Test: Kia Ceed er populær, og det er velfortjent
Kia Ceed er en af de helt populære i Golf-klassen, og som stationcar er den rummelig og fornuftigt prissat. Perfekt? – Slet ikke.
Af: Simon Hallenslev / d. 31. marts 2021
Ved tilblivelsen af denne Ugens fund er det øjensynligt ikke navngivningsprocessen, der er brugt flest ressourcer på. Hvad kalder man en amfibiebil, der både mestrer fjorden og landjorden? Den kalder man selvfølgelig Watercar, eller ’Vandbil’ på dansk…
Hvad der ikke er brugt på navngivningen, er til gengæld brugt på udvikling og produktion, hvilket er betryggende, hvis man ynder at køre bilen i havnen på en solrig søndag. Det tog nemlig manden bag Watercar intet færre end 13 år med udvikling og prototyper, før Panther var klar til produktion.
Vi ser nærmere på denne Ugens fund, Watercar Panther, der gør sig godt både til lands og til vands.
Motor: V6, benzin, 3.664 ccm
Ydelse: 305 hk / 366 Nm
Tophastighed land: 137 km/t
Tophastighed vand: 72 km/t
Vægt: 1.340 kg
Nypris: 198.000$
(1.255.000 kroner uden afgift)
Hvis denne Watercar Panther ligner noget, du har set før, er du ikke helt forkert på den. Bilen er nemlig bygget på en Jeep-platform. Derfra har den også har et par designfeatures som kølergrillen og de store, firkantede forskærme.
Bilen ser tung ud – men det er den ikke. Selvom Jeep-platformen er af stål, og selvom Watercar skal have plads til både hydraulik og en form for altomfattende vådrumssikring, vejer den kun 1.340 kg. Det er godt det samme som en ny VW Golf 8 Variant.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Unik Fiat 500 Abarth fra det italienske politi
Det er lykkedes at holde vægten nede ved at bygge hele karosseriet af fiberglas, mens visse dele af stålchassiset også er blevet udskiftet med letvægtsstål. Under hjelmen på Watercar Panther ligger en 3,7-liters V6 motor fra Honda, der yder 305 hk.
På land er topfarten mål til 137 km/t, mens topfarten på vand er 72 km/t, hvilket er lige i underkanten af 39 knob. Når bilen køres fra land til vand, tager det mindre end 15 sekunder for bilen at omdanne sig til et sejldygtigt fartøj. Dette sikres ved hjælp af den effektive hydraulik, som Watercar har udviklet og patenteret.
Grundlæggeren af Watercar, Dave March, havde i 1999 ingen planer om at masseproducere eller markedsføre en amfibiebil. March drømte alene om at bygge verdens hurtigste amfibiebil til sig selv. Et hobbyprojekt, der skulle realisere hans drøm om at komme i navn i Guinness Rekordbog.
Dave March havde midlerne og evnerne til at bygge en amfibiebil. Han ejede og drev nemlig et stort autoværksted i Californien. Firmaet Watercar, der skulle realisere rekorddrømmene, blev således grundlagt i og finansieret af det veldrevne værksted, Fountain Valley BodyWorks, han startede i 1975.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Køb Mærsk Mc-Kinney Møllers gamle Buick
I perioden mellem 1999 og 2010 bygger Dave March en håndfuld forskellige prototyper og optager hele 27 patenter på teknologiske løsninger til amfibiebiler. Én af disse prototyper bliver den, der endeligt opfylder det store ønske om at komme i rekordbøgerne.
Prototypen Watercar Python, der er udstyret med en 450 hk Corvette-motor, måles til 204 km/t på land og 52 knob på vand, hvilket er nok til at skrive bilen i Guinness Rekordbog. Opmærksomheden omkring bilen er stor, hvilket får Dave March til at lege med tanken om en produktionsversion. Python er dog for dyr at konstruere, og bliver ikke videreudviklet fra prototype-stadiet.
Opfyldelsen af rekorddrømmen betyder , at Dave March får mere blod på tanden for projektet. Allerede i 2011, ét år efter han slår rekorden, begynder March at udvikle en mere pålidelig og hverdagsdygtig amfibiebil, der kan sættes i produktion.
Resultatet er Watercar Panther, der bliver udbudt til salg i 2013. På overraskende vis stikker salget af, da oliesheiker fra Mellemøsten og App-udviklere fra Silicon Valley synes, den er en sjov tilføjelse til deres eksisterende bilsamlinger. Kronprinsen af Dubai, Hamdan bin Mohammed Al Maktoum, købte intet færre end seks Watercar Panther til sin samling i 2014.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Blæret Bentley bringer Dubai til Danmark
Denne Watercar Panther, der står til salg hos My Garage i Vejle, har ligeledes indgået i en større dansk privatsamling. Den står til salg for 1.249.000 kr. hvilket er omtrent det samme, som de sælges for af Watercar selv – 198.000 Dollars.
Køber du bilen af My Garage, slipper du til gengæld for det bøvl, der er med at fragte en bil fra USA til Danmark. Derudover slipper du også for ventetiden, da Watercar kører med venteliste og leveringstider på op mod 2 år grundet bilens popularitet. Så hvis du ikke kan vente med at køre en bil i havnen, kan du se og købe bilen her, hvis ikke den er solgt.
Kia Ceed er en af de helt populære i Golf-klassen, og som stationcar er den rummelig og fornuftigt prissat. Perfekt? – Slet ikke.
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.