Inden Tesla-krigerne kommer for godt i gang og melder ind med deres viden om Tesla Plaid, er der her tale om den hurtigste “RIGTIGE” bil på Bilbasen. Ugens fund er en hidsig japansk Nissan GT-R.
TEKST: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder
Det er japansk, det er hurtigt og vigtigst af alt er det ikke en elbil. Jeg er fuldkommen opmærksom på det faktum, at der er et par Tesla’er, der accelererer hurtigere til 100 km/t, men lev med det. I denne uge handler det om Nissans genistreg af en superbil, som bider skeer med selv de hurtigste hyperbiler.
Jeg er yderligere også opmærksom på, at Bilbasen har en yderst potent Porsche 911 Turbo S Brabus 820 til salg, der på papiret runder 100 km/t på samme tid, men man skal have opfundet en sjov klods af plastik eller eje et stort tøjimperium, for at kigge den vej. Nissan GT-R kan fås for menneskepenge.
Læs også: Ugens fund: Den vildeste BMW nogensinde
Udover at være fantastisk hurtig i en lige linje, formår denne Ugens fund også at tage sving så voldsomt hurtigt og præcist, at dækkene og fælgene er speciallavet med en højere kant, så dækket ikke ryger af. Den vanvittige racer udbydes lige nu ved Nordic Drive og kan leases for 4.980 kr./md.




Nissan GT-R 3.8 V6 Black Edition
Motor: V6, 3.799 cm3, benzin Ydelse: 550 hk 0-100 km/t: 2,7 sekunder Tophastighed: 315 km/t Forbrug: 8,5 km/l Mål (L/B/H): 467/190/137 cm Køreklar vægt: 1.740 kiloBagagerumsvolumen: 315 literNypris: Omkring 2.500.000 kr.
Ejeren beretter
Nissan GT-R er kompleks på mange måder og et maskineri uden lige, der til tider fungerer for godt, hvilket gør køreoplevelsen en smule uinvolverende. Det vil den nuværende ejer dog gerne mane til jorden.
Den nuværende ejer beretter, at Nissan GT-R er en fantastisk køremaskine, hvor man kan høre differentialer (for og bag), turboerne spole op og gearkassens tandhjul arbejde som var det en rendyrket racerbil.
Det er også til at forstå, da Nissan GT-R er udviklet i tæt samarbejde med Nissans motorsports division. Et samarbejde, der daterer helt tilbage til 60’erne og 70’erne, hvor Nissan Skyline fik en GT-R-variant, der satte gang i en årrække af legendariske kultbiler.

Speciallavet ned til mindste detalje
Dybt inde i Nissans Yokohama fabrik, ude af syne og i et lille rum kaldet “the clean room” har fem mesterbyggere de seneste år håndbygget den vilde 6-cylindrede benzinmotor. På papiret yder motoren 550 hestekræfter, men det kan variere fra bil til bil eftersom at motoren er håndbygget.
Endnu vildere er det, at hver enkelt håndbyggede motor har en gearkasse bygget specielt til den. Så hver eneste Nissan GT-R, der bliver bygget, er sin helt egen.
Læs også: Ugens fund: Italiensk tyr med racergener
Nissan GT-R er et stykke ingeniørkunst af allerhøjeste kvalitet. Hver eneste detalje er gennemtænkt og har en eller anden ide bag sig. For eksempel kan eksteriøret for nogen se lidt kantet ud, men alle de små luftkanaler hen over køleren, siderne og i fronten har til formål at lede vinden rundt om bilen og op på spoileren for at maksimere aerodynamikken og downforce.




Teknisk indblik
Nissan GT-R er utrolig på mange parametre, hvad end det er sving i høj fart eller en fantastisk acceleration. Når bilen nu er så god på mange parametre er det også vigtigt at kunne monitorere dem ned til mindste detalje
Det er blandt andet muligt at monitorere olie-temperatur, G-påvirkning, kølevæsketemperatur og boost. Derudover er det muligt at se benzinøkonomi og hvorvidt man udnytter de seks gear til fulde. Til sidst er der et stopur, der kan startes og stoppes fra rattet, når man er ude på en flyvende omgang på banen.




Gener fra racerbilen
Det er tydeligt at mærke, hvordan motorsports divisionen fra Nissan har været inde over produktionen, når man i kabinen bliver mødt af matteret karbonfiber og knapper dedikeret kun til at øge performancen.
I eksteriøret er det også tydeligt at se, hvordan bilen er præget af motorsporten. Flydende bremseskiver fra Brembo, flat-bottom underside og en velproportioneret hækspoiler.
Det hele giver også mening, når man tæsker den gennem sving med over 100 km/t og accelerer fra 0 til 100 km/t på sølle 2,7 sekunder, hvor arbejdet fra motorsporten virkelig kan mærkes.
Her er altså mulighed for at få en utroligt velkørende maskine, der æder sving og hyperbiler til morgenmad med motorsports ekspertise og teknik. Du kan lease Denne ugens fund ved Nordic Drive lige nu og opleve den her.
Brugte hurtige japanske biler til salg.
Se flere Japanske biler med god power her.