Test: Er Cupra Born VZ den elektriske tids GTI?
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Af: Simon Hallenslev / d. 15. april 2021
Det er svært at sætte fingeren på, hvorfor fjerde generation Toyota Supra er blevet så ikonisk, som den er. Måske det er fordi, den er notorisk kendt for at kunne tunes til den sjove side af 600 hk uden problemer. Eller også er det grundet dens optræden i den første Fast & Furious film.
Uanset hvad er det så sikkert som Amen i kirken, at der sidder en hær af internetkrigere parate til at forsvare dens ikonstatus, hvis du skulle være så fræk at mene noget andet end, at Supra er kongen.
De kommer ganske sjældent til salg på vores side af andedammen, hvorfor denne Ugens fund også er den eneste, der er udbudt til salg på Bilbasen lige nu. Den står med den helt rigtige dobbelt turboladede rækkesekser og manuelt gear, hvilket også betyder, at du får lov at betale.
Motor: R6, 2.997 cm, benzin
Ydelse: 330 hk / 441 Nm
0-100 km/t: 5,1 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Vægt: 1.565 kg
Nypris i ’95: Ca. 900.000 kr.
De japanske bilproducenter kæmpede i 90’erne en indædt kamp om europæernes og amerikanernes gunst. Kampen udspillede sig ved at bygge hurtige, velkørende og teknisk komplicerede sportsvogne til færre penge, end hvad de tyske og italienske bilproducenter kunne præstere.
I 1993 kom Toyota på banen med deres fjerde generation Supra. Den så radikalt anderledes ud fra den foregående generation, og lignede nu en vaskeægte performance-vogn både ind- og udvendigt. Men konkurrencen var til at få øje på, da Mazda RX-7, Honda NSX og Mitsubishi 3000GT allerede var på banen.
LÆS OGSÅ | 3x legendariske sportsvogne fra 90’erne
Kritikerne opdagede hurtigt, at Toyota Supra med sin kampvægt på 1.565 kg (med turbo og manuelt gear) var tungere end konkurrencen. Heldigvis havde Toyota et es i ærmet i form af en 6-cylindret rækkemotor med sekventiel dobbelt turbo, der ydede 330 hk og virkelig kunne tåle tæsk.
Accelerationen kunne holdes på godt 5 sekunder fra 0 til 100 km/t, hvilket var absurd hurtigt for en sportsvogn i midten af 90’erne. Til at stoppe Supra igen, havde Toyota udstyret modellen med et effektivt bremsesystem inspireret af Formel 1.
Derfor kunne Toyota Supra bremse fra 113 km/t (70 mph) til 0 km/t på 45 meter, hvilket var rekorden for produktionsbiler i 1997. Først i 2004 får Supra frataget den rekord af superbilen Porsche Carrera GT, der stoppede på 44 meter.
Hvem husker ikke scenen, hvor Brian O’Conner og Domenic Toretto møder en Ferrari F355 med en arrogant ejer, der håner den orange Toyota, de sidder i. De famøse ord ”Smoke ’em” ryger over Domenics læber, hvorefter et hektisk gaderæs begynder – og selvfølgelig slutter med Supra som sejrherre.
I den første Fast & Furious film fra 2001, får fjerde generation Supra en bærende rolle, hvor dens tuningspotentiale slås fast. Den optræder først som halvbrændt, rusten skrotbunke, og slutter som lynhurtig Ferrari-klasker.
Den store rolle i filmen betød, at Toyota Supra fik æren af at blive plastret på forsiden af plakater og DVD-covers, som du kan se på dette billede.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den eneste Honda, du vil vælge over en Ferrari
Det er ikke pure filmfantasi, når en Supra efterlader en Ferrari i støvet. Selvom Toyota havde gjort bilen rigeligt hurtig fra fabrikken, fandt tunere på tværs af kloden hurtigt ud af, at 2JZ-motoren under hjelmen på Supra var skabt af noget særligt.
Der kan nemlig hives helt op til 500-600 hk ud af 2JZ-motoren, uden at skrue på meget mere end turbotrykket. Når først der skiftes indmad og sættes et par større turboer på, kan man med lidt mekanisk snilde hive åndssvage 1000 hk ud af MK4 Supra. Et gyldent tal, der har gjort bilen overlegen i hovedet på præpubertære internetkrigere i hele verden.
De fleste sportsvognsejere i dag ved, at man kan blive taget på sengen af en Supra. Alligevel er denne Ugens fund holdt ret diskret og sleeper-agtig. Den har også fået en mild tuning i Supra-regi, hvorfor den ’kun’ yder 400 hk. De afslørende displays til aflæsning af tryk og temperaturer er gemt væk i handskerummet.
Den står snorlige med sølle 116.000 kilometer på tælleren. Privatsælgeren Morten fortæller til Bilbasen, at bilen har været i hans varetægt i snart seks år, hvor han kun har smidt 9.000 kilometer på tælleren. Det synes Morten er synd. Derfor skal den videre til ny ejer, der kan få flere kilometer under neglene i den.
Dens ikonstatus, lave kilometertal og flotte stand gør, at du skal slippe 385.000 kr. for herligheden. Til gengæld bliver den også leveret nyserviceret, nysynet og klargjort. Du kan se bilen her, hvis ikke den er blevet solgt i mellemtiden.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.