januar 19, 2024

Ugens fund: Maybach GLS600 gør turen til Alperne bedre end nogensinde

Der er mange biler, der klarer en tur på skiferie til UG med kryds og slange, men Mercedes GLS600 Maybach er vel nok den bedste langtursslæde i verden?

AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder

Skiferien står for døren og Alperne kalder. Stod det til mig, måtte denne ugens fund gerne være transportmidlet til årets skiferie. 

Maybach er notoriske for at tage komfort til helt nye højder og smider man en tagboks på taget af den store SUV, er det svært at finde udfordrer til titlen som bedste langtursslæde.

Den excellerer i overdådighed, og du kan netop nu få fingrene i en lige i tide til at komme afsted mod pisterne. 

Første klasses bagsæde

Sådan en 12-timers tur ned gennem Europa kan godt virke en smule uoverskuelig. I en tætpakket bil er det tenderende til et mareridt. Det er dog en helt anden oplevelse at køre mod sneen i denne Ugens fund. Der bliver i hvert fald kamp om bagsæderne.

Midtersædet er fjernet for at gøre mere plads til de to store bagsæder. Det gør, at man virkelig kan folde sig ud og lægge sig til rette, så man nærmest ikke bemærker, at man bevæger sig mod sneen i Alperne. 

Sæderne har både massage, køl og varme. Sæderne kan også lænes betydeligt mere tilbage end i en ‘normal’ bil, så man kan få et par timer på øjet på behagelig vis.

Mercedes Maybach GLS600

Motor: V8, 3.982 cm3, Benzin
Ydelse: 557 hk / 730 nm
0-100 km/t: 4,9 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 9,1 km/l
Vægt: 2.785 kg
Mål (L/B/H): 521/196/184 cm


Ikke ‘bare’ en Mercedes

Maybach er underlagt Mercedes, men produktet er meget mere end ‘bare’ en Mercedes. Faktisk startede Maybach ud med at lave dieselmotorer til tanks under 2. Verdenskrig, inden det blev opkøbt af Daimler-Benz i 1960’erne.

Siden da, har Maybach lavet yderst særlige udgaver af udvalgte Mercere. Den første deciderede Maybach kom i 1997, da Mercedes præsenterede Maybach 57 og 62. 

Luksus-afdelingen i Mercedes kom godt fra start i 00’erne men mistede pusten under finanskrisen og måtte i 2013 dreje nøglen om. Det sidste par år sendte Mercedes under 100 Maybachs ud fra fabrikken i Sindelfingen, hvilket ikke var tilfredsstillende og medførte en brat afslutning på luksusmærket.

To år senere vendte Maybach dog tilbage blot i nye rammer. Frem for at være en separat afdeling var Maybach nu en forlængelse af modelprogrammet hos Mercedes. Det skete, da Mercedes lancerede den nye generation af S-klassen i 2015, hvor man kunne vælge en Mercedes-Maybach S600 i modelprogrammet af S-klasser. 

Siden da har Mercedes blandt andet produceret G-klassen i en Maybach-udgave kaldet Landaulet og denne Ugens fund har da også været i Maybach-folkenes kyndige hænder. 

2,7 ton og luftundervogn

Trods en kampvægt på hele 2.785 kg er der intet vejbump på asfalten, der giver udsving i komforten, når man sidder i kampvognen. Det skyldes den avancerede luftundervogn, som i samspil med sensorer foran på bilen scanner vejens ujævnheder og sætter undervognen op til vejens forløb.

Det gælder både i sving, høj fart og hvad man ellers kan byde den store Mercedes. Den er nærmest som et flyvende tæppe, men med 557 hk og en 4.0-liters V8-motor.

Selvom den er tung som et ondt år, kan den stadigvæk bevæge sig mod de 100 km/t på 4,9 sekunder.

Kun i en Maybach

Det er altid lidt ekstra i en Maybach. Det er ikke fordi man får en større motor eller flere cylinder, når man vælger en GLS600, men det er kun i Maybach-udgaven, at den hedder 600.

Du kan vælge at få en GLS63 og en GLS400D, men ville man have en 600’er hed det altså Maybach.

Det er også kun Maybach, der kan få den tofarvede lakering. Denne GLS er godt nok udstyret i farven ‘Emeraldgrøn’, men havde man smidt 363.607kr. mere i konfigurationen, kunne man have valgt af de særprægede tofarvede Maybach-lakeringer, så din store SUV for alvor adskiller sig fra de ‘gængse’ GLS’ere. 

Interiøret i den store slæde er også noget for sig. Fuld nappalæder i krystalhvid/sølvgrå pearl, der er en option til omkring 100.000 kr. 

Man er heller ikke i tvivl om, at det er en Maybach, da bilen er gavmildt plastret ind i Maybach-emblemer. Dette er selvfølgelig kun noget man får, hvis man vælger netop denne variant. Det ville også være lidt skørt, hvis man trillede rundt i en GLS350D med Maybach-staffering. Så hedder det vist skilteluksus og ikke skiltetuning. 

Skal man have den ægte vare, må man i dette tilfælde betale prisen på 3.499.900 kr. Det er en del, men luksus er ikke gratis, og det får man en hel del af her. Det er Starmark, der har det store skrummel til salg. Du kan blive klogere på den store langstursslæde lige her.

Del artikel:

Flere Mercedes GLS til salg på Bilbasen.

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Zacharias Lund

Zacharias er ved at uddanne sig til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han er i forbindelse med sit studie i praktik ved Bilbasen, hvor han får lov at udnytte sin store interesse for biler.

Zacharias har trods sin korte tid som motorjournalist allerede bevæget sig rundt blandt større etablerede medier som Børsen og Bilmagasinet, hvor han også har været redaktør for årbogen “Årets Biler” i 2022 og 2023.

Ved siden af skole og praktik driver Zacharias det lille videomedie 3-Punkts-Vending, hvor han laver videoer med biler i fokus.

Zacharias er stor fan af design og flotte linjer, ligesom en vellydende og gennemført sportsvogn også nemt fanger hans opmærksomhed.

Ved Bilbasen laver Zacharias en masse forskelligt, men arbejder typisk med at skrive artikler og finde interessante artikler at bringe.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS