Biløkonomi
25. maj 2021

Stor undersøgelse: Her er de mest økonomiske elbiler

Der er stor forskel på elbilernes batteristørrelser og dermed rækkevidde. Men hvordan ser det ud, når man undersøger elbilernes forbrug og effektivitet? Det har tyske ADAC gjort, og vi ser nærmere på resultaterne.

Af: Simon Hallenslev / d. 25. maj 2021

Mange bilister ved med et slag på tasken hvad deres benzin- eller dieselbil kører på literen. Det samme kan ikke siges om elbiler, hvor forbrug og effektivitet er en forholdsvist stor ubekendt for både elbilejere og potentielle elbilkøbere. Man mangler en fornemmelse af, hvor meget strøm elbilerne bruger i praksis.

Det er relevant at stille spørgsmålstegn ved. For hvad nytter et stort batteri, hvis det tømmes hurtigt? Og hvad nytter et stort batteri, hvis det tager betydeligt længere at oplade end konkurrenterne?

Tyske ADAC, der er Europas største motorassociation, har undersøgt strømforbruget og effektiviteten i udvalgte elbiler, der er på markedet nu. Elbilerne er testet på lige vilkår med benzin- og dieselbiler samt under de samme, kontrollerede omgivelsesforhold i et indendørs testfacilitet. Vi ser nærmere på, hvilke biler der udnytter strømmen bedst.

Jaguar I-Pace – Eksteriør (2)

Hyundai Ioniq er mest effektiv

Det kommer nok bag på de færreste, at det er de tungeste elbiler, der bruger mest strøm. Alligevel er det overraskende, hvor store forskellene er på tværs af de tilgængelige elbilmodeller.

Den mest økonomiske og dermed energieffektive elbil i undersøgelsen er Hyundai Ioniq EV, der i undersøgelsen bruger 16,3 kWh pr. 100 km. Til sammenligning bruger Audi e-tron 25,8 kWh pr. 100 km, mens Jaguar i-Pace og Mercedes EQC begge bruger 27,6 kWh pr. 100 km.

Polestar skuffer fælt

I den rigtigt kedelige ende af testen, finder vi overraskende svensk/kinesiske Polestar. Til testen har ADAC en Polestar 2 Long Range Dual Motor med, som får bundplaceringen, og dermed ligger bag elektriske konkurrenter med flere år på bagen, trods modellen er spritny.

Polestar 2 bruger i testen 29,2 kWh pr. 100 km, hvilket er betragteligt mere end de 19,3 kWh pr. 100 km den er opgivet til efter WLTP-standard. 29,2 kWh pr. 100 km er desuden 1 kWh pr. 100 km mere end Nissan e-NV200, der kører med teknik fra 2014.

Det høje forbrug påvirker naturligt rækkevidden, hvorfor ADAC, som illustreret i senere tabel, kun klemmer 290 km ud af Polestar 2, trods den er opgivet til 470 km efter WLTP-standard.

Få det fulde overblik over elbilernes forbrug herunder:

Forbrug: Målt forbrug vs. Fabriksspecifikation

Model

ADAC Test: kWh/100 km

Opgivet forbrug: kWh/100 km

Hyundai Ioniq

16,3

13,8

VW e-up!

16,7

14,5

Seat Mii Electric

17,3

14,9

Mini Cooper SE

17,6

16,8

BMW i3 (120 Ah)

17,9

15,3

Kia e-Niro (64 kWh)

18,1

15,9

Smart Forfour EQ

18,4

15,9

Peugeot e-208

18,7

17,6

Kia e-Soul (64 kWh)

18,8

15,7

Renault Zoe R135 (52 kWh)

19,0

17,7

VW ID.3 (62 kWh)

19,3

16,1

Hyundai Kona (64 kWh)

19,5

15,0

Tesla Model 3 SR+

19,5

14,3

Peugeot e-2008

20,2

17,8

Renault Zoe (41 kWh)

20,3

13,3

DS 3 Crossback E-Tense

20,5

18,3

Tesla Model 3 LR

20,9

16,0

Mazda MX-30

21,9

19,0

Nissan Leaf (40 kWh)

22,1

20,6

Nissan Leaf (62 kWh)

22,7

18,5

VW ID.4 (77 kWh)

22,8

17,7

Porsche Taycan 4S

23,6

26,2

Tesla Model X 100D

24,0

20,8

Audi e-tron Sportback 55

24,4

23,7

Audi e-tron 55

25,8

23,0

Jaguar i-Pace EV400 S

27,6

22,0

Mercedes EQC 400

27,6

22,6

Nissan e-NV200 (40 kWh)

28,1

25,9

Polestar 2 LR

29,2

19,3

Strømtab

Når det kommer til strømforbrug, er elmotorens brug af energi ikke den eneste faktor. ADAC har nemlig også undersøgt, hvor meget energi der bruges til at fylde et elbilbatteri op. Denne test afslører, at nogle modeller har et større opladningstab end andre.

Helt enkelt forklaret betyder det, at der er strøm, der går til spilde, og at du betaler for flere kWh end der på papiret kan være i batteriet. Med en benzinmotor vil det svare til, at man spilder et par liter under hver optankning.

Til testen oplades bilerne på den samme 22 kW wallboks under de samme kontrollerede temperaturforhold. Tesla Model X 100 D bruger 108,3 kWh til at oplade sit 100 kWh batteri, mens den betydeligt billigere Seat Mii Electric bruger 37,8 kWh til at oplade sit 32,3 Kwh batteri.

Få det fulde overblik over opladningstab herunder:

Batteri i kWh vs. Påkrævet elektricitet pr. fuld opladning

Model

Batteri i kWh

Elektricitet pr. fuld opladning

Tesla Model X 100D

100,0

108,3

Tesla Model 3 LR

75,0

89,5

Porsche Taycan 4S

93,4

95,2

Kia e-Niro (64 kWh)

64,0

72,3

Audi e-tron Sportback 55

95,0

96,0

Kia e-Soul (64 kWh)

64,0

73,9

VW ID.4 (77 kWh)

82,0

88,5

Hyundai Kona (64 kWh)

64,0

73,9

Jaguar i-Pace EV400 S

90,0

100,8

Audi e-tron 55

95,0

94,3

Mercedes EQC 400

80,0

93,0

Renault Zoe R135 (52 kWh)

52,0

64,3

VW ID.3 (62 kWh)

62,0

64,8

Tesla Model 3 SR+

53,0

60,0

Nissan Leaf (62 kWh)

62,0

68,4

Polestar 2 Long Range

78,0

86,0

Peugeot e-208

50,0

53,1

BMW i3 (120 Ah)

42,2

48,8

DS 3 Crossback E-Tense

50,0

55,4

Hyundai Ioniq

38,3

44,1

Peugeot e-2008

50,0

53,1

Renault Zoe (41 kWh)

41,0

49,5

VW e-up!

32,3

36,7

Seat Mii Electric

32,3

37,8

Mini Cooper SE

32,6

37,6

Nissan Leaf (40 kWh)

40,0

44,5

Mazda MX-30

35,5

37,5

Nissan e-NV 200

40,0

46,9

Smart Forfour EQ

17,6

18,9

NB: Bilernes batterikapacitet er angivet efter det, bilerne markedsføres med som bruttoværdi. Enkelte modeller har lavere nettokapacitet og altså lavere anvendelig kapacitet, hvorfor forskellene i kWh pr. fuld opladning i testen kan divergere.

De store batteriers fest

Som den følgende tabel vil illustrere, hentes de største rækkevidder primært fra store batterier frem for energieffektive motorer. Derfor er det modeller som Tesla Model X 100 D, Tesla Model 3 Long Range og Porsche Taycan 4S, der har størst rækkevidde af de testede modeller. De når hhv. 451 km, 429 km og 400 km når ADAC kører dem flade på et rullefelt.

Alligevel er der undtagelser i undersøgelsen. Kia e-Niro og Hyundai Kona, som deler batteripakke og teknik, kommer overraskende langt med en energieffektiv motor og et begrænset batteri. De kørte nemlig hhv. 398 km og 379 km på trods af deres batteripakke på 64 kWh.

Også Renault Zoe klarer sig godt, og kunne i ADACs test køre 335 km med sin batteripakke på 52 kWh. Se hvor langt ADAC fik de testede modeller til at køre i tabellen herunder:

Antal kørte kilometer på én opladning

Model

Testet rækkevidde

Tesla Model X 100D

451 km

Tesla Model 3 LR

429 km

Porsche Taycan 4S

400 km

Kia e-Niro (64 kWh)

398 km

Audi e-tron Sportback 55

390 km

Kia e-Soul (64 kWh)

390 km

VW ID.4 (77 kWh)

385 km

Hyundai Kona (64 kWh)

379 km

Jaguar i-Pace EV400 S

366 km

Audi e-tron 55

365 km

Mercedes EQC 400

335 km

Renault Zoe R135 (52 kWh)

335 km

VW ID.3 (62 kWh)

335 km

Tesla Model 3 SR+

305 km

Nissan Leaf (62 kWh)

300 km

Polestar 2 Long Range

290 km

Peugeot e-208

280 km

BMW i3 (120 Ah)

272 km

DS 3 Crossback E-Tense

270 km

Hyundai Ioniq

270 km

Peugeot e-2008

260 km

Renault Zoe (41 kWh)

243 km

VW e-up!

220 km

Seat Mii Electric

215 km

Mini Cooper SE

210 km

Nissan Leaf (40 kWh)

201 km

Mazda MX-30

170 km

Nissan e-NV 200

167 km

Smart Forfour EQ

100 km

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen