Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder
General Motors prøvede i flere år at holde liv i det svenske bilmærke, men i 2011 måtte folkene fra Trollhättan dreje nøglen om. Det blev til i alt 19 modeller, hvor denne Ugens fund er den sidste i rækken. Saab har produceret nogle yderst velkendte skikkelser og især Saab 900 er svær at glemme.
Bilverden blev et særligt bilmærke fattigere, men bilerne lever videre og nu kan man eje det sidste forsøg på overlevelse fra Saab.
Det startede tilbage i 1937, da vores kære naboer i Sverige besluttede sig for at bygge deres egne kampfly forud for 2. Verdenskrig. Navnet for det svenske kampflyfirma blev ‘Svenska Aeroplan Aktiebolaget’ forkortet Saab, og det er her, historien starter for Saab.
I 1948 flyttede Saab dele af fabrikationen til Trollhätten, da efterspørgslen på jagerfly var indskrænket. Det stoppede dog ikke Saab fra at få noget ud af deres fabrikker, for når flyene ikke var i høj kurs, kunne man bruge materialer og ekspertise til et mere jordnært fartøj, nemlig bilen.
I december 1949 rullede Saab 92 ud af fabrikken og med ét begyndte bileventyret. Det har senere kastet de elskværdige modeller 9-3 og 900 Turbo af sig. Især sidstnævnte var et hit. Designet i en vindtunnel og med en lav vindmodstand, kunne det tydeligt ses på Saab 900, at inspirationen kom fra de flyvende maskiner.
Den kurvede forrude giver godt udsyn og instrumentbrættet er bygget sådan, at man kan nå alle knapperne fra bag rattet, hvilket også var stærkt influeret af fortiden med flybyggeri.
Knapperne i kabinen var endda sat således, at de mest brugte var øverst, så føreren mindst muligt slap øjnene fra vejen i famlen efter knapperne.
Motor: V6, 2.792 cm3, Benzin
Ydelse: 330 hk / 420 nm
0-100 km/t: 6,9 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 8,6 km/l
Vægt: 1.795 kg
Mål (L/B/H): 501/187/147 cm
Saab mente tilbage i 1980’erne, at intet på jorden kom i nærheden af en Saab, og med introduktionen af Saab 9-5 reklamerede de med, at den var født af jetjagere.
Denne ugens fund er udstyret med den sjældne 2.8-liters V6-motor. Det er ikke just er en jetmotor, men ved hjælp af Hirsch-performance yder den 330 hk og tophastigheden ligger på 250 km/t. Det når dog ikke Gripen (Saabs jagerfly) til sokkeholderne, da topfarten her er 2.130 km/t.
I kabinen finder man knappen ‘Night panel’, der slukker for alle paneler og al instrumenteringen undtagen speedometeret, så man kan koncentrere sig fuldt ud om kørslen. Lignende funktioner finder man også i jetjageren.
Sætter man sig ind bag rattet af en Saab 9-5, vil man nok kigge lidt undrende efter, hvor tændingen er. Frem for ved ratstammen sidder tændingen, i denne start/stop-knappen, nemlig i midterkonsollen, og det er selvfølgelig ikke tilfældigt. De gæve svenskere går nemlig op i sikkerhed ligesom deres landsmænd fra Volvo.
Sådan en nøgle kan jo være distraherende, når den hænger og dingler, ligesom den kan give knæskader i en ulykke. I de senere år kunne den nøglefri startknap sagtens have været flytte over ved ratstammen, men Saab holdte fast i de gamle dyder, hvilket ses ved startknappen i midterkonsollen.
I de tidligere modeller, hvor nøglefri funktioner endnu ikke var en ting , kunne nøglen kun fjernes, hvis bilen var i bakgear. Saab mente, at det skræmmer tyve væk og samtidigt virke som en sekundær håndbremse.
Denne ugens fund er guf for Saab-entusiasten, men den bør også være interessant for den bredere mængde af bilentusiaster.
Saab 9-5 markerer afslutningen på Saabs historie, og det er en bil, der sagtens kunne være i en samling. Der kommer i hvert fald ikke flere af dem. Vil man gerne have en Saab, er det med at slå til, inden de enten er kørt helt i sænk eller plantet i en samling.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den hurtigste BMW på Nordsløjfen
General Motors, der overtog Saab i 2000, havde en fin portefølje af modeller, der nemt kunne danne grundsten for nye Saab-modeller. Faktisk var det planen af Saab 9-5 skulle baseres på Opel Insignia og minde om den. Det blev delvist til virkelighed, da platformen er den samme ligesom meget af teknikken.
Historien er dog, at Saab ændrede en hel masse uden det var godkendt af de amerikanske ejere. De forlængede endda akselafstanden med 10 cm, hvilket fik General Motors til at kaste håndklædet i ringen. Selv til det sidste, stod Saab fast på, at viderebringe deres fortid i bilerne, selvom det blev deres endeligt.
Man har mulighed for at eje et stykke historie og samtidigt en bil, der står lidt ud i mængden. Det er Svend Wind Automobiler, der har den til salg. Man skal give folkene fra Højer et opkald for prisen, hvilket giver anledning til at høre mere om bilen. Du kan opleve den lige her.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.