Ugens fund

Ugens fund: Den eneste Honda, du vil vælge over en Ferrari

Af i Ugens fund
Det er ikke hverdagskost, at vi har en vaskeægte Honda NSX til salg på Bilbasen. For ejeren der sælger, er denne røde bandit én af tre, der sælges for at gøre plads i bilsamlingen – altså, plads til en ny NSX. Se den ikoniske Honda NSX lige her.

Af: Simon Hallenslev / d. 10. november 2020

Honda NSX er en af de mest ikoniske biler fra Japan nogensinde – og det siger ikke så lidt. NSX står for ”New Sportscar eXperiment”. Og et eksperiment, det var det, da Honda begyndte det indledende arbejde på deres første sportsvogn i midten af 80’erne.

Selvom Honda på daværende tidspunkt havde godt fat i Formel 1, var en centermotoriseret produktionsbil en anden liga såvel som en stor mundfuld.

Efter de japanske traditioner om ære og stolthed, blev målsætningen sat højt fra start. Honda NSX skulle kunne køre i cirkler om mærker som Porsche og Ferrari, uden at prisen stak af og uden at gå på kompromis med kvaliteten. Den skulle være en magtdemonstration – og det blev den. Og nu er der én til salg på Bilbasen, som du kan se her, hvis ikke den er solgt.

Honda NSX

Motor: V6 benzin, 2.977 ccm

Ydelse: 252 hk / 284 Nm

0-100 km/t: 6,9 sek.

Tophastighed: 250 km/t

Forbrug: 10,9 km/l

Brugtpris: 479.990 kr. u.a.

(DK nypris i 1996 ca. 1.800.00 kr.)

Importeret af NSX-glad dansker

Går du billederne igennem, vil du se, at denne Ugens fund ikke har ét eneste Honda-logo på sig. Det er fordi bilen er importeret fra USA. Derovre sælger Honda deres flagskibsmodeller under navnet Acura for at skelne de billige hverdagsbiler med de finere biler. Det er samme bil selvom den herhjemme hedder Honda til fornavn.

Forhandleren Lease Danmark i Karlslunde fortæller, at denne NSX er dokumenteret med kun to private ejere. Den første en amerikaner, der købte den som fabriksny hos forhandleren Marin Acura i Californien tilbage i 1996. Første ejer kører under 75.000 km, før han sælger bilen tilbage til den oprindelige forhandler, Marin Acura.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Filmlegenden ‘Eleanor’ er til salg på Bilbasen

Her kommer en NSX-glad dansker bilen til undsætning. Vedkommende køber nemlig bilen direkte af Marin Acura og importerer den til Danmark. Vi skriver NSX-glad, fordi denne Ugens fund kun sælges, da ejeren i forvejen har to Honda NSX stående i sin samling. Denne røde bandit sælges kun, fordi der skal gøres plads til den nye Honda NSX fra 2019, der er indkøbt til samlingen.

Forhandleren fortæller forsigtigt, at privatejeren generelt er glad for biler, hvis samling blandt andet også tæller en Fisker Karma og en BMW i8. Denne Honda NSX, der er Targa-varianten fra 1996, kan blive din for 479.990 kr. uden afgift. Den kommer naturligvis med fuld historik og dokumentation. En sikker investering fås ikke flottere – vil vi sige.

Kompliceret men holdbar

Honda brugte uanede mængder tid og ressourcer på udviklingen af NSX. Udviklingen begyndte i 1984, og bilen blev først endeligt sat i produktion i løbet af 1990.

Planerne for NSX var store. Helt specifikt målsatte Honda, at NSX som minimum skulle matche, og meget gerne overgå, præstationerne af en Ferrari 348. Kabinen skulle minde om det cockpit, man fandt i et F-16 kampfly, med så tæt på 360-graders udsyn som muligt og være placeret så tæt på den forreste aksel som muligt.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: VW New Beetle RSI er hård, hurtig og super sjælden

For at holde bilen let og agil, blev NSX den første produktionsbil nogensinde med et delvist formstøbt chassis i rent aluminium. Dét gjorde konstruktionen over 200 kg lettere, end hvis Honda havde brugt stål. I sidste øjeblik valgte Honda at skrotte den oprindelige 2-liters V6 motor til fordel for en nyudviklet 3-liters V6’er. Denne indeholdt nemlig Hondas legendariske variable ventilstyring, der i daglig tale kaldes VTEC.

Til produktionen blev 200 af Hondas mest erfarne medarbejdere håndplukket til at bygge NSX. Et af kravene var angiveligt, at den pågældende medarbejder skulle have minimum 10 års erfaring med at skrue Hondaer sammen på fabrikken i Tochigi for overhovedet at komme i betragtning til NSX-produktionen.

Honda NSX

Senna siger …

Det er klart, at der med de store Ferrari-klaskende løfter, skulle mere end bare kloge ingeniører til at gøre Honda NSX hurtig. Der skulle racerkørere til. Og hvis ikke du synes, Honda NSX er ikonisk ud fra det du har læst indtil nu, kommer du til det nu.

For mens den japanske Formel 1-kører Satoru Nakajima var med til den spæde udvikling af bilen, blev legenden Ayrton Senna også taget med på råds ved et tilfælde. Den trefoldige verdensmester var midt i sin storhedstid igang med test af sin McLaren-Honda Formel 1-racer på Suzuka-banen i Japan. Her spurgte Honda, om ikke han kunne give lidt inputs til køredynamikken i NSX, nu han alligevel var i Japan.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Boss Mercedes-Benz bygget af Porsche

Efter en hård testdag på Suzuka, trådte Senna ud af bilen og sagde, at den skulle være mindst 50% stivere i chassiset. Som sagt, så gjort. Honda måtte ofre lidt ekstra kilo for at opfylde Sennas ord, men fik det ikke desto mindre gjort. Herefter tog Honda igen Senna med på råd, da den tæt på lanceringsdatoen skulle fintunes på både Nürburging i Tyskland og igen på Suzuka.

Det er derfor ikke underligt, at en stor del af den uovertrufne dynamik, som Honda NSX blev notorisk kendt for, tilskrives Ayrton Senna. En del af bilens legendestatus kommer sig hermed også af, at det er et af de sidste aftryk, som den karismatiske racerkører nåede at sætte, inden han kørte galt på Imola uden livet i behold i 1994.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.