Test: Er Cupra Born VZ den elektriske tids GTI?
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder
Skiferien står for døren og Alperne kalder. Stod det til mig, måtte denne ugens fund gerne være transportmidlet til årets skiferie.
Maybach er notoriske for at tage komfort til helt nye højder og smider man en tagboks på taget af den store SUV, er det svært at finde udfordrer til titlen som bedste langtursslæde.
Den excellerer i overdådighed, og du kan netop nu få fingrene i en lige i tide til at komme afsted mod pisterne.
Sådan en 12-timers tur ned gennem Europa kan godt virke en smule uoverskuelig. I en tætpakket bil er det tenderende til et mareridt. Det er dog en helt anden oplevelse at køre mod sneen i denne Ugens fund. Der bliver i hvert fald kamp om bagsæderne.
Midtersædet er fjernet for at gøre mere plads til de to store bagsæder. Det gør, at man virkelig kan folde sig ud og lægge sig til rette, så man nærmest ikke bemærker, at man bevæger sig mod sneen i Alperne.
Sæderne har både massage, køl og varme. Sæderne kan også lænes betydeligt mere tilbage end i en ‘normal’ bil, så man kan få et par timer på øjet på behagelig vis.
Motor: V8, 3.982 cm3, Benzin
Ydelse: 557 hk / 730 nm
0-100 km/t: 4,9 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 9,1 km/l
Vægt: 2.785 kg
Mål (L/B/H): 521/196/184 cm
Maybach er underlagt Mercedes, men produktet er meget mere end ‘bare’ en Mercedes. Faktisk startede Maybach ud med at lave dieselmotorer til tanks under 2. Verdenskrig, inden det blev opkøbt af Daimler-Benz i 1960’erne.
Siden da, har Maybach lavet yderst særlige udgaver af udvalgte Mercere. Den første deciderede Maybach kom i 1997, da Mercedes præsenterede Maybach 57 og 62.
Luksus-afdelingen i Mercedes kom godt fra start i 00’erne men mistede pusten under finanskrisen og måtte i 2013 dreje nøglen om. Det sidste par år sendte Mercedes under 100 Maybachs ud fra fabrikken i Sindelfingen, hvilket ikke var tilfredsstillende og medførte en brat afslutning på luksusmærket.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den hurtigste BMW på Nordsløjfen
To år senere vendte Maybach dog tilbage blot i nye rammer. Frem for at være en separat afdeling var Maybach nu en forlængelse af modelprogrammet hos Mercedes. Det skete, da Mercedes lancerede den nye generation af S-klassen i 2015, hvor man kunne vælge en Mercedes-Maybach S600 i modelprogrammet af S-klasser.
Siden da har Mercedes blandt andet produceret G-klassen i en Maybach-udgave kaldet Landaulet og denne Ugens fund har da også været i Maybach-folkenes kyndige hænder.
Trods en kampvægt på hele 2.785 kg er der intet vejbump på asfalten, der giver udsving i komforten, når man sidder i kampvognen. Det skyldes den avancerede luftundervogn, som i samspil med sensorer foran på bilen scanner vejens ujævnheder og sætter undervognen op til vejens forløb.
Det gælder både i sving, høj fart og hvad man ellers kan byde den store Mercedes. Den er nærmest som et flyvende tæppe, men med 557 hk og en 4.0-liters V8-motor.
Selvom den er tung som et ondt år, kan den stadigvæk bevæge sig mod de 100 km/t på 4,9 sekunder.
Det er altid lidt ekstra i en Maybach. Det er ikke fordi man får en større motor eller flere cylinder, når man vælger en GLS600, men det er kun i Maybach-udgaven, at den hedder 600.
Du kan vælge at få en GLS63 og en GLS400D, men ville man have en 600’er hed det altså Maybach.
Det er også kun Maybach, der kan få den tofarvede lakering. Denne GLS er godt nok udstyret i farven ‘Emeraldgrøn’, men havde man smidt 363.607kr. mere i konfigurationen, kunne man have valgt af de særprægede tofarvede Maybach-lakeringer, så din store SUV for alvor adskiller sig fra de ‘gængse’ GLS’ere.
Interiøret i den store slæde er også noget for sig. Fuld nappalæder i krystalhvid/sølvgrå pearl, der er en option til omkring 100.000 kr.
Man er heller ikke i tvivl om, at det er en Maybach, da bilen er gavmildt plastret ind i Maybach-emblemer. Dette er selvfølgelig kun noget man får, hvis man vælger netop denne variant. Det ville også være lidt skørt, hvis man trillede rundt i en GLS350D med Maybach-staffering. Så hedder det vist skilteluksus og ikke skiltetuning.
Skal man have den ægte vare, må man i dette tilfælde betale prisen på 3.499.900 kr. Det er en del, men luksus er ikke gratis, og det får man en hel del af her. Det er Starmark, der har det store skrummel til salg. Du kan blive klogere på den store langstursslæde lige her.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.