne Ugens fund perfekt, fordi den har det bedste fra to verdener.

På den ene side har vi udstyret fra Brabus: En tysk virksomhed med speciale i tuning- og styling på den fede måde. Med dem bliver det altid bredere, vildere og meget hurtigere, hvis først de får lov at pille under motorhjelmen. På denne Ugens fund har de måtte nøjes med ‘bredere og vildere’.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Brabus 800 er gadens grummeste G-Klasse

Brabus-udstyret tæller ting som lygter, kølergrill, kølerhjelm, ekstra brede skærme og mere sportslige kofangere. Indvendigt er der smidt lidt Brabus-pedaler og -skiftepaler, trimlister og selvfølgelig en hel del kulfiber her og der. 

Rent teknisk har Brabus også fået lov at lege lidt og har sørget for et mere larmende udstødningssystem samt de to snorkler, der giver den allerede høje bil endnu bedre vadedybde. Hvis Ugens fund fortsat skal slå sine folder i København, kan man krydse søerne uden at få hverken våde fødder eller alger i V8-motoren.

Amerikanske Front Runner er kendte for deres offroad-udstyr, og har til denne Ugens fund leveret tagbagagebæreret, LED-spots på tag og i kølerkrill samt frontbeskytteren omkring kølergrillen. Derfor får du altså både dit Brabus-lir samt det regulære overlevelsesudstyr, hvor Front Runner oven i købet har sørget for reservedunke til taget.

Et cool kanvas

Udstyr fra Brabus og Front Runner… Det er fint nok, men kun fordi de har fået lov til at lægge en smule farvelade på et i forvejen cool kanvas. Mercedes-Benz G500 4×4² er vildt maskineri ab fabrik med specifikationer, der taler for sig selv.

Mercedes-Benz G500 4×4² tager sit udspring i vanvidsprojektet G63 AMG 6×6, hvor en forhøjet G-Klasse fik en ekstra aksel og altså seks hjul. Den genererede så meget opmærksomhed, at Mercedes ville genskabe successen med aksler og firehjulstræksystem direkte fra 6×6 – men uden den åndssvage ekstra aksel. G-Klasse 4×4² var skabt.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Vild Mercedes-AMG G-Klasse med 12 cylindre

Og hvilken skabning. Selvom en Mercedes-Benz G500 i sig selv er en ret robust og terrændygtig bil, er denne Ugens fund bedre på alle parametre. Frihøjden er svimlende 45 cm, hvilket er en smule mere end en Hummer H1 og hele 24 cm mere end en almindelig G-Klasse. Vadedybden er 1 meter, hvilket er 40 cm mere end en almindelig G-Klasse.

Med en tilkørselsvinkel på 51.6°, en rampevinkel på 47.4° og en frakørselsvinkel på 43.8° er Mercedes-Benz G500 4×4² ikke alene meget bedre i terrænet end en almindelig G-Klasse. Den er også bedre end den førnævnte Hummer H1, der var skabt specifikt til at håndtere ufremkommeligt terræn som militærbil.

Set på den gængse højde og drøjde er Mercedes-Benz G500 4×4² også vokset. Sporvidden er 25 cm bredere og totalbredden 23 cm bredere end en almindelig G500. Den er også 20 cm højere end den i forvejen høje G500.

Sjældenhed koster

Der er, som nævnt, ikke mange G-Klasser derude med samme specifikationer og proportioner som denne Ugens fund. Der er generelt ikke mange biler, der kan sikre din overlevelse ved dommedag på samme luksuriøse og stilede facon som denne Ugens fund – og den slags koster.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Bilbasens dyreste bil er en benhård AMG Black Series

Skal denne Mercedes-Benz G500 4×4² være din på fuld afgift med danske plader, må du af med 5.000.000 kr. Forhandleren C.A. Larsen tilbyder også privatleasing af dyret, hvor du må af med 500.000 kr. i førstegangsydelse og 24.126 kr.

Du kan se bilen her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.