vignetter
juli 3, 2018

Overblik: Her er de europæiske miljøzoner og betalingsmotorveje

Har du styr på vignetterne i forruden? Eller tilstrækkeligt med kontanter til at hæve bomme på betalingsveje? Se hvilke populære europæiske lande, der har brugerbetaling på vejnettet.

Af: Jan Lang / d. 3. juli 2018

Der har været megen debat om hvor dieselbilerne må køre i Tyskland i foråret. Her får du en oversigt over de miljøzoner og betalingsmotorveje i blandt andet Tyskland, Frankrig, Schweiz, Østrig og Italien.

Tyskland – miljømærkat i byerne

Du behøver ikke et miljømærkat, hvis du kun kører på de tyske motorveje. Men over 50 tyske byer har påbud om miljømærkat til bilen, hvis du kører ind i byzonerne. Her er en dansksproget forklaring.

Frankrig – frem med pengene på motorvejen

Der ikke nogen byer med egentlig miljøzoner, men til gengæld er der mange strækninger med betalingsmotorveje. Du kan betale med såvel kontanter som betalingskort, og det koster typisk omkring seks euro pr. 100 km.

LÆS OGSÅ: Billig benzin på bilferien: Så store er prisforskellene i Europa

Italien – særlige zoner og restriktioner

Der findes både betalingsmotorveje og miljøzoner i Italien. Mens det er ret enkelt at betale for brugen af motorvejene, så er det straks mere kompliceret at holde rede på miljøzonerne.

Kort og godt, så har mange større byer indført restriktioner eller forbud mod kørsel i de historiske bykerner. De italienske miljøzoner kaldes Zone Traffico Limitato (ZTL), og som udgangspunkt er det kun indbyggere eller personer med særligt ærinde, som kan få tilladelse til at køre i zonerne.

LÆS OGSÅ: Sådan er det at køre på ferie i en Tesla Model X

Det er vigtigt at understrege, at hvor de tyske bøder for overtrædelse af regler er forholdsvis beskedne, så er de italienske bøder høje, og de italienske myndigheder har tilladelse til at sende bøder til inddrivelse hos det danske politi. I det hele taget bør feriebilisterne være opmærksomme på, at trafikbøderne kan ende i postkassen, da der er formel bødeinddrivelse i hele EU samt Skandinavien. Du kan få et overblik over de europæiske bødesatser lige her.

Østrig og Schweiz – vignetter og priser

Der er påbud om motorvejsvignetter i både de to alpelande. I Schweiz skal såvel bil som evt. påhængsvogn (anhænger eller campingvogn) have en vignet, der koster 40 schweizerfranc, omkring 265 kroner. Vignetten er gyldig i ét år. Bøden for ikke at have en vignet er omkring 1.200 kroner.

I Østrig kan du vælge mellem en vignet til 10 dage til ca. 65 kroner eller en to måneders til lige under 200 kr. Bøden for ikke at have en vignet i Østrig er omkring 900 kroner.

Miljøzoner

Tyskland – Umweltzone
Italien – Zone Traffico Limitato (ZTL)

Betalingsmotorveje

Vignetter: Østrig, Schweiz, Tjekkiet, Slovenien, Slovakiet, Ungarn, Bulgarien, Montenegro og Italien.

Betalingsanlæg: Frankrig, Grækenland, Spanien, Polen, Kroatien, Serbien, Makedonien, Tyrkiet og Italien.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Gammel Hyundai lærer nye tricks

Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Jan Lang

Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS