juli 26, 2021

Ugens fund: Bilbasens vildeste varebil har over 700 hk

Hvem siger, at arbejdslivet på gule plader skal være kedeligt? Ikke RAM! De har nemlig bygget en stor og voldsom pickup truck, der kan bide skeer med sportsvogne og superbiler. Læs alt om Ugens fund, Dodge RAM 1500 TRX, der har over 700 hk.

Af: Simon Hallenslev / d. 26. juli 2021

Det er ikke fordi, amerikanske RAM, der tidligere var en del af Dodge, er ubekendte med at bygge vanvittige varebiler. Det var trods alt dem, der i 2004 valgte at tage motoren fra en Dodge Viper og smide den i en pick-up truck. Resultatet blev Dodge RAM SRT-10 med 500 hk fra en 10-cylindret skrigeballon af en motor på 8,3 liter.

Og nu har de gjort det igen. Jeg ved ikke, hvad der bliver indtaget på møderne hos RAM, når nye modeller skal udvikles. Men jeg tror, det er vildt. Med denne Ugens fund, RAM 1500 TRX, har de set stort på diesel, hybridteknologi og andet nonsens, og i stedet skohornet en Hellcat-motor ned i pickuptrucken.

Vi ser nærmere på denne Ugens fund, der helt utvivlsomt er Bilbasens vildeste varebil. Se den her hos forhandleren S&S Bilhus, hvis ikke den er solgt.

Specifikationer

RAM 1500 TRX

Motor: V8, 6.166 ccm

Ydelse: 707 hk / 881 Nm

0-100 km/t: 4,5 sek.

Tophastighed: 190 km/t

Forbrug: 14 km/l

Vægt: 2.880 kg

Pris: 1.000.000 kr. ekskl. Moms

Et seriøst værktøj

Det er med RAM og Dodge, som det er med Seat og Cupra. I 2010 valgte man at adskille RAM-navnet fra Dodge, selvom det reelt set stadig er samme produktionsfaciliteter og samme chefer, der træffer beslutningerne på direktionsgangen. Dodge fokuserer på personbiler, RAM på ’trucks’ og arbejdsbiler.

Heldigvis tyder alt på, at de mest barnlige sjæle og George Gearløs-agtige typer fået lov at blive ved RAM, da de blev et selvstændigt mærke. Konceptet bag denne RAM 1500 TRX minder nemlig iøjnefaldende meget om det, der var bag den 10-cylindrede Dodge RAM SRT-10 tilbage i 2004.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Tag tilbage til fremtiden med denne DMC DeLorean

Under hjelmen på denne RAM 1500 TRX, ligger nemlig en motor fra den brutale Dodge Challenger Hellcat. Det betyder 707 hk fra en 6,2-liters V8’er, der tvangsfodres med luft fra en stor kompressor. Og til forskel fra den 10-cylindrede RAM fra 2004, trækker denne Ugens fund på alle fire hjul, hvilket gør, at tiden fra 0 til 100 km/t er barberet helt ned til 4,5 sekunder.

Med sådan et kraftværk under hjelmen skulle man tro, at RAM 1500 TRX bæller benzin som en gymnasieklasse på studietur. Her har RAM alligevel oppet sig på teknologien, da RAM 1500 TRX er opgivet til anstændige 14 km/l, hjulpet på vej af cylinderfrakobling og den slags fis. Uanset hvad er 14 km/l betydeligt mindre kvalmende end forgængeren Dodge RAM SRT-10, der aldrig gik mere end 6 km/l.

RAM er barnlige!

Jeg forestiller mig, at RAM har en underafdeling bestående af 12-årige drenge, der skriger på flere heste og mere larm, når de fornuftige ingeniørtyper og duksedrenge foreslår hybridteknologi. For 707 hk er per definition dumt i en stor arbejdsbil, der vejer godt 2,9 tons. Men det er også sjovt.

I det officielle salgsmateriale håner RAM deres konkurrenterne for kunstig motorlyd, som mange producenter benytter sig af. ”Vi behøver ingen kunstige virkemidler til at skabe en autentisk motorlyd”. RAM siger med andre ord: Vi har lavet en bil, der larmer. Lev med det! Og med to afgangsrør, der hver måler 5-tommer, burde der også være fine udblæsningsmuligheder for V8’eren.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Det ikoniske turbodrøn Nissan Skyline GT-R

For de 12-årige drenge fra RAM, var det dog ikke nok med mange kræfter og en larmende udstødning. Der er også tilføjet et ret barnligt element til selve navnet på bilen, hvis man kigger lidt efter. TRX-navnet er en hentydning til den store, farlige dinosaur T-Rex, der blandt andet hærger i filmen Jurassic Park.

Hvor et dinosaurnavn måske er barnligt nok i sig selv, er navnet faktisk en fed langemand til konkurrenterne hos Ford, der kalder deres hurtige pickup for F-150 Raptor. Hvis ikke din palæontologiske viden er så stor, kan jeg fortælle, at en Raptor også er en dinosaur, som blot er lidt mindre og lidt mindre farlig end en T-Rex. Skrælle, skrælle gulerod, Ford.

Lad de voksne komme til

Det er ikke sjov, spas og marketing alt sammen. Efter at de barnlige sjæle har fået lov til at lægge en stor motor i, fået den til at larme og givet den et sjovt navn, er de voksne kommet til. Denne RAM 1500 TRX er nemlig et seriøst stykke værktøj, der kan klare alle de arbejdstæsk, du kunne tænke dig at give den.

Frihøjden er 30 cm, ligesom vandringen i den specialbyggede Bilstein-undervogn, som kun RAM 1500 TRX er udstyret med, er helt op til 35 cm. Det betyder i praksis, at flyvehop er en smal sag. Blandt de syv forskellige køreprogrammer, den leveres med, er blandt andet ‘Baja-mode’, opkaldt efter en ørken i Mexico. Dette Ørken-modus er lavet specifikt til at kunne brage igennem sandbanker med høj hastighed. Hele rammen på bilen forstærket med tykkere stål, hvilket både forklarer vægten men også sikrer, at du vitterligt kan køre ørkenrace i den, uden noget bøjer.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Porsche 911 GT3 RS er den første af sin slags

RAM 1500 TRX er ikke kun bredere for aggressivitetens skyld. Sporvidden er nemlig 15 cm større end på en almindelig RAM 1500, ligesom der under de brede skærme også skal være plads til de store Goodyear dæk, der måler 325/65-18 og er udviklet specifikt til TRX. Omme bagved dæk og fælge gemmer sig 15-tommer store bremseskiver, der skal stoppe de 707 heste.

Skulle du få lyst til at prøve førnævnte Ørken-modus, kan du gøre det med ro i sindet. RAM 1500 TRX er udstyret med markedets største luftfilterenhed, der suger 32,9 liter luft i minuttet og renser den fire gange bedre end konkurrenterne fra Ford, som RAM selv skriver. Ingen risiko for sand i maskineriet.

Som dansk arbejdsbil får du næppe brug for flyvehop-egenskaberne eller Ørken-modus – men det er da fedt at vide, at du kan? Du kan også smide 3.500 kg på krogen, og tørre smørrede smil af kæphøje Porsche-ejere, når du efterlader dem i støvet på vej til eller fra arbejdsopgaver. Prisen? 1.000.000 kr. eksklusiv moms! Se den her, hvis ikke den er solgt.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS