Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Af: Esben Skrumsager / d. 18. juni 2018
En lidt for tung speederfod eller ulovlig overhaling er ikke bare farligt. Det kan også hurtigt komme til at tynge familiens feriebudget. Flere europæiske lande har nemlig justeret deres bødetakster for en lang række trafikforseelser forud for sommerens kør-selv-ferier, herunder fartbøder. Det viser en oversigt over taksterne for en række trafikforseelser i 21 europæiske lande.
LÆS OGSÅ: Kør-selv-ferie: Sådan undgår du kaos
Justeringerne betyder, at man i populære ferielande som Italien og Frankrig risikerer bøder på henholdsvis 135 og 170 Euro, hvis speedometernålen ryger over 20 km/t mere end det tilladte. Og overstiger man den tilladte hastighed med 50 km/t, begynder bødetaksterne i støvlelandet ved 530 Euro, mens den i Frankrig er 1.500 Euro – svarende til mere end 11.000 kroner.
Nogle af de dyreste fartbøder finder vi i Østrig og Storbritannien, hvor prisen for at køre 50 km/t for stærkt kan medføre en økonomisk lussing på mellem 2 og 3.000 euro – svarende til mere end 20.000 kroner.
Netop i Frankrig kan det være en god idé at være opmærksom på, hvor hurtigt man kører. Den 1. juli sænker landet nemlig den tilladte hastighed fra 90 til 80 km/t på større landeveje.
Herunder kan du se, hvad fartbøder i Europa kan betyder for privatøkonomien. Hvis billedet er svært at se på din smartphone, kan du trykke her og se det i fuldt format.
Selvom bødetaksterne kan være ganske høje, er det muligt at få rabat på forseelserne.
I Spanien er der eksempelvis hele 50 procent rabat, hvis man betaler på stedet eller inden 20 dage. I Italien er rabatten 30 procent ved afregning inden for fem dage, mens man i Frankrig slipper med minimumstaksterne for en række forseelser, hvis man betaler enten på stedet eller inden for 15 dage afhængig af, hvad man får bøde for.
Betaler man hele eller en del af bøden på stedet, er det dog vigtigt, at man husker at få en kvittering.
LÆS OGSÅ: Elektrisk roadtrip: Sådan er det at køre på ferie i en Tesla
– Får man en bøde på ferien, skal man naturligvis betale den. Og selvom den først dukker op, når man er kommet hjem igen, skal man ikke regne med at kunne slippe for at betale. I dag kan de fleste EU-lande nemlig inddrive bøder direkte i Danmark. Derudover kan bøder på mere end 70 Euro inddrives via de danske myndigheder, siger Dennis Lange og slutter:
– Derfor er det en god idé at notere sig, hvad hastighedsgrænserne er i de forskellige lande, og om der gælder særlige regler. Eksempelvis vanker der i flere lande en bøde, hvis man ryger i bilen, og der er børn med. Under alle omstændigheder bør man altid køre efter reglerne. Det er godt for både trafiksikkerheden og ens feriebudget.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.