VW New Beetle RSI
oktober 26, 2020

Ugens fund: VW New Beetle RSI er hård, hurtig og super sjælden

Ugens fund vækker opsigt både blandt kendere og den brede befolkning. For det utrænede øje ligner den blot en VW New Beetle på steroider, mens kendere og VW-entusiaster ved, at der er tale om en usandsynligt sjælden bil. Ugens fund er den hårdkogte VW New Beetle RSI.

Af: Simon Hallenslev / d. 26. oktober 2020

En VW New Beetle er næppe en bil, som vækker begejstring hos bilinteresserede. Det var et bælgøjet salgsfremstød i form af en livsstilsbil, der skulle ligne den første gamle VW Type 1 Boble.

Alligevel findes der én hårdkogt og uhyre sjælden variant af New Beetle, som bør få dig til at spidse ører. Sætter du de tre gyldne bogstaver ‘RSI’ bagved New Beetle, har du at gøre med en sportslig og limiteret variant, der med al sandsynlighed udgør et vaskeægte samlerobjekt.

Denne Ugens Fund er en VW New Beetle RSI, som står til salg hos forhandleren CC Cars, hvis ikke den er solgt

VW New Beetle RSI

Motor: VR6 benzin, 3.189 ccm

Ydelse: 221 hk / 320 Nm

0-100 km/t: 6,7 sek.

Tophastighed: 225 km/t

Forbrug: 8,4 km/l

Brugtpris: 49.900 Euro

Et skævt salgsfremstød

I slutningen af 90’erne og starten af 00’erne fandt bilproducenterne ud af, at der var penge i retro- og livsstilsmodeller. Derfor blev Mini genoplivet af BMW i en ny, moderne facon, ligesom VW også gav sig i kast med en ny Boble under navnet New Beetle.

VW New Beetle trak selvfølgelig overskrifter, fordi den var så skæv og underfundig, som den var. Den havde en tydelig historisk og designmæssig reference til den første VW Type 1. Referencen var dog pure designmæssig, da den nye Boble var forhjulstrukken med motoren foran. Altså det modsatte af sit historiske ophav.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Verdens mest eftertragtede BMW?

Hvor den moderne Mini One var en nyudviklet bil, var VW New Beetle blot en helt almindelig Golf under de bulede og voluminøse former. Det var med andre ord en helt konventionel bil, med et konservativt motor- og undervognsprogram identisk med Golf, i nye klæder.

Den hurtigste Boble, du kunne købe, var derfor en 2,3 liters V5 med 170 hk, med et slasket styretøj og en dertilhørende undervogn. Altså, lige indtil VW valgte at give New Beetle et seriøst skud steroider med den stærkt limiterede RSI-variant.

Nr. 16 ud af 250

VW producerede sølle 250 RSI-varianter af New Beetle fra 2001 til 2003, hvor denne Ugens Fund er nummer 16. Af de 250 biler, der blev produceret, er 249 af dem sølvgrå. Kun én blev leveret i blå til VW-koncernchefen Ferdinand Piëch, som efter sigende var helt pjattet med den hårdkogte Boble. Den bil er i dag udstillet på VW Museet.

Det er ikke kun det begrænsede produktionstal, der gør VW New Beetle RSI til en speciel og eftertragtet bil. VW gjorde sig nemlig umage for at gøre den oprigtigt underholdende og hurtig. Først og fremmest skohornede de en 3,2 liter VR6 motor ned i det snævre motorrum. Dét gav den 221 hk og en acceleration fra 0 til 100 km/t på 6,7 sekunder.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den sidste Lamborghini Diablo

Her tænker du nok, at det må være motoren fra den ikoniske Golf R32, men det var faktisk New Beetle RSI, der fik den først. Til motoren koblede VW en 6-trins manuel gearkasse med kort vandring, firehjulstræk, Remus udstødningssystem og en heftigt modificeret undervogn.

Det voldsomme spoilersæt er taget direkte fra VW’s New Beetle Cup-racer og gør bilen 8cm bredere end en almindelig Beetle. Alle spoilere og vinger har dermed også en reel aerodynamisk funktion, hvis du tæsker den rundt på en bane. Kabinen er prydet med kulfiber, aluminiumsdetaljer og orange læder. Stolene er formstøbte i kulfiber og leveret af Recaro.

Frisk fra Frankrig

Forhandleren fortæller, at bilen fransk fra ny og kommer med franske papirer og original salgsbrochure. Bilen har haft to ejere fra ny, hvor den seneste altså tog den med sig, da vedkommende rykkede til Danmark.

Måske den stakkels franskmand har fået sig et chok over afgiftsniveauet herhjemme – for nu sættes den i hvert fald til salg uden at have fået danske plader på. Forhandleren oplyser, at prisen på bilen er 49.990 euro, hvilket omregnet bliver til 382.000 kroner eksklusive dansk registreringsafgift.

For de penge får du til gengæld en underholdende og sjælden bil, der er nyserviceret og kun har kørt 25.000 kilometer. Her er ganske utvivlsomt tale om et samlerobjekt, som har gode muligheder for at blive endnu flere penge værd i fremtiden.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Gammel Hyundai lærer nye tricks

Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS