Kategorier
Ugens fund

Ugens fund: Den vildeste BMW nogensinde

M-afdelingen ved BMW er kendt for at bygge vilde biler til kræsne kendere, og denne Ugens fund er deres hidtil vildeste kreation.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder + BMW PR

Det er efterhånden blevet til en del Ugens fund-artikler fra undertegnede og en pæn portion af disse, har taget udgangspunkt i en blæret Bimmer.

Du har blandt andet kunnet læse om den bedste BMW M3 samt om det sidste 12-cylindrede flagskib fra de bayerske bilbyggere. Sjældne biler, vilde biler og dyre biler biler fra BMW, der ikke når denne Ugens fund til sokkeholderne.

Denne Ugens fund er en BMW M5 CS, og den er, ganske uden sidestykke, den vildeste kreation, der er bygget af de splittergale ingeniører fra BMWs M-afdeling. Jeg ser nærmere på bæstet, der udbydes til leasing på Bilbasen af Global Car Leasing.

Den tunge, tunge arv

Hvor en almindelig BMW 5-Serie er kendt for sine luksuriøse, komfortable og familiebefordrende kvaliteter, er M5 kendt for noget lidt andet. Og selvom opskriften på en M5 i princippet har været den samme siden 1984, er arven for denne Ugens fund ubarmhjertig tung.

Tag bare den allerførste BMW E28 M5. Et håndbygget stykke ingeniørkunst der med motoren fra BMWs eneste superbil, BMW M1, hurtigt tog titlen som verdens hurtigste sedan. Dét er en høj barre, som BMW har krævet løftet generation efter generation, hvorfor efterfølgeren E34 M5 selvfølgelig blot blev vildere.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: 4 turboer i dieseldrevet motorvejsmissil fra BMW

I 1998 kom E39 M5 med en V8 i stedet for den klassiske rækkesekser. En model, som blev erstattet af E60/E61 M5, der så dagens lys med en V10-motor. Begge verdenskendte for deres kræfter samt for deres eminente lydbillede.

I 2011 må BMW sadle om og lave et anderledes spektakel med F10 M5. Nok er der V8 på menuen, men et øget klimafokus har krævet tilførslen af turboladere.

Så i stedet for larm og støj må BMW finde på nye, banebrydende tiltag for at gøre M5 seværdig. Og hovedrystende hurtig. For første gang får M5 keramiske bremser og dobbeltkobling, hvilket løfter banekundskaberne til et nyt niveau.

Ikke helt nok

Ved lanceringen af F90 M5 i 2017 er alt i princippet, som det plejer. BMW finder en ny måde at gøre M5 vanvittig, som nu for første gang sender sine kræfter til alle fire hjul. Selvfølgelig med indbygget drift-funktion, hvilket blev illustreret med verdens længste kontinuerlige drift i Guiness Rekordbog.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Er BMW 1M den bedste BMW nogensinde?

Drifting verdensrekord, 600 hk, 750 Nm og en acceleration fra 0 til 100 km/t på 3,4 sekunder (et helt sekund hurtigere end forgængeren). Man skulle mene, at BMW havde opnået det, de altid vil opnå med M5: At gøre den tilpas mere sindssyg end forgængeren. Men det var ikke nok.

Den vildeste BMW nogensinde

Først med M5 Competition, som vi har testet her, og siden med M5 CS (Competition Sport) har BMW haft behov for at vise, at det sagtens kan blive vildere endnu. Denne Ugens fund er således en ren og skær magtdemonstration begrænset til 1.000 eksemplarer.

BMW M5 CS er skruet 35 hk op fra en ‘almindelig’ BMW F90 M5. Dét gør denne Ugens fund til den kraftigste bil, som BMW har lagt navn til. Nogensinde. Den trækker vejret gennem to turboer samt et udstødningssystem af rustfrit stål.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: BMW 3-Serie med V10-motoren fra M5!

Derudover har man fjernet svimlende 116 kg fra M5-kampvægten ved at bruge kulfiberforstærket plast til kølerhjelm, frontsplitter, sidespejle, hækvinge og diffuseren på bagkofangeren. Kulfiberbremserne alene sparer 23 kg sammenlignet med det i forvejen lette bremsesetup på M5 Competition.

Kulfiberen er også krøbet ind i kabinen og begrænser sig ikke længere kun til de to forreste stole. Bagsædet består nu også at to dedikerede skålsæder af kulfiber. Og ja, det er Nürburgring, der er tegnet i nakkestøtterne på bagsædet.

Den obligatoriske, tyske tid

Der er næppe nogen sportsvognsproducent fra Tyskland, Europa eller sågar hele verden, der ikke benytter den ikoniske Nürburgring til at teste, udvikle og siden blære sig med deres kreationer. Også BMW har lagt et smut forbi og kom hjem med tiden 7:29:57.

Det er ikke helt så hurtigt som supersedanerne Mercedes-AMG GT 63 S E Performance, som vi har testet her, eller Porsche Panamera Turbo S – men det er hurtigt! Det er hurtigere end BMW M4 Competition, Audi R8, Porsche Cayman GT4 og Porsche Cayenne Turbo GT, der er verdens hurtigste SUV.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Verdens hurtigste SUV er til salg på Bilbasen

Er du BMW-elsker eller bare en adrenalinjunkie med børnefamilie, med 24.999 kr. om måneden til overs til en privatleasingydelse, så kan du finde denne Ugens fund hos lige her, hvor den står hos Global Car Leasing. Her får du familiekaret med køreegenskaber, som en Audi RS6 kun kan feberdrømme om.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.