Snart kan din Ford køre af sig selv – BlueCruise rammer Danmark i det nye år
Inden længe kan livet for de danske Ford-ejere blive lige en tand bedre.
Af: Jan Lang / d. 3. juli 2018
Der har været megen debat om hvor dieselbilerne må køre i Tyskland i foråret. Her får du en oversigt over de miljøzoner og betalingsmotorveje i blandt andet Tyskland, Frankrig, Schweiz, Østrig og Italien.
Du behøver ikke et miljømærkat, hvis du kun kører på de tyske motorveje. Men over 50 tyske byer har påbud om miljømærkat til bilen, hvis du kører ind i byzonerne. Her er en dansksproget forklaring.
Der ikke nogen byer med egentlig miljøzoner, men til gengæld er der mange strækninger med betalingsmotorveje. Du kan betale med såvel kontanter som betalingskort, og det koster typisk omkring seks euro pr. 100 km.
LÆS OGSÅ: Billig benzin på bilferien: Så store er prisforskellene i Europa
Der findes både betalingsmotorveje og miljøzoner i Italien. Mens det er ret enkelt at betale for brugen af motorvejene, så er det straks mere kompliceret at holde rede på miljøzonerne.
Kort og godt, så har mange større byer indført restriktioner eller forbud mod kørsel i de historiske bykerner. De italienske miljøzoner kaldes Zone Traffico Limitato (ZTL), og som udgangspunkt er det kun indbyggere eller personer med særligt ærinde, som kan få tilladelse til at køre i zonerne.
LÆS OGSÅ: Sådan er det at køre på ferie i en Tesla Model X
Det er vigtigt at understrege, at hvor de tyske bøder for overtrædelse af regler er forholdsvis beskedne, så er de italienske bøder høje, og de italienske myndigheder har tilladelse til at sende bøder til inddrivelse hos det danske politi. I det hele taget bør feriebilisterne være opmærksomme på, at trafikbøderne kan ende i postkassen, da der er formel bødeinddrivelse i hele EU samt Skandinavien. Du kan få et overblik over de europæiske bødesatser lige her.
Der er påbud om motorvejsvignetter i både de to alpelande. I Schweiz skal såvel bil som evt. påhængsvogn (anhænger eller campingvogn) have en vignet, der koster 40 schweizerfranc, omkring 265 kroner. Vignetten er gyldig i ét år. Bøden for ikke at have en vignet er omkring 1.200 kroner.
I Østrig kan du vælge mellem en vignet til 10 dage til ca. 65 kroner eller en to måneders til lige under 200 kr. Bøden for ikke at have en vignet i Østrig er omkring 900 kroner.
Tyskland – Umweltzone
Italien – Zone Traffico Limitato (ZTL)
Vignetter: Østrig, Schweiz, Tjekkiet, Slovenien, Slovakiet, Ungarn, Bulgarien, Montenegro og Italien.
Betalingsanlæg: Frankrig, Grækenland, Spanien, Polen, Kroatien, Serbien, Makedonien, Tyrkiet og Italien.
Inden længe kan livet for de danske Ford-ejere blive lige en tand bedre.
Salget af nye biler i Danmark går over al forventning, og i november blev der indregistreret 25 procent flere nye biler. 44 procent valgte en bil på el – og mange af dem, igen, en Tesla.
En kompakt SUV bliver den mindste elbil fra Toyota, og den kommer på markedet i 2024 med valg mellem to batteristørrelser – og med mulighed for firehjulstræk.
Denne Ugens fund er en potent Mercedes SLK55, der er meget mere end bare frisørens første valg.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive, og det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark. Vi har lavet en samlet liste med alle elbiler i Danmark i 2023 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller. TEKST Bilbasen FOTO PR (4. marts 2021 – opdateret 5. december 2023) Elbiler i Danmark i […]