Første tur: Kia EV6 er – stadig – blandt de bedste
Kia EV6 er efter tre års tid på markedet klar med en grundig opdatering med længere rækkevidde. Vi kører den opdaterede elbil, og den er – stadig – imponerende.
Tekst: Rasmus Tønder Christiansen Fotos: Salgsbilleder
I 1970’erne øjnede svenskerne store forretningsmuligheder i Nordkorea. Der var penge at hente, hvis Sverige kunne hjælpe med at åbne landet op. Sverige og Nordkorea startede diplomatiske relationer i 1973 og hurtigt derefter, i 1975, åbnede Sverige, som det første vestlige land, en ambassade i hovedstaden Pyongang.
Nordkorea så omvendt muligheder i Volvo. Det svenske bilmærke byggede biler, der passede langt bedre til det nordkoreanske klima end de amerikanske biler, de normalt importerede. Derudover havde Volvo, selv i Nordkorea, et ry for at være ekstremt solide og velbyggede. Derfor lagde de en ganske stor bestilling på 1.000 biler
Mange af disse er efter sigende stadig at finde i Nordkoreas gader, hvor de hovedsageligt bruges som taxier. Den seneste billeddokumentation er fra 2016, hvor den svenske ambassade delte et billede af en velfungerende Volvo 144 med næsten en 500.000 km på tælleren.
Denne Ugens fund, en Volvo P1800 S, slap ud af diktaturstaten, modsat sin flaskegrønne landsfælle. Og selvom den siden Nordkorea har været vidt omkring, kan det bjergtagende eksemplar nu blive dit. Vi ser nærmere på bilen og den vilde historie.
Leverancen på de 1.000 Volvo 144 landede i Nordkorea i 1974. Hurtigt derefter landede også den heftige regning på lige under 500 millioner danske kroner. Og så blev der stille. I dag, med renter, inflation og hvad der nu ellers er kommet oven i, så lyder gælden på lige over 2,2 milliarder kroner i dag.
Foruden udstyr til minedrift, lød bestillingen fra Nordkorea primært på Volvo 144. Alligevel må der dog have været et par fodnoter i bestillingen, der har sikret en håndfuld svenske sportsvogne til diktaturets mest prominente herrer.
Denne Ugens fund startede i hvert fald sin rejse indenfor murene og har siden været på lidt af en verdensrejse. Den blev i 1970’erne solgt til Nordkorea, derefter videre til Japan, hvor den så røg til Dubai et par år, inden den endte i Danmark. Her holder den i lunt ly hos Classic Car House, hvor den ejes af en privatmand, som nu har den til salg på Bilbasen.
Med Volvo P1800’s status som et luksuriøst statussymbol er det ikke svært at forestille sig, at det var Nordkoreas øverste ledere, der sad bag rattet af denne bil.
Når man ser på Volvo P1800’s elegante linjer og tidløse design, er det let at tro, at bilen er skabt af en italiensk designer. Det var også den opfattelse, som mange havde, da bilen først blev præsenteret.
Volvo ønskede at skabe en sportsvogn, der kunne tiltrække opmærksomhed og styrke deres brand. Præsidenten for Volvo, Gunnar Engellau, havde sit blik rettet stift mod Italien, hvor verdenens mest stilfulde sportsvogne blev født. Derfor indledte Volvo et samarbejde med den berømte italienske designer Pietro Frua.
Den italienske drøm gik dog ikke helt, som Gunnar havde planlagt. Volvo havde en intern konsulent, Helmer Petterson, der var en vigtig rådgiver for virksomheden. Helmer så en unik mulighed for sin søn, Pelle Petterson, der arbejdede som ung designer for Frua i Italien.
I al hemmelighed smuglede Helmer sin søns skitse ind blandt de andre designforslag, uden at afsløre, hvem der stod bag tegningerne. Til alles overraskelse – og til Helmers store glæde – blev Pelles design valgt som vinder. Gunnar Engellau var vild med det elegante design, som han var overbevist om kom fra en erfaren italiensk designer.
Da det kom frem, at det var den 25-årige svensker og ikke en kreativ italiener, som havde ført blyanten, følte Engellau sig ført bag lyset. Han var ekstremt skuffet og nægtede i flere år at anerkende Pelle for designet.
Pelle Petterson fik dog endeligt den anerkendelse, som han fortjente, for at have designet en af de smukkeste biler i Volvo’s historie.
Volvo P1800 blev produceret fra 1961 til 1972, og i alt rullede 47.492 eksemplarer af denne ikoniske model ud fra fabrikken. Med sit tidløse design og en spændende historie er det en bil, der skiller sig ud, hvor end den kommer frem.
Denne Ugens fund har en historie ud over det sædvanlige. Der vil i hvert fald altid være noget at snakke om, når man sparker dæk på tankstationen. Skal du være den næste store personlighed bag rattet af denne smukke veteran-sportsvogn med en vild historie, så kan den blive din for 199.000 kr. Du kan se salgsannoncen lige her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.
Kia EV6 er efter tre års tid på markedet klar med en grundig opdatering med længere rækkevidde. Vi kører den opdaterede elbil, og den er – stadig – imponerende.
Priserne på den kompakte elektriske Alfa Romeo Junior er endelig på plads. Den kommer med 156 hestekræfter, rækkevidde op til 410 kilometer og priser fra 249.990 kr.
Den danske Renault-importør skærer op til 50.000 kr. af sin nye elbil, så den nu fås fra 269.990 kr. Megane E-Tech Electric nedsættes med 30.000 kr.
Med lavere udstyrsniveau, mindre batteri og prissænkninger er der gode nyheder i hele EV9-modelprogrammet. Den veludstyrede basismodel med 443 kilometer rækkevidde koster 449.999 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.