november 22, 2024

Ugens fund: Kør vinteren i møde i Bilbasens dyreste SUV

Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.

TekstRasmus Tønder Christiansen Foto: Salgsbilleder

De kolde måneder er over os, og det kan være betryggende at køre rundt i en bil med firehjulstræk, når frosten for alvor bider sig fast. Og hvis man alligevel er på jagt efter en luksuriøs SUV med firehjulstræk, hvorfor så ikke gå hele vejen?

Rolls Royce Cullinan er mere end klar på det milde vintervejr, vi har i lille Danmark. Cullinan er udviklet til at klare alt fra sheikens hede ørkentæsk i Dubai til strenge minusgrader i oligarkens baghave. Et par danske minusgrader og rimfrost er med andre ord barnemad.

Vi ser nærmere på denne Ugens fund, der er de ultra-riges go-to SUV, uanset om det rappere, Lego-arvinger, fodboldstjerner eller boksere.

Rolls-Royce’s første SUV

SUV-hypen ruller over hele verden i 00’erne, hvor høj køreposition og plads til hele familien bliver et must-have. I USA førte modeller som Ford Explorer og Chevrolet Tahoe an, mens BMW X5 og Mercedes ML erobrer det europæiske marked.

I 10’erne følger Lamborghini, Aston Martin og Bentley trop med hver deres bud på SUV’er til de ultrarige med stor succes, og Rolls Royce vil naturligvis have en del af kagen. Som altid ønsker Rolls Royce at appellere til et lidt bedre borgerskab end de andre – og det lykkes med Cullinan.

Det er dog ikke lutter rosende gloser, der rammer Cullinan ved lanceringen i 2018. Én ting er designet, der får hug, men det store spørgsmål bliver, om det overhovedet er Rolls Royce værdigt at hoppe med på en åndssvag amerikansk SUV-trend?

Rolls Royce lukker dog hurtigt munden på kritikerne. Med Cullinan hopper de nemlig med på SUV-toget, der også viser sig at have fuld fart på blandt de allerrigeste. Som SUV appellerer Cullinan til et bredere publikum, og som resultat bliver den hurtigt den bedst sælgende Rolls Royce nogensinde.

Rolls Royce kommer også kritikerne i forkøbet ved ikke at slække på deres kerneværdier, hvad der angår Cullinan. Der er stadig den luksus og kvalitet, som kunderne kender. Der er stadig en hurtigtørrende paraply at finde i hver bagdør, som selvfølgelig stadig er omvendt hængslet. Alt er, som det plejer at være – nu bare i en bil på stylter.

Motor: V12, 6749 ccm, Benzin
Ydelse: 571 hk / 850 nm
0-100 km/t: 5,2 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 7,4km/l
Mål (L/B/H): 534/200/184 cm
Vægt: 2.660 kg


Selvfølgelig 12 cylindre  

Under motorhjelmen brummer diskret en 6,75-liters V12, der på sædvanlig vis leverer flere hestekræfter og mere moment end den gennemsnitlige Rolls Royce-kunde nogensinde får brug for. Kraftleveringen sker i en så afslappet og ubesværet stil, at den næsten hvisker sin enorme kraft ud på vejen, uanset om det er asfalten på Strandvejen eller en snefyldt grusvej. 

Motoren har en måde at levere sine kræfter på, som kan sammenlignes med en butler, der trækker gardinerne fra. Det sker helt diskret, men med præcision og tyngde, så du aldrig er i tvivl. 

Den selvnivellerende luftaffjedring, passende kaldet Magic Carpet Ride, sørger for, at hver tur er både komfortabel og velafbalanceret, selv når vintervejens huller viser sig fra deres værste side. Rolls Royce nægter at anerkende, at underlaget ikke er perfekt og affjedringen bakker op. Affjedringen får input fra et kamera i forruden, som scanner underlaget, selv når der i slut januar ligger et tykt lag sne og is. 

Alle disse features sikrer en glat og smooth køreoplevelse, som kun Rolls Royce kan opnå. Alle bilfabrikanter sigter selvfølgelig efter at have den mest komfortable køreoplevelse, men ingen gør det, som Rolls Royce gør det.

Så er der lige prisen

Cullinan er opkaldt efter Cullinan-diamanten, der er den største uslebne diamant nogensinde fundet. Diamanten blev fundet i Sydafrika i 1905 med en størrelse på 3,106 karat. Navnet Cullinan er derfor et, der forpligter, ikke kun i størrelse og pompøsitet, men også i pris!

Selvom ugens fund er fra 2019 og har rullet over 20.000 km, lyder prisen stadig på 6,5 millioner kroner. For samme pris som en brugt Cullinan kan man således købe to Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid eller tre Lotus Eletre R og stadig have lidt til overs.

Så, hvis du lige har ramt den helt store lottogevinst og tænker på lidt vinterkomfort, er der blot 6,5 millioner mellem dig og nøglen til denne Cullinan. Den står til hos Cars By Riisager og du kan se flere billeder lige her.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Rasmus Tønder Christiansen

Rasmus er en bilnørd med stor kærlighed til både nye og brugte biler.

Passionen for biler blev vakt gennem motorsport, som har været en stor interesse i mange år. Tidligere har Rasmus skrevet artikler om netop motorsport, med fokus på Formel 1.

Med en baggrund i international virksomhedskommunikation, som Rasmus i øjeblikket studerer på SDU, kombineres akademisk viden med en stor interesse for biler.

Rasmus vil bidrage med ugentlige artikler som "Ugens Fund" og "3x," hvor der skrives om nogle af de spændende biler, der er til salg på Bilbasen.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS