Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Af: Jan Lang / d. 3. juli 2018
Der har været megen debat om hvor dieselbilerne må køre i Tyskland i foråret. Her får du en oversigt over de miljøzoner og betalingsmotorveje i blandt andet Tyskland, Frankrig, Schweiz, Østrig og Italien.
Du behøver ikke et miljømærkat, hvis du kun kører på de tyske motorveje. Men over 50 tyske byer har påbud om miljømærkat til bilen, hvis du kører ind i byzonerne. Her er en dansksproget forklaring.
Der ikke nogen byer med egentlig miljøzoner, men til gengæld er der mange strækninger med betalingsmotorveje. Du kan betale med såvel kontanter som betalingskort, og det koster typisk omkring seks euro pr. 100 km.
LÆS OGSÅ: Billig benzin på bilferien: Så store er prisforskellene i Europa
Der findes både betalingsmotorveje og miljøzoner i Italien. Mens det er ret enkelt at betale for brugen af motorvejene, så er det straks mere kompliceret at holde rede på miljøzonerne.
Kort og godt, så har mange større byer indført restriktioner eller forbud mod kørsel i de historiske bykerner. De italienske miljøzoner kaldes Zone Traffico Limitato (ZTL), og som udgangspunkt er det kun indbyggere eller personer med særligt ærinde, som kan få tilladelse til at køre i zonerne.
LÆS OGSÅ: Sådan er det at køre på ferie i en Tesla Model X
Det er vigtigt at understrege, at hvor de tyske bøder for overtrædelse af regler er forholdsvis beskedne, så er de italienske bøder høje, og de italienske myndigheder har tilladelse til at sende bøder til inddrivelse hos det danske politi. I det hele taget bør feriebilisterne være opmærksomme på, at trafikbøderne kan ende i postkassen, da der er formel bødeinddrivelse i hele EU samt Skandinavien. Du kan få et overblik over de europæiske bødesatser lige her.
Der er påbud om motorvejsvignetter i både de to alpelande. I Schweiz skal såvel bil som evt. påhængsvogn (anhænger eller campingvogn) have en vignet, der koster 40 schweizerfranc, omkring 265 kroner. Vignetten er gyldig i ét år. Bøden for ikke at have en vignet er omkring 1.200 kroner.
I Østrig kan du vælge mellem en vignet til 10 dage til ca. 65 kroner eller en to måneders til lige under 200 kr. Bøden for ikke at have en vignet i Østrig er omkring 900 kroner.
Tyskland – Umweltzone
Italien – Zone Traffico Limitato (ZTL)
Vignetter: Østrig, Schweiz, Tjekkiet, Slovenien, Slovakiet, Ungarn, Bulgarien, Montenegro og Italien.
Betalingsanlæg: Frankrig, Grækenland, Spanien, Polen, Kroatien, Serbien, Makedonien, Tyrkiet og Italien.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.