Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
TEKST: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder
Mens mange sikkert aldrig har hørt om denne bil, er der med garanti også nogle kendere, som allerede sidder og savler. Alpine A110 er et fantastisk bekendtskab, som de fleste bør opleve, men de færreste i virkeligheden gør. Nu er der en gylden mulighed for at købe sig adgang til den sjældne fugl.
Faktisk er denne Ugens fund tilmed en såkaldt Legend GT-variant, som kun blev bygget i 400 eksemplarer, hvilket selvfølgelig kun gør den endnu mere interessant.
Alpine A110 er formet af fortiden og optræder som en sjælden hyldest til en model, der har sat stort aftryk på den franske bilhistorie. Nu kan den blive din og du kan læse mere om den lige her.
Jeg får fat i Jan Jørgensen, der har denne fine Alpine A110 til salg. Han beretter, at bilen kører så fantastisk som den ser ud.
Han har selv købt bilen i Tyskland og kørt de 7.000 km. som denne Ugens fund har på tælleren. Jan blev forelsket i Alpine A110 på grund af en Youtube-anmeldelse, der straks satte ham i gang med søgningen efter det helt rigtige eksemplar.
Han fandt denne Legends GT-variant i Tyskland, da han var på ferie, og han måtte bare eje den. Det kom han til, men nu har han forelsket sig i en ny bil! Derfor må herligheden videre til den næste entusiast, der forstår at sætte pris på denne køremaskine.
Motor: R4, 1.798 cm3, benzin
Ydelse: 300 hk / 340 Nm
0-100 km/t: 4,2 sekunder
Tophastighed: 260 km/t
Forbrug: 17,8 km/l
Mål (L/B/H): 418/180/125 cm
Køreklar vægt: 1.119 kilo
Alpine A110 er langt mere end bare en bil. I bilverden er det ikke denne Ugens fund, man normalt forbinder med modellen A110. Det er en langt mere legendarisk model, der løber med opmærksomheden.
Denne Ugens fund er nemlig en hyldest til den legendariske forgænger Alpine A110. Den ‘originale’ Alpine A110 blev lanceret tilbage i 1963, og produktionen stoppede i 1977. På de 14 år formåede Alpine A110 at blive ikonisk og denne ugens fund er en hyldest af den lille sportsvogn.
Alpine A110 er blevet kendt og ikonisk for sine mange sejre i rally-regi, men nok mest for sin sejr i rally-verdensmesterskabet i 1973, hvor den franske Berlinetta endte foran mærker som Porsche, Lancia og Ford. Udover denne sejr kan Alpine A110 også prale med at have indtaget 1., 2. og 4. pladsen i Monte Carlo-rally.
1973 var også året hvor Renault langt om længe opkøbte Alpine, der siden 1955 on/off havde samarbejdet med det franske bilmærke.
Faktisk er det Alpine, som i 1970’erne bygger de Formel 2 og 3-biler, der får en nøglerolle i Renaults entre i Formel 1 i 1976. I dag er Renault fortsat repræsenteret i Formel 1, men netop under navnet Alpine, hvilket, med Alpines historiske nøgleroller i mente, giver god mening.
Alpine A110 er en interessant størrelse. Ifølge den tidligere Top Gear-vært James May, der om nogen har en mening om biler, er Alpine A110 en formindsket superbil. Han ejer selv en og beskriver den som fantastisk, samt som den mest undervurderede bil i hans samling.
Med sine 4,1 meter i længden, 1,8 meter i bredden og 1,2 meter i bredden er den på størrelse med 80’ernes luftkølede Porsche 911, hvilket er småt sammenlignet med de nuværende bilstørrelser.
Størrelsen på denne Ugens fund betyder også, at vægten er derefter. Den vejer 1.119 kg for at være helt præcis. En kampvægt, som sammen med de klejne mål har stor betydning for køreegenskaberne.
Vægten gør blandt andet, at man ikke behøver så mange kræfter. Færre kræfter betyder, at man ikke behøver have særlig store dæk. Mindre dæk giver en bedre føling af styretøjet og da vægten er komprimeret, bliver styringen også bedre.
Læg dertil at bilens 4-cylindrede motor og lave vægt samtidigt også giver en bedre benzinøkonomi, fordelagtige forsikringspriser og mindre emission, jam så går det hele pludseligt op i en højere enhed. Det korte af det lange er: Denne Ugens fund er en fantastisk maskine på alle parametre.
Udover at købe en fantastisk bil, køber man også et samlerobjekt, som der ikke findes mange af. Det er den eneste i Skandinavien og nummer 45 i rækken af 400 eksemplarer.
Man får derfor en yderst velkørende bil, der til 470.000 kr. (uden afgift) er et scoop, hvis du spørger mig. Selv benzinøkonomien er til at leve med. Det er sjældent, man køber en sportsvogn, der lover mere end 15 km/l og samtidig er sjov, men det er altså tilfældet her.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: 00’erne har ringet, de vil gerne have deres gule Lamborghini Gallardo tilbage
Jeg tør også godt lægge hovedet på blokken og sige, at denne Ugens fund næppe falder i værdi. Tværtimod er der potentielt penge at hente, da her er tale om en sjælden hyldestvariant af en i forvejen limiteret og eftertragtet sportsvogn.
Denne Ugens fund er med andre ord svær ikke at retfærdiggøre. Her er et styks velkørende, smuk og spændende bil, som hylder et rallyikon og forhistorien for Alpine. Det er svært ikke at slå til, og det har man mulighed for lige her.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.