Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Simon Hallenslev / d. 25. maj 2021
Mange bilister ved med et slag på tasken hvad deres benzin- eller dieselbil kører på literen. Det samme kan ikke siges om elbiler, hvor forbrug og effektivitet er en forholdsvist stor ubekendt for både elbilejere og potentielle elbilkøbere. Man mangler en fornemmelse af, hvor meget strøm elbilerne bruger i praksis.
Det er relevant at stille spørgsmålstegn ved. For hvad nytter et stort batteri, hvis det tømmes hurtigt? Og hvad nytter et stort batteri, hvis det tager betydeligt længere at oplade end konkurrenterne?
Tyske ADAC, der er Europas største motorassociation, har undersøgt strømforbruget og effektiviteten i udvalgte elbiler, der er på markedet nu. Elbilerne er testet på lige vilkår med benzin- og dieselbiler samt under de samme, kontrollerede omgivelsesforhold i et indendørs testfacilitet. Vi ser nærmere på, hvilke biler der udnytter strømmen bedst.
Det kommer nok bag på de færreste, at det er de tungeste elbiler, der bruger mest strøm. Alligevel er det overraskende, hvor store forskellene er på tværs af de tilgængelige elbilmodeller.
Den mest økonomiske og dermed energieffektive elbil i undersøgelsen er Hyundai Ioniq EV, der i undersøgelsen bruger 16,3 kWh pr. 100 km. Til sammenligning bruger Audi e-tron 25,8 kWh pr. 100 km, mens Jaguar i-Pace og Mercedes EQC begge bruger 27,6 kWh pr. 100 km.
I den rigtigt kedelige ende af testen, finder vi overraskende svensk/kinesiske Polestar. Til testen har ADAC en Polestar 2 Long Range Dual Motor med, som får bundplaceringen, og dermed ligger bag elektriske konkurrenter med flere år på bagen, trods modellen er spritny.
LÆS OGSÅ | 2021 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris
Polestar 2 bruger i testen 29,2 kWh pr. 100 km, hvilket er betragteligt mere end de 19,3 kWh pr. 100 km den er opgivet til efter WLTP-standard. 29,2 kWh pr. 100 km er desuden 1 kWh pr. 100 km mere end Nissan e-NV200, der kører med teknik fra 2014.
Det høje forbrug påvirker naturligt rækkevidden, hvorfor ADAC, som illustreret i senere tabel, kun klemmer 290 km ud af Polestar 2, trods den er opgivet til 470 km efter WLTP-standard.
Få det fulde overblik over elbilernes forbrug herunder:
Model | ADAC Test: kWh/100 km | Opgivet forbrug: kWh/100 km |
Hyundai Ioniq | 16,3 | 13,8 |
VW e-up! | 16,7 | 14,5 |
Seat Mii Electric | 17,3 | 14,9 |
Mini Cooper SE | 17,6 | 16,8 |
BMW i3 (120 Ah) | 17,9 | 15,3 |
Kia e-Niro (64 kWh) | 18,1 | 15,9 |
Smart Forfour EQ | 18,4 | 15,9 |
Peugeot e-208 | 18,7 | 17,6 |
Kia e-Soul (64 kWh) | 18,8 | 15,7 |
Renault Zoe R135 (52 kWh) | 19,0 | 17,7 |
VW ID.3 (62 kWh) | 19,3 | 16,1 |
Hyundai Kona (64 kWh) | 19,5 | 15,0 |
Tesla Model 3 SR+ | 19,5 | 14,3 |
Peugeot e-2008 | 20,2 | 17,8 |
Renault Zoe (41 kWh) | 20,3 | 13,3 |
DS 3 Crossback E-Tense | 20,5 | 18,3 |
Tesla Model 3 LR | 20,9 | 16,0 |
Mazda MX-30 | 21,9 | 19,0 |
Nissan Leaf (40 kWh) | 22,1 | 20,6 |
Nissan Leaf (62 kWh) | 22,7 | 18,5 |
VW ID.4 (77 kWh) | 22,8 | 17,7 |
Porsche Taycan 4S | 23,6 | 26,2 |
Tesla Model X 100D | 24,0 | 20,8 |
Audi e-tron Sportback 55 | 24,4 | 23,7 |
Audi e-tron 55 | 25,8 | 23,0 |
Jaguar i-Pace EV400 S | 27,6 | 22,0 |
Mercedes EQC 400 | 27,6 | 22,6 |
Nissan e-NV200 (40 kWh) | 28,1 | 25,9 |
Polestar 2 LR | 29,2 | 19,3 |
Når det kommer til strømforbrug, er elmotorens brug af energi ikke den eneste faktor. ADAC har nemlig også undersøgt, hvor meget energi der bruges til at fylde et elbilbatteri op. Denne test afslører, at nogle modeller har et større opladningstab end andre.
Helt enkelt forklaret betyder det, at der er strøm, der går til spilde, og at du betaler for flere kWh end der på papiret kan være i batteriet. Med en benzinmotor vil det svare til, at man spilder et par liter under hver optankning.
LÆS OGSÅ | TEST: Ny Tesla Model 3 er bygget i Kina og fortsat i front
Til testen oplades bilerne på den samme 22 kW wallboks under de samme kontrollerede temperaturforhold. Tesla Model X 100 D bruger 108,3 kWh til at oplade sit 100 kWh batteri, mens den betydeligt billigere Seat Mii Electric bruger 37,8 kWh til at oplade sit 32,3 Kwh batteri.
Få det fulde overblik over opladningstab herunder:
Model | Batteri i kWh | Elektricitet pr. fuld opladning |
Tesla Model X 100D | 100,0 | 108,3 |
Tesla Model 3 LR | 75,0 | 89,5 |
Porsche Taycan 4S | 93,4 | 95,2 |
Kia e-Niro (64 kWh) | 64,0 | 72,3 |
Audi e-tron Sportback 55 | 95,0 | 96,0 |
Kia e-Soul (64 kWh) | 64,0 | 73,9 |
VW ID.4 (77 kWh) | 82,0 | 88,5 |
Hyundai Kona (64 kWh) | 64,0 | 73,9 |
Jaguar i-Pace EV400 S | 90,0 | 100,8 |
Audi e-tron 55 | 95,0 | 94,3 |
Mercedes EQC 400 | 80,0 | 93,0 |
Renault Zoe R135 (52 kWh) | 52,0 | 64,3 |
VW ID.3 (62 kWh) | 62,0 | 64,8 |
Tesla Model 3 SR+ | 53,0 | 60,0 |
Nissan Leaf (62 kWh) | 62,0 | 68,4 |
Polestar 2 Long Range | 78,0 | 86,0 |
Peugeot e-208 | 50,0 | 53,1 |
BMW i3 (120 Ah) | 42,2 | 48,8 |
DS 3 Crossback E-Tense | 50,0 | 55,4 |
Hyundai Ioniq | 38,3 | 44,1 |
Peugeot e-2008 | 50,0 | 53,1 |
Renault Zoe (41 kWh) | 41,0 | 49,5 |
VW e-up! | 32,3 | 36,7 |
Seat Mii Electric | 32,3 | 37,8 |
Mini Cooper SE | 32,6 | 37,6 |
Nissan Leaf (40 kWh) | 40,0 | 44,5 |
Mazda MX-30 | 35,5 | 37,5 |
Nissan e-NV 200 | 40,0 | 46,9 |
Smart Forfour EQ | 17,6 | 18,9 |
NB: Bilernes batterikapacitet er angivet efter det, bilerne markedsføres med som bruttoværdi. Enkelte modeller har lavere nettokapacitet og altså lavere anvendelig kapacitet, hvorfor forskellene i kWh pr. fuld opladning i testen kan divergere.
Som den følgende tabel vil illustrere, hentes de største rækkevidder primært fra store batterier frem for energieffektive motorer. Derfor er det modeller som Tesla Model X 100 D, Tesla Model 3 Long Range og Porsche Taycan 4S, der har størst rækkevidde af de testede modeller. De når hhv. 451 km, 429 km og 400 km når ADAC kører dem flade på et rullefelt.
LÆS OGSÅ | Nye regler: Ladestander til firma-elbil fritages for beskatning
Alligevel er der undtagelser i undersøgelsen. Kia e-Niro og Hyundai Kona, som deler batteripakke og teknik, kommer overraskende langt med en energieffektiv motor og et begrænset batteri. De kørte nemlig hhv. 398 km og 379 km på trods af deres batteripakke på 64 kWh.
Også Renault Zoe klarer sig godt, og kunne i ADACs test køre 335 km med sin batteripakke på 52 kWh. Se hvor langt ADAC fik de testede modeller til at køre i tabellen herunder:
Model | Testet rækkevidde |
Tesla Model X 100D | 451 km |
Tesla Model 3 LR | 429 km |
Porsche Taycan 4S | 400 km |
Kia e-Niro (64 kWh) | 398 km |
Audi e-tron Sportback 55 | 390 km |
Kia e-Soul (64 kWh) | 390 km |
VW ID.4 (77 kWh) | 385 km |
Hyundai Kona (64 kWh) | 379 km |
Jaguar i-Pace EV400 S | 366 km |
Audi e-tron 55 | 365 km |
Mercedes EQC 400 | 335 km |
Renault Zoe R135 (52 kWh) | 335 km |
VW ID.3 (62 kWh) | 335 km |
Tesla Model 3 SR+ | 305 km |
Nissan Leaf (62 kWh) | 300 km |
Polestar 2 Long Range | 290 km |
Peugeot e-208 | 280 km |
BMW i3 (120 Ah) | 272 km |
DS 3 Crossback E-Tense | 270 km |
Hyundai Ioniq | 270 km |
Peugeot e-2008 | 260 km |
Renault Zoe (41 kWh) | 243 km |
VW e-up! | 220 km |
Seat Mii Electric | 215 km |
Mini Cooper SE | 210 km |
Nissan Leaf (40 kWh) | 201 km |
Mazda MX-30 | 170 km |
Nissan e-NV 200 | 167 km |
Smart Forfour EQ | 100 km |
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.