PEUGEOT_508PERFO_2302AD_013_FR
Elbiler
24. februar 2023

Vildt redesign til Peugeot 508

Morten B. Bek

Morten Bek

Den franske firma- og familiebil får helt ny front med meget smalle matrix-LED-forlygter – en plug-in hybrid med 180 hk er en anden stor nyhed.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Peugeot er med i en eksklusiv klub. Franskmændene er med i en lille gruppe af bilproducenter, som med 508 og stationcaren 508 SW stadig laver en klassisk familie- og firmabil i D-segmentet.

Det er en klasse, som har mistet Ford Mondeo, Honda Accord, Renault Laguna og sedanudgaven af VW Passat, men Peugeot opgiver ikke: 508 er netop præsenteret med et stort facelift, som giver modellen et helt andet udtryk.

Peugeot-designerne har arbejdet med nogle nye og meget smalle forlygter, som ændrer frontdesignet radikalt, og i teknikrummet har ingeniørerne lavet en mildere PHEV-drivlinje, som vi kender fra den mindre 308, men som er helt ny for 508.

PEUGEOT_508HYBRID_2302CV_006_FR
PEUGEOT_508SWPERFO_2302AD_008_FR
PEUGEOT_508HYBRID_2302STYP_035_FR
PEUGEOT_508HYBRID_2302CV_009_FR

Matrix-LED på alle udgaver af 508

Designerne hos Peugeot har på fornem vis fået tilpasset producentens seneste designsprog, set på 308 og den nye 408, på den faceliftede 508. Forlygterne er smallere end på de to mindre modeller, fordi 508 nu som standard har matrix-LED-forlygter med stort lysudbytte.

Grillen flyder over og bliver en del af kofangeren, og i stedet for en “sabeltigertand” som LED-kørelys har 508’erne nu tre vertikale striber. Logoet er skiftet til det nye, og 508-signaturen over grillen er nu med skrå tal.

Bagtil er ændringerne mindre radikale, men synlige. Nye LED-baglygter med tre skrå streger og PEUGEOT plastret ud på det sorte panel mellem dem er de tydeligste ændringer.

Den ubestridte topmodel 508 Peugeot Sport Engineered med 360 hk har en sort indramning af grillen, små vinger på kofangeren og tre små grønne streger – Peugeot Sport Engineered-kendetegnet – som erstatning for 508-logoet.

PEUGEOT_508SWPERFO_2302AD_010_FR
PEUGEOT_508PERFO_2302AD_013_FR
PEUGEOT_508SWPERFO_2302STYP_052_FR

Ny PHEV-version med 180 hk

Kabinen trængte ikke til nogen større opfriskning, men Peugeot har sat ind, hvor det var nødvendigt: Det træge og langsomme infotainmentsystem er erstattet af et nyt, som franskmændene kalder i-Connect Advanced. Det er hurtigere, kan personliggøres med forskelllige menuer og har en klarere 10″ skærm. Trådløs Apple CarPlay og Android Auto er også tilføjet.

Den digitale instrumentering kommer med nye visningsmuligheder, og den klodsede gearvælgeren er væk. I dens sted sidder, som i 308 og 408, en lille vælger, der er integreret fladt i den store midterkonsol.

Hvor der hidtil har været mindst 225 hk i plug-in hybrid-udgaven af 508 og stationcaren 508 SW (og 360 hk i PSE-udgaven), runder Peugeot nu modelprogrammet af nedad. Præcis som i 308 og 408 fås 508 nu som plug-in hybrid med 180 hk. Elmotoren har samme ydelse – 110 hk – som i udgaven med 225 hk, som i øvrigt fortsætter, så det er ydelsen i 1,6-liters motoren, der er lavere. Den har 150 hk i stedet for 180 hk.

508 fortsætter som benzinbil med 130 hk og dieselbil med 130 hk, men om de udgaver kommer til Danmark, ved vi ikke endnu.


Brugte Peugeot 508 til salg på Bilbasen

Se flere brugte Peugeot 508 til salg på Bilbasen

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: