For nu at være helt ærlig, så er resultatet ikke på nogen måde en overraskelse: Hyundai laver Ioniq 6 N, en ekstremt hurtig udgave af Ioniq 6, og den har præcis de samme teknologier og samme voldsomhed som Ioniq 5 N, der blev præsenteret for lige præcis to år siden.
En elmotor ved hver aksel, 609 hestekræfter og 650 hestekræfter med overboost, firehjulstræk, kunstige gearskift (N e-Shift) og en masse køreindstillinger. De gode sager gælder for Ioniq 6 N, som de gælder for Ioniq 6 N.
Læs også: Hyundai Ioniq 6 får endnu vildere design
Det gør ikke den nye model mindre spektakulær. Tværtimod, faktisk. Ioniq 5 N er allerede noget af det sjoveste og mest vilde, man finder i elbilernes verden - og Ioniq 6 N kommer med nogle fordele, som kan gøre den endnu federe.
Fordelene er ikke helt åbenlyse, men en af dem kan aflæses direkte i specifikationsarket: det tager bare 3,2 sekunder at ramme de første 100 km/t fra stående start i Ioniq 6 N. Ovre hos føreren af Ioniq 5 N tager det søvndyssende 3,4 sekunder.







Længere rækkevidde?
Fordele, som den hurtigere acceleration, kommer med konceptet: Ioniq 6 er en aerodynamisk, lav sedan - Ioniq 5 N er firkantet og cirka 10 centimeter lavere. Det vil formentlig også give et godt skud ekstra kilometer i rækkevidden, men Hyundai holder indtil videre tæt med den information.
Med batteri på 84 kWh har Ioniq 5 N en WLTP-rækkevidde på 448 kilometer, så med samme batteristørrelse kan Ioniq 6 N banke på døren til 500 kilometer-klubben.
Den kantede og højere model har en lille fordel, og det er en tophastighed, der er tre km/t højere: den stopper først ved 260 km/t, mens man i den nye sedan rammer den elektroniske mur ved 257 km/t. Men tænk over, hvor højt strømforbruget må være.
Der er en fordel mere for sedanen, som vi glæder os afsindig meget til at efterprøve, og den vedrører køreegenskaberne. Det er meget sandsynligt, at Ioniq 6 N med lavere karrosseri og lavere tyngdepunkt vil være endnu sjovere. Mere præcis og mere neutral.
Som sagt har den vilde sedan alle N-elementerne fra Ioniq 5 N. Den har de fascinerede kunstigt indlagte gearskift, hvor man får lov at ramme motorernes begrænser, og så er der adaptive støddæmpere, N Grin Boost (maksimal ydelse), N Drift Optimizer, N Torque Distribution og meget andet. Det kan kun blive mindst lige så sjov en køretur som i den højere søstermodel.