Ugens fund

Ugens fund: Den smukkeste Toyota på Bilbasen?

Af i Ugens fund
Toyota bygger primært snusfornuftige biler til den brede befolkning – men de er også kendt for at lægge navn til mesterværker med jævne mellemrum. Denne Toyota Celica er et af de tidlige mesterværker, der velsagtens er den smukkeste Toyota på Bilbasen.

Af: Simon Hallenslev / d. 15. september 2021

Det er ikke længe mange uger siden, jeg skrev Ugens fund om verdens mest eftertragtede Toyota Corolla, der var en eftertragtet AE86-variant kendt fra drifting og motorsport. Nu har jeg fundet en Toyota mere, som ikke er udvalgt fordi, den har væltet sig i flotte motorsportsresultater eller legende-status.

Denne Ugens fund er udvalgt ganske enkelt fordi, den er smuk. Måske endda Bilbasens smukkeste Toyota. Hvis jeg er galt på den her, skal du endelig sende mig et link til den Toyota, du synes er smukkest – ellers går jeg bare og tror, jeg har ret.

Læs med når jeg ser nærmere på denne Ugens fund, en Toyota Celica GT fra 1976, og snakker med Kristian fra C.C. Cars, der her bilen til salg for 249.900 kr. Se den her, hvis ikke den er solgt.

Specifikationer

Toyota Celica GT

Motor: R4, 1.968 ccm, benzin

Ydelse: 120 hk / 152 Nm

0-100 km/t: ca. 10 sek.

Tophastighed: 171 km/t

Vægt: 1.115 kg

Pris: 249.900 kr.

Velholdt entusiastbil

Klik dig gennem billederne og se præcist, hvor snorlige denne Ugens fund står. Der er ikke meget, der indikerer, at bilen har 45 år på bagen – og det skyldes ifølge Kristian fra forhandleren C.C. Cars bilens mangeårige ejer. Vedkommende var nemlig glødende Toyota-entusiast.

Denne Toyota Celica er ikke alene blevet passet og plejet. Den er blevet restaureret løbende, hvorfor den står så pænt, som den gør. I løbet af de seneste år har bilen været adskilt og er blevet omlakeret, ligesom motoren også har været ude, skilt ad og renoveret.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den smukkeste BMW på Bilbasen?

Også kabinen har fået en omgang, hvilket dog er sket for længere tid siden, hvilket betyder, at her er lidt brugspatina. C.C. Cars har fået bilen ind fra dem, der overtog bilen fra den nu afdøde Toyota-entusiast, som i en længere årrække passet og plejet den smukke Toyota Celica.

Bilen, der i øvrigt er dansk fra ny, er ifølge Kristian usandsynligt velkørende, som også lover, at der følger billeder fra restaureringen, når man køber bilen.

De er sjældent udbudt, og der er ikke mere end en håndfuld indregistreret i Danmark i skrivende stund. Selv i Tyskland er de svære at opstøve med kun 10 udbudt til salg den største tyske markedsplads, Mobile.

Den japanske Mustang

Japanske Toyota så inspireret til, da Ford i 1964 fik kæmpesucces med Ford Mustang. Ved at tage en almindelig sedan og sætte et mere sportsligt skrog ovenpå, havde Ford skabt en helt ny type sportsvogn. En sportsvogn, der var velkørende men fortsat rimelig praktisk – og kunderne elskede det.

Naturligt ville Toyota have del i den store succes, Ford havde gennem slutningen af 60’erne. Derfor lancerede de i 1970 deres bud på en praktisk sportsvogn; den første generation Celica. Hvor Ford Mustang var baseret på sedanen Ford Falcon, baserede Toyota Celica sig på sedanen Toyota Carina. Og som det ses, var designet da også inspireret af Mustang.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Chef-slæde fra 90’erne er over 2,5 mio. kroner billigere end fra ny

Toyota satsede stort på den lille, sportslige Celica. Faktisk satsede Toyota så meget på modellen, at de omlagde og opgraderede en del af deres produktionsfaciliteter for at sikre, at Celica kunne krybe sig foran konkurrencen på materiale- og byggekvalitet. Denne første generation Celica er derfor den første japanske bil til at blive samlet med stor hjælp fra robotteknologi.

Heldigvis for Toyota blev Celica en ret stor succes, og Toyota måtte hurtigt udbygge produktionen for at kunne følge med den udenlandske efterspørgsel og eksportmodellerne til både Europa og USA. Egentlig er det mærkværdigt, at den er svær at opstøve i dag. Fra 1970 til 1977 hvor første generation Celica blev produceret, nåede Toyota nemlig at afsætte over 1 million eksemplarer.

Sportsligt setup

Graver man lidt i specifikationerne på Toyota Celica, vil man se, at den er meget mere end blot en Toyota Carina med sportsstyling. Særligt undervognen kom under kyndig behandling med blandt andet et uafhængigt forhjulsophæng, hvilket, sammen med baghjulstræk og en lav kampvægt på omkring et ton, gjorde bilen agil og velkørende.

Denne Ugens fund er en del af sidste aftapning af den første generation Toyota Celica, hvorfor den er modellen med det sidste, store og attraktive facelift. I 1976 fik Celica et markant facelift med forlænget akselafstand, en ’bulet’ og mere sportslig kølerhjelm samt nyt speedometer og lignende interiørdetaljer.

Derudover er denne Ugens fund en GT-variant med den helt rigtige og eftertragtede 2-liters motor, kaldet 18R-G, med 120 hk. Standen, årgangen og varianten er alle indikatorer på, at denne Ugens fund er godt på vej til at blive et investeringsobjekt. Se bilen her, hvor den står til salg for 249.900 kr., hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.