Kategorier
Ugens fund

Ugens fund: 4 turboer i dieseldrevet motorvejsmissil fra BMW

Skal du tilbagelægge mange kilometer på kort tid i høj komfort? Så er det ikke en Bentley, vi anbefaler dig. Det er denne Ugens fund: BMW M550d.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder

Ja, Audi byggede engang en 12-cylindret TDi, og VW har smidt en 10-cylindret dieselhakker i både VW Touareg og VW Phaeton. Alligevel argumenterer jeg for, at motoren i denne Ugens fund langt federe.

Ugens fund er en BMW M550d, og motoren under hjelmen betyder i al sin enkelthed, at der er tale om ultimative motorvejsmissil. Den er det eneste rigtige valg, hvis man skal tilbagelægge mange kilometer på kort tid.

Desværre er denne Ugens fund også en uddøende race. Hvorfor kan du læse mere om, når jeg ser nærmere på BMW M550d. Den fås hos Forza Leasing for 5.348 kr. i privatleasingydelse om måneden, og du kan se den her.


BMW M550d Touring xDrive

Motor: R6 diesel, 2.993 cm3
Ydelse: 400 hk / 760 Nm
0-100 km/t: 4,6 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 14,9 km/l
Mål (L/B/H): 
496/187/149 cm
Køreklar vægt: 
1.930 kg
Bagagerumsvolumen: 570-1.700 liter
Nypris i ’18: 
Ca. 1.550.000 kr.


Forhandler fortæller 

Når jeg ringer til en forhandler og spørger til Ugens fund, er det altid med en klar fornemmelse af, hvor meget kød der er på historien. Jo nyere bilen er, desto mindre er sandsynligheden for, at den har været ejet af en filmstjerne eller gjort karriere som civilpolitibil i de italienske bjerge.

Denne BMW M550d er fra 2018 og har derfor levet et stilfærdigt direktørliv på tyske Autobahn. Den er et én-ejers eksemplar, som Forza Leasing i Frederikssund selv har hentet hjem fra Tyskland; nærmere bestemt fra Tiemeyer Oberhausen, der er en stor brugtvognsforhandler.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: BMW 3-Serie med V10-motoren fra M5

Foruden den pæne historik og lave kilometertal på 78.000 km, fremhæves specifikationerne, da jeg har Forza Leasing i røret. Den er nemlig gavmildt pakket med luksusudstyr fra fabrikken i Dingolfing. Luksusudstyr, der utvivlsomt har lagt et par hundrede tusind oveni nyprisen på 1.550.000 kr. i 2018.

Det er bekosteligt udstyr som firehjulsstyring, luftundervogn, 360-graders kamera, panoramaglastag, 4-zonet klimaanlæg, fuld LED-forlygter, digital instrumentering og sågar køl i handskerummet. Fy for en skefuld. Og det hele kan leases for 5.348 kr. i privatleasingydelse om måneden. Se bilen her.

En motor som Bugatti?

Okay, ikke helt. Bugatti Chiron kører med en 8-liters W16 motor med 1.500 hk. Dét kan en dieseldrevet rækkesekser selvfølgelig ikke kan hamle op med. Alligevel har Bugatti Chiron og BMW M550d noget helt særligt til fælles.

Til at mase kræfterne ud er begge motorer udstyret med intet færre end fire turboladere. Faktisk er det kun BMW og Bugatti, der har smidt fire turboladere i serieproducerede biler. Ford legede med idéen i konceptbilen GT90, som desværre aldrig kom i produktion.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Er BMW 1M den bedste BMW nogensinde?

Bugatti har brugt fire turboladere siden Bugatti EB110, der blev lanceret i 1991, mens det for BMW først er i 2016 med lanceringen af BMW 750d. Nyheden om fire turboladere i en dieseldrevet personbil trækker bukserne af bilverden.

Foruden at trække bukserne af en forenet verden af bilkyndige, trækker denne Ugens fund også fra de fleste med et moment på 760 Nm.

I mellemaccelerationer kan BMW M550d sågar bide skeer med en spritny Audi RS6, og tager turen fra 80 til 120 km/t på 3,6 sekunder, 4,6 sekunder og 5,9 sekunder i henholdsvis femte, sjette og syvende gear.

Selvom benzintanken i RS6 er syv liter større, er aktionsradiussen i BMW M550d 450 km længere. Med pæn kørsel kan der nemlig klemmes over 1.000 km ud på en tankfuld diesel. Dét gør den til et motorvejsmissil i ordets bogstavelige forstand!

Hurtigste praktiker fra Bayern

Nu fik jeg på lemfældig vis sammenlignet denne Ugens fund med Audi RS6, fordi det oftest er den, der er sammenligningsgrundlaget for hurtige stationcars. I den forlængelse er det kun fair at nævne, at BMW M550d er den hurtigste stationcar, som BMW har lagt navn til. Nogensinde.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Fabelagtigt flagskib er den sidste BMW med 12 cylindre

Accelerationen fra 0 til 100 km/t er på 4,6 sekunder, mens turen fra 0 til 200 km/t klares på 16,5 sekunder. Det er hurtigere end BMW M340d, og med den slags præstationer kan du prale med at have den hurtigste praktiker fra Bayern. I hvert fald indtil BMW M3 Touring ruller af samlebåndet næste år.

Snart slut

Den mesterlige motor tager sit udspring i B57, der er en berømt motorkode blandt BMW-entusiaster. BMW B57 er en dieseldrevet rækkesekser, der med én, to og fire turboer ligger i alt fra BMW 330d til BMW X6 M50d.

Kendere vil dog vide, at det er en specifik afskygning af B57, der får klokkerne til at ringe. Det er den knapt så mundrette B57D30S0, der ligger i denne Ugens fund, og som er et sandt stykke ingeniørkunst. Det er den eneste serieproducerede dieselmotor med fire turboladere nogensinde.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den bedste BMW M3 nogensinde?

B57-motoren stadig er i produktion i dag – bare ikke i den ikoniske B57D30S0-variant med fire turboladere. Den udgik nemlig i 2020. Den kraftigste B57-variation, som penge kan købe i dag, har ‘kun’ to turboer, yder 335 hk og 700 Nm, og fås i biler som BMW X7 og BMW 4-Serie.

Det bør ikke være en overraskelse, at de store dieselmotorer er på vej ud. De er stemplet som de store miljøsyndere og skal give plads for flere elbiler. Og hvis dit mundvand løber ved ovennævnte specifikationer på den nuværende B57-variation, skal du vide, at det også snart er slut med dem.

Efter BMW sløjfede quad-turbo-varianten af B57, opstod der rygter om hvorvidt B57 som helhed var på vej i skraldespanden. Rygter, som BMW kunne bekræfte i midten af 2020; dog uden at sætte en sidste salgsdato på herligheden.

De seksbenede dieseltog fra Bayern er snart en saga blot, og denne Ugens fund er definitivt den sidste af sin slags med sin mesterlige motor. Vil du have en smag af dét, kan du se bilen her, hvis ikke den er solgt.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.